O fotoradarach u Żakowskiego: Mam nadzieję, że wzrosną też mandaty. Teraz mamy najniższe w Europie

- Fotoradary powinny zwiększyć bezpieczeństwo. Może wystraszymy się kar, które mam nadzieję, że wzrosną, bo teraz mamy najniższe mandaty w Europie - mówiła w "Poranku Radia TOK FM" Anetta Czapska z fundacji Marsz Zebry. Z kolei drugi gość audycji, minister Janusz Piechociński, porównuje burzę wokół fotoradarów do tej wokół ACTA. - I słusznie zwracamy uwagę m.in. na fotoradary gminne - mówił.
Czapska, szefowa fundacji Marsz Zebry, rozmawiała z Jackiem Żakowskim o fotoradarach i bezpieczeństwie na drogach w kontekście programu, który wprowadza rząd. - Jestem z tej samej bandy co minister Sławomir Nowak, kiedy mówimy o pierwszej polskiej strategii bezpieczeństwa - przyznała Czapska. - Fotoradary powinny być pierwszą kurtyną, która zatrzyma to, co się dzieje na polskich drogach, jeśli chodzi o prędkość - dodała.

"Większość fotoradarów ustawiona jest sensownie"

Zdaniem Czapskiej "widowiskowy jest przykład Francji". - W 2002 roku zapadła decyzja o instalacji 700 fotoradarów. Od razu zaczyna się spadek liczby zabitych. W pierwszym roku o 25 proc., w kolejnym o 10 proc. i konsekwentnie spada do poziomu, w którym można powiedzieć, że Francja odniosła sukces - zaznaczyła.

Gość Żakowskiego przekonywał, że "Francuzi wcześniej jeździli z ułańską fantazją". - I potem powstała taka struktura myślowa, która moim zdaniem przydałaby się w Polsce. Idą fotoradary i eliminuje się czynnik ludzki - negocjujący, czyli policjanta. W pierwszej fazie we Francji wycofano policjantów z szybkich dróg - przekonywała.

Fotoradary powinny zwiększyć bezpieczeństwo. Wystraszymy się kar, które mam nadzieję wzrosną, bo teraz mamy najniższe mandaty w Europie - przekonywała.

- Trzeba najpierw sprawdzić, jaka jest logika ustawiania fotoradarów. Powinniśmy to uzgodnić, zanim podejmiemy decyzje o ustawianiu fotoradarów - sugerował Jacek Żakowski.

- Wydaje mi się, że większość fotoradarów ustawiona jest sensownie. Problem polega na czymś innym. Nie mamy zaufania do kraju, urzędników i do siebie - przekonywała Czapska.

Z kolei Janusz Piechociński porównuje burzę wokół fotoradarów do ACTA. - Też wybucha dyskusja. Słusznie zwracamy uwagę, że w niektórych samorządach gminnych 30 proc. budżetu to były łupy z fotoradarów. Urządzenia były ukryte na przejściach dla pieszych, w koszach na śmieci jak na Pomorzu Zachodnim - mówił wicepremier.

"Zakładamy, że fotoradary ustawiają idioci"

- Zakładamy, że ci, co ustawiają fotoradary, są idiotami. Nie wiem, czy tak jest. Nawet w mieście na prostej drodze może dochodzić do największej liczby wypadków, bo tam ludzie przyspieszają, bo mamy źle wyprofilowaną jezdnię - mówiła Czapska.

- To może nie w fotoradar, ale w jezdnię zainwestujemy - ripostował Żakowski.

Zdaniem Janusza Piechocińskiego zmiany zaczęły się jeszcze przed ogłoszeniem rządowego programu poprawy bezpieczeństwa. - Parę lat temu mieliśmy kilkaset masztów i w większości były puste. Kiedy przejmowała je od dyrekcji dróg inspekcja transportu, podjęliśmy decyzję, że będą dobrze oznaczone, na żółto. Tak żeby kierowca wiedział, że wjeżdża w teren specjalnych wymogów bezpieczeństwa. Wcześniej na kilkaset masztów czynnych było tylko 75 fotoradarów. Średnio na dobę fotoradar robił do 9 zdjęć. Skuteczność dla kierowców była żadna. A teraz okazuje się, że są urządzenia dużo bardziej skuteczne, np. ten słynny fotoradar na Puławskiej w Warszawie, fotografuje i do przodu, i do tyłu - mówił.

Według Czapskiej dobrze o bezpieczeństwie napisał Ryszard Kapuściński w "Lapidarium V". - Nadmierna prędkość jest nie tylko przyczyną wypadków. Jest przyczyną upadku kultury, bo nam brakuje czasu na refleksję - cytowała.

- Mnie niepokoi, że minister Nowak ani słowem nie mówił o fotoradarach, zanim budżet nie został uchwalony. To świadczy o bezrefleksyjności. To trzeba by jakoś przedyskutować - dodał Żakowski.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Komentarze (22)
O fotoradarach u Żakowskiego: Mam nadzieję, że wzrosną też mandaty. Teraz mamy najniższe w Europie
Zaloguj się
  • skues

    Oceniono 11 razy 7

    "Mam nadzieję, że wzrosną mandaty. Teraz mamy najniższe w Europie."

    Ja mam nadzieję, że wzrosną nasze pensje. Teraz są najniższe w Europie.

  • pan_krzysio

    Oceniono 9 razy 5

    Panie Jacku, podziwiam pana takt w stosunku do pani Czapskiej. I proszę jej już nigdy więcej nie zapraszać do programu, nawet, gdy będzie zaklinała, że już wie, co chce powiedzieć...

  • j_p_salomonczyk

    Oceniono 3 razy 3

    Obywatelka Czapska bredzi. Wysokość mandatów należy porównywać nie bezpośrednio, a w stosunku do średnich zarobków. Ponadto co to za Państwo, które staje obok przydrożnej K... i chce z nią współzawodniczyć w łupieniu kierowców w zamian za wysoce wątpliwej jakości usługi. Tu zastrzeżenie - uważam, iż przydrożna K... oferuje kierowcom większe poczucie bezpieczeństwa niż Państwo

  • skynet1234

    Oceniono 15 razy 3

    Słuchałem tej rozmowy. Pani Czapska kręciła się w kółko w pogoni za własnym ogonem. Argumentów Jej brakowało, ciągle tylko "prędkość, to, prędkość tamto". Brak racjonalnego uzasadnienia decyzji o montowaniu fotoradarów, nawet "źle wyprofilowana droga" - trzeba postawić fotoradar. A na pytanie o wysokośc mandatów w stosunku do zarobków to już Pani calkiem się pogubiła... Płytkie to było.

  • kokokotek

    Oceniono 6 razy 2

    jedne z najnizszych w europie mamy rowniez pobory. ja sie nie obraze, jak mi sie bedzie placic 2, 3 a nawet 10 razy wiecej. mandaty wtedy tez moga wzrosnac. proporcjonalnie.

  • sferk9

    Oceniono 6 razy 2

    Pani Czapska zna ruch drogowy chyba tylko z opowiadań. Jeżdżę dużo, absolutnie bezwypadkowo i mam jednoznaczny pogląd: sytuacje kolizyjne powstają - poza miastem -najczęściej w związku z ryzykownym wyprzedzaniem na jednopasmowych drogach. A to z kolei jest z reguły wymuszone absolutna niemożnością bezpiecznego wyprzedzenia wolniej - czasem zupełnie wolno -jadących pojazdów, zwłaszcza dużych ciężarówek, nieraz przez kilkanaście km. I na to żaden radar ani mandat nie pomoże, tylko budowa trzeciego pasa! A na marginesie: jeśli będę wyprzedzał z szybkością 90 km/h ciężarówkę jadącą 70 km/h to spowoduje dużo większe zagrożenie niż wtedy, gdy przyspieszę na ten czas nawet do 120 km!

  • swan_ganz

    Oceniono 12 razy 2

    "Nadmierna prędkość jest nie tylko przyczyną wypadków. Jest przyczyną upadku kultury, bo nam brakuje czasu na refleksję"

    racja... Jak będę z Wawki do Wrocławia jechał 8 godzin to będę miał duzo czasu na refleksję... Boję się tylko wniosków do których dojdę jak już w czasie tej podrózy porządnie się zreflektuję.. :-)

  • ciemnyludd

    Oceniono 16 razy 2

    ŻAKOWSKI, LIS i podobni DO KĄTA, za próby robienia ludziom wody z mózgu, dla podniesienia OGLĄDALNOŚCI wśród drogowych szaleńców, czyli niestety wśród WIĘKSZOŚCI POLAKÓW...Na zewnątrz mamy już Unię a w głowach jeszcze Zabory, gdzie ZAWSZE WŁADZA NA NAS CZYHA...

  • mlw21

    0

    Myślę,że każdy interpretuje te propozycje dotyczące ustawienia dodatkowych fotoradarów ze swojego punktu widzenia. Najprościej jest tłumaczyć wszystko brakiem czasu, przez co pędzimy naszymi samochodami, nieszlachetnymi pobudkami ustawodawców,którzy próbują naszym kosztem wzbogacić się i są pewnie jakieś racje w takim rozumowaniu.Najtrudniej jest jednak postawić się w sytuacji osoby poszkodowanej w wypadku, jeżeli ktoś tego nie przeżył.Wszystkie te ustalenia dotyczące bezpieczeństwa na drogach mają pomóc uniknąć tych codziennych dramatów,jakie rozgrywają się na drogach ,a wydaje się,że wiele Osób wypowiadających się o tym właśnie zapomina.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX