Raport Millera o szkoleniu pilotów: w pośpiechu, po łebkach, bez nadzoru

Szkolenia załogi realizowane było w pośpiechu, niemetodycznie i z naruszeniem procedur - raport Millera nie zostawia suchej nitki na organizacji nauki w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego (SPLT). Zaniedbania ciągnęły się latami, na nieprawidłowości przymykano oko. Braki w szkoleniu pilotów według raportu Millera uznano za ?czynniki mające wpływ na katastrofę?. Premier ogłosił dziś, że dymisję złożył minister Bogdan Klich, a on ją przyjął.
Wnioski dot. szkoleń pilotów: za szybko, byle jak, bez nadzoru

Raport Millera miażdży organizację pracy i szkoleń w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego (SPLT). Czytamy w nim, że członkowie załogi pomimo uzyskania formalnych uprawnień, potwierdzonych rozkazami dowódcy jednostki, nie spełniali kryteriów pilota w pełni wyszkolonego i przygotowanego do wykonywania obowiązków na danym stanowisku.

Członkowie komisji Jerzego Millera ustalili, że:

* członkowie załogi mieli małe doświadczenie w wykonywaniu lotów na tym typie statku powietrznego w trudnych warunkach atmosferycznych oraz przy wykorzystaniu nieprecyzyjnych systemów lądowania;

* w dokumentacji dotyczącej szkoleń pilotów dane m.in. o warunkach atmosferycznych były "prawdopodobnie" wpisywane w zależności od potrzeb szkoleniowych i "nie odpowiadały wartościom

rzeczywistym".

* wpisy uprawnień i dopuszczeń w "Osobistych dziennikach lotów" były niejednolite i przez nikogo nieweryfikowane . Instrukcja, którą wprowadzono w 2008 roku, sama zawierała nieścisłości i niejasności. Nie wprowadzono do niej jednak żadnych korekt;

* "plan przyśpieszonego szkolenia grupy pilotów /dowódców załóg/ lotnictwa transportowego na samolotach pasażerskich" nie zawierał niektórych ćwiczeń, które zawarte są we wskazówkach metodycznych.

* większość lotów podczas szkolenia praktycznego odbywała się przy dobrej pogodzie;

* technik pokładowy miał niewielkie doświadczenie w wykonywaniu swoich obowiązków na samolocie Tu-154M;

Szkolili na chybcika, bo były braki w kadrze

W 2008 roku trzech wyszkolonych dowódców załóg na samolocie Tu-154M złożyło wypowiedzenie dalszej służby w wojsku (wśród nich było dwóch instruktorów). Powstała wówczas nagła potrzeba szybkiego wyszkolenia ich następców. W raporcie czytamy: bezpośredni nadzór nad tym szkoleniem miał Dowódca Sił Powietrznych. "Przypuszczalnie niewłaściwe tempo szkolenia i akceptacja dowolnego traktowania wpisów warunków atmosferycznych tłumaczone było "wyższą koniecznością". - czytamy w raporcie Millera.

Metodyka szkolenia? Nieprawidłowości, luki w wiedzy

Raport Millera zawiera wniosek, że szkolenie lotnicze załogi TU-154 było prowadzone nieprawidłowo. "Nie zachowywano właściwej kolejności ćwiczeń, odpowiedniej rytmiki szkolenia, pomijano niektóre elementy szkolenia i przekraczano terminy uprawnień. Korzystano z przestarzałego "Programu szkolenia lotniczego na samolotach transportowych". Nie odpowiadał on: "współczesnym wymogom stosowanych procedur oraz wyposażenia lotnisk, nie zawierał zalecenia wykonywania okresowych szkoleń i treningów na symulatorze lotu, ani żadnych ćwiczeń dotyczących szkolenia pilotów w wykorzystaniu systemów TAWS oraz TCAS, co w połączeniu z brakiem szkolenia symulatorowego mogło powodować luki w szkoleniu z wykorzystania tych urządzeń (szczególnie reakcji na generowane sygnały ostrzegawcze i alarmowe);"

Miał być nadzór, była fikcja

Raport wspomina o specjalnym 9-osobowym zespole, który miał nadzorować szkolenia pilotów. W jego skład wchodzili m.in.: zastępca dowódcy pułku, szef szkolenia, dowódcy eskadr i starszy inspektor bezpieczeństwa lotów. Po zakończeniu każdego kwartału zespół miał przeprowadzić analizę szkolenia lotniczego i przedstawić wnioski dowódcy jednostki. Zebrał się w 2009 roku, tylko raz. "Opracowane wnioski były lakoniczne i niewiele wnosiły do modyfikacji procesu szkolenia lotniczego" - czytamy w raporcie.

Ktoś musi być odpowiedzialny za bałagan. Czy dziś polecą głowy?

Ściśle tajny raport z wnioskami dotyczącymi organizacji i przeprowadzania szkoleń załóg samolotów trafił już do dowództwa 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Czy za wieloletni bałagan i degrengoladę polecą głowy? Dymisję wczoraj złożył minister obrony narodowej Bogdan Klich, a dziś - już po publikacji raportu komisji Millera - premier Donald Tusk ogłosił, że ją przyjął.

Czy to koniec dymisji w armii? Czekamy na konferencję Bogdana Klicha.

Prokuratura wojskowa chce dokumenty komisji Millera

- Zdajemy sobie sprawę, że bardzo szybko dostaniemy prośbę od prokuratury wojskowej o udostępnienie naszych dokumentów w związku z prowadzonymi przez prokuraturę postępowaniami - przyznał Jerzy Miller, szef MSWiA, podczas prezentacji raportu. Chodzi o to, że w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego (SPLT) dochodziło do fałszowania dokumentacji.

Rzecznik prasowy NPW prok. Zbigniew Rzepa powiedział, że Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie, która prowadzi śledztwo w sprawie katastrofy, zwróciła się o przekazanie raportu wraz z załącznikami. - Jako dowód w sprawie zostanie on bardzo szczegółowo i drobiazgowo zanalizowany pod kątem procesowym i następnie zostaną ustalone kolejne czynności konieczne do wykonania w śledztwie - powiedział prokurator.

Miller nie chciał powiedzieć, kto zdecydował o rezygnacji ze szkolenia pilotów na symulatorach. Jest spór o to, czy zdecydował o tym min. Aleksander Szczygło, czy obecny szef MON - Bogdan Klich. Szef MSWiA powiedział tylko, że komisja ustaliła, kiedy decyzję podjęto. Dopiero w lutym tego roku udało się podpisać umowę z Rosjanami. Dzięki niej polscy piloci znów mają się szkolić na symulatorach - Jaka-40 i TU-154.

Raport Millera: Przyczyny katastrofy Tu-154: Błędy załogi, błędy Rosjan. [LISTA]

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (1)
Raport Millera o szkoleniu pilotów: w pośpiechu, po łebkach, bez nadzoru
Zaloguj się
  • dziadwawelski

    0

    jedyna szansa na "załagodzenie" sprawy to zmiana nazwy na
    36 specjalny pułk lotnictwa transportowego im. PROFESORA LECHA KACZYŃSKIEGO !!!!
    ;)))))) hajda na Wawel !!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX