Znany aktor, zwykli ludzie... Rodzice gejów i lesbijek na plakatach w polskich miastach. "Dzieci nauczyły nas odwagi"

1 marca rusza kampania społeczna "Rodzice, odważcie się mówić". Na plakatach, które zawisną w polskich miastach, pojawią się rodzice osób homoseksualnych i biseksualnych wraz ze swoimi dziećmi. Jedną z twarzy akcji jest znany aktor Władysław Kowalski, który pozuje razem ze swoim synem, Kubą. "Syn nauczył mnie, jak ważne jest być sobą".
Na plakatach kampanii "Rodzice, odważcie się mówić" pokażą się trzy rodziny - matka, ojciec lub rodzice z dorosłym dzieckiem o orientacji homoseksualnej. Akcja opatrzona jest trzema hasłami: "Córka nauczyła mnie odwagi" - to mówi Elżbieta, matka lesbijki. "Syn nauczył mnie, jak ważne jest być sobą" - to z kolei Władysław, którego syn jest gejem. A rodzice lesbijki, Aneta i Rafał, firmują kampanię hasłem "Córka nauczyła nas mówić otwarcie".

KPH: Ponad 40 proc. gejów ukrywa się przed rodzicami

Inicjatorem wydarzenia - skierowanego do rodziców osób LGB - jest Kampania Przeciw Homofobii. - Z badań KPH wynika, że ponad 41% osób LGB [lesbijek, gejów i biseksualistów - red.] ukrywa swoją orientację przed najbliższą rodziną. Rodzice, którzy nie wiedzą, a najczęściej wiedzieć nie chcą, mogą tylko częściowo uczestniczyć w życiu swych dzieci. Obszar, z którego sami się wykluczają, z biegiem czasu rośnie, więź rodzinna słabnie - mówi Katarzyna Remin, działaczka KPH, koordynatorka projektu.

Jak tłumaczy, "bohaterowie kampanii stoją u boku swych dzieci i są z nich dumni". - Szanują ich tożsamość, o homoseksualnej orientacji dziecka mówią otwarcie, jak o jednym z przejawów rzeczywistości - podkreśla.

Pomóc rodzicom homoseksualistów

Plakaty będą wisieć w pięciu polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym przez miesiąc, w 140 lokalizacjach. Kampania Przeciw Homofobii (KPH) uruchamia też specjalną stronę kampanii: www.OdwazcieSieMowic.pl. Ma ona pełnić funkcję informacyjną dla rodziców gejów i lesbijek i umożliwiać wymianę doświadczeń z innymi matkami i ojcami.

Uzupełnieniem akcji plakatowej będzie kolejna edycja Akademii Zaangażowanego Rodzica, czyli cykliczne warsztaty dla rodziców, organizowane przez KPH. Akcji patronują m.in. wicemarszałek Sejmu Wanda Nowicka, pełnomocniczka rządu ds. równego traktowania Agnieszka Kozłowska-Rajewicz i prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

KPH od dwóch lat prowadzi działania skierowane wobec rodziców osób LGB. Wydała m.in. książkę "My, rodzice", przeprowadziła też tzw. Akademię Zaangażowanego Rodzica - warsztaty dla rodziców osób homoseksualnych. Dwie kobiety, których twarze znajdą się na plakatach kampanii, Elżbieta Bajan i Aneta Ostrowska, przeszły właśnie ten kurs, teraz zaś zakładają własną organizację: AKCEPTACJA - Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób Homoseksualnych, Biseksualnych i Transpłciowych.

Kampania "Rodzice odważcie się mówić" została zrealizowana przez Kampanię Przeciw Homofobii ze środków finansowych Open Society Foundations - organizacji, założonej przez miliardera i filantropa George'a Sorosa. Za koncepcję akcji i jej produkcję odpowiadała - pro bono - agencja LOWE GGK. Autorem zdjęć jest Kuba Dąbrowski.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (450)
Znany aktor, zwykli ludzie... Rodzice gejów i lesbijek na plakatach w polskich miastach. "Dzieci nauczyły nas odwagi"
Zaloguj się
  • skynet1234

    Oceniono 1508 razy 606

    Świetna akcja!!! Wg mnie jedna z lepszych akcji społecznych jakie widziałem! Brawa dla pomysłu, brawa dla osób na plakatach, brawa dla ludzi trzeźwo myślących!!!

  • mariannemariane

    Oceniono 1107 razy 445

    wielki szacunek dla Państwa odwagi! może w ten sposób , małymi krokami, zmieni się zacofane myslenie w Polsce! Już najwyższy czas! Serdecznosci!

  • adam_nar

    Oceniono 906 razy 342

    Fajna akcja :) Polska nie jest krajem tolerancyjnym, więc to poniekąd taka kampania nie tylko przeciwko homofobii, ale także przeciwko "wszystko co inne niż moje poglądy"-fobii. W naszym kraju częste jest klasyfikowanie ludzi według schematu "dobry-zły" na podstawie preferencji seksualnych, wiary, koloru skóry, poglądów, a nawet wyglądu, a nie np. na podstawie tego, że ktoś żyje uczciwie, zgodnie z prawem, pomaga innym itp. Na szczęście coraz więcej ludzi za dobrego człowieka uznaje tego, który jest otwarty i uczciwy i oby tak dalej :)

    PS. Nie mam nic do katolików, każdy ma wolną wolę i wybiera czy do kościoła chodzi, czy nie. Ale denerwuje mnie narzucanie przez księży wartości, które były aktualne gdzieś w okolicach średniowiecza.

  • mallana

    Oceniono 520 razy 232

    Panie Władysławie, wielki szacunek za udział w tej akcji. Zawsze podziwiałam Pana role, a teraz podziwiam za odwagę i oparcie, które Pan daje synowi na co dzień. Pozdrawiam.

  • aqqwa

    Oceniono 520 razy 212

    Smutne, że w Polsce w XXI wieku aby pokazać, że kocha się i akceptuje własne dziecko trzeba mieć naprawdę dużą odwagę. Piękna akcja.

  • marika-live

    Oceniono 399 razy 145

    Gratuluje b. dobrego pomysłu, stonowanej, bardzo fajnej akcji. Dlatego pisze, że plus za stonowanie, ponieważ gdyby na plakatach znalazły się dwie lesbijski lub dwóch gejów np. przytulających się, to taki Terlikowski i inni mieliby używanie, że to prowokacja. Ten pomysł jest świetny, bo porusza kilka problemów, pomijając problemy czy to prawne czy inne osób homoseksulnych, zapewne jest to też pewnie zwłaszcza na początku dla niektórych rodziców szok nim to zaakceptują. Świetne, że jest to sesja z rodzicami, bo to naprawdę uczy tolerancji i daję przykład innym rodzicom i co oczywista społeczeństwu
    Jeszcze gratuluję super akcji.

  • kadykianus

    Oceniono 411 razy 105

    Bardzo dobra akcja.
    Homofobia i - generalnie - każda wrogość wobec Innego wynika przede wszystkim z ignorancji: z tego, że NIE ZNAM żadnego Innego (geja, Żyda, Murzyna, Niemca itd.), a wiedzę czerpię ze stereotypów. Ktoś powiedział, że "myślenie stereotypowe to cecha leniwego umysłu" i to jest prawda. Stąd ta kampania społeczna, by wyjść do ludzi, skoro sami są zbyt leniwi/wystraszeni/bezradni wobec współczesnego świata i udają, że Inny nie istnieje.

    Być może jakąś strunę w umyśle poruszy. A to już bardzo dużo. Zresztą Polacy są bardziej liberalni niż im się wydaje i są większymi atestami niż im się wydaje. Ale myślą, że nie są. 60% ludzi nie chodzi do kościoła. Pozostali chodzą, ale ich wiara bliższa jest zabobonom niż jakimś sensownym przemyśleniom. Przypomina bardziej nerwicę natręctw niż realizację potrzeb wiary.

    Ta akcja im pomoże być odważnym w samodzielnym myśleniu i otwarcia się na współczesny świat zamiast tkwić w udawanym świecie absurdalnych uprzedzeń, zmuszając się do wiary w ich prawdziwość.

  • maciekblysk

    Oceniono 554 razy 96

    Ja bym przy okazji leczył inne uprzedzenia Polaków. Np. w następnej serii pokazał bym tak znienawidzonych przez skrajną prawicę Żydów!

  • chopinn

    Oceniono 394 razy 90

    Super! Gratuluje pomyslu i odwagi. Niech sie narod uczy, ze nie mam w byciu gejem/lesbijka nic dziwnego. Caly swiat sie juz ruszyl do przodu. Czas w koncu na Polske.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX