"Ten materiał pokazał tylko, jak fatalnie była przygotowana załoga"

- Materiał przedstawiony w czasie konferencji był przygotowany fatalnie i daje więcej argumentów stronie rosyjskiej, niż nam. Pokazywał także bardzo złe przygotowanie pilotów - mówili w TVP Info Wojciech Łuczak, wydawca magazynu "Raport", i Jan Osiecki, autor książki "Ostatni Lot" o przyczynach katastrofy smoleńskiej.
Eksperci nie zostawili na prezentacji szefa MSWiA suchej nitki. Jak mówił Wojciech Łuczak, przede wszystkim zarzuty w stosunku do kontrolerów mieli ludzie, którzy "wyrokowali we własnej sprawie" - pracownicy Ministerstwa Obrony Narodowej. - To nie PKP, a nie LOT, nie PKS wiózł tych ludzi, tylko MON - mówił Łuczak. - Dlaczego sprawie dotyczącej ewidentnych błędów i zaniechań w szkoleniu, które dały o sobie znać, wypowiadali się dwaj panowie w mundurach? To oni odpowiadali za szkolenie, za przygotowanie lotu, a teraz atakowali kontrolerów - mówił Łuczak.

Jak twierdzili eksperci, ten materiał daje Rosjanom więcej argumentów, niż nam. - To bardzo nieudolna próba zrzucenia odpowiedzialności - mówił Jan Osiecki. - To potwierdza tylko raport MAK, a nawet dodaje nowe fakty, które nie były przedstawione w nim przedstawione - jeden z pilotów pyta się na przykład jak przeliczyć 1500 metrów na stopy. To żenujące. Pokazuje, jak ta załoga była przygotowana do lotu - mówił autor książki o przyczynach katastrofy.

Rozmowy z wieży podważają tezę o zamachu

Jak mówili obaj eksperci, prezentacja definitywnie podważa tezę o zamachu - Na początku podano nam rozmowy na wieży w momencie, kiedy pasażerowie TU154 zajmowali miejsca - mówił Łuczak. Te rozmowy pokazywały, że kontrolerzy już wtedy byli pod dużą presją, by Polakom powiedzieć, że ten lot nie ma sensu.

Nagrania podważają także parę innych tez strony polskiej. Na nagraniu słychać, że piloci dostają dokładną prognozę pogody, w języku angielskim. Nie mogły zajść problemy z rozumieniem rosyjskiego.

Według rozmów, kontrolerzy nie wiedzieli, że samolot wystartował - Kontrolerzy nie dostali takiej informacji. Dowiedzieli się o tym nieoficjalnie, własnymi kanałami, dopiero kiedy samolot zameldował się w Moskwie - mówił Osiecki.

Oprzyrządowanie lotniska było prymitywne

Jak twierdzi Wojciech Łuczak, załoga TU-154 wiedziała, że oprzyrządowanie lotniska jest na prymitywnym poziomie. Już w roku 2000 gubernator Smoleńska mówił, że lotnisko nie nadaje się do użytku. Jesienią 2009 r. do strony polskiej dotarło pismo, że lotnisko jest uruchamiane na specjalne okazje. - Ewidentne jest to, to ewidentne, że załoga polska była poza ścieżką, obok. To się wielokrotnie zdarzało. Ale dlaczego to się stało? - pyta wydawca "Raportu". Według niego, kontroler widział na przyrządach które się do niczego nie nadawały, niepełny obraz. Podawał, mniej więcej, odległości i oczekiwał, według rosyjskich procedur - informowania o wysokości. Tego się nie doczekał.

- Rosjanie z Iła wyszli z tego cało, bo procedur przestrzegali - mówił Łuczak. Jak powiedział, prośba o międzynarodowy arbitraż z takimi argumentami skończy się "wielką kompromitacją".

"Polska wypacza: Jak-40 miał zgodę na lądowanie"

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny

Komentarze (11)
"Ten materiał pokazał tylko, jak fatalnie była przygotowana załoga"
Zaloguj się
  • gucia_22

    Oceniono 8 razy 8

    Macierewicz jest genialny! Pamiętacie, pilot który odmówił lotu do Gruzji dostał od PiS etykietę "tchórz". Dziś Macierewicz nazwał pilotów, którzy "zabili" prezydenta... bohaterskimi!!! Rozumiecie coś??

  • gucio-2

    Oceniono 6 razy 6

    Łuczak jest głupi, a kto niby miał być w komisii, wydawca pisam dla harcerzy Hypki, pilot Cessny Czempiński, a może inny dupek który czyta i przpisuje z prasy zagtanicznej artykuly bo trochę zna angielski na poziomie liceum. Powinien być J.Kaczyński który twierdzi, że samolot to maszyna do cięcia drzew i największy DEBIL w historii państwa Polskiego,
    Antoni Maicarewicz,

  • czyzyk331

    Oceniono 4 razy 4

    Polecam opinię...Dariusz Sobczyński, pilot lotnictwa cywilnego, kapitan boeinga o ujawnionych rozmowach kontrolerów lotów ze Smoleńska:
    "Uważam, że uchybienia ze strony kontrolerów lotu powinny znaleźć się w raporcie MAK, jednak absolutnie nie miały one wpływu na to katastrofalne wydarzenie. Bezpośrednią przyczyną była zła decyzja załogi o kontynuowaniu podejścia do lądowania. Nawet mówiąc +odejście+, gdy było mnóstwo ostrzeżeń systemowych, nie zrobili tego. Pewnie nigdy się nie wiemy, dlaczego.
    To pilot ma zbierać wszystkie wskazania, z zewnątrz czy z przyrządów, i podjąć właściwą decyzję. Po to tam siedzimy, by korygować błędy, również wieży. Jeśli cokolwiek budzi nasze wątpliwości i dostajemy ostrzeżenia systemowe, powinniśmy odejść na drugi krąg.
    W moim subiektywnym odczuciu istotne jest to, że nikt nie dał im szansy poćwiczyć na symulatorach. Gdyby przećwiczyli tego typu podejścia, w tak trudnych warunkach, to zapewne nie doszłoby do tego wydarzenia".(PAP)

  • asd.53

    Oceniono 4 razy 4

    ``najwieksi eksperci lotnictwa`` to pis , dzisiaj mieli swoje watpliwe 5 minut , czy chca zagluszyc wlasne sumienie , ewidentna byla nieudolnosc i brak profesjonalizmu kancelarii lkaczynskiego w przygotowaniu tego prywatnego wyjazdu.
    teraz jest pewne, juz zaden samolot polski nie wyladuje w Smolensku i bardzo dobrze , nie bedzie problemow.
    szkoda ,ze pis nie wykazuje tyle energii w trosce o zywych , coz takiego dobrego zrobili w ostatnich latach dla Polakow , ze po dwoch latach wykopalismy ich z rzadu i juz nigdy wiecej do niego nie wroca , sfora wscieklych bestii.

  • michu1958

    Oceniono 6 razy 4

    fatalnie przygotowane - to norma w tym kraju, profesjonalizm to słowo "obce" - bicie piany po szkodzie to już nie przysłowie, to zasada z jednym dodatkiem - winni są zawsze inni - nie my -
    a nieroby z wiejskiej, trybuni - patrioci wypowiadają na tematy o których nie mają pojęcia - potem już wszystko działa; służba zdrowia, wymiar sprawiedliwości, szkolnictwo wyższe, infrastruktura, administracja itd..itd.. jest super

  • sinhuesinhue

    Oceniono 5 razy 3

    decyzję o likiwidacji ćwiczeń na symulatorach w Moskiwe podjął sp. Szczygło

  • asd.53

    Oceniono 4 razy 2

    jaki prezydent ,taki general [Blasik] , bardzo kiepskie dowodztwo , jaki general tacy piloci
    odczepcie sie od chlopakow , prywatnie mieli sie szkolic , kokpit zabarykadowac.
    prezydenccy generalowie to durnie , ktorzy wsiedli do jednego samolotu , zadnych procedur , zero odpowiedzialnosci ze szczyglem na czele.

  • chri-s48

    Oceniono 1 raz 1

    @ srololot
    - jakiej sztuki pilotażu się tu doszukujesz ,znając warunki lotniska i widoczności nie podchodzi się
    do lądowania i nie zniża pomijając odczyty i ostrzeżenia tak nisko tylko spier........ na lotnisko zapasowe. Co myślisz,że Błasik 06 miał sokoli wzrok i wypatrywał pasa- chyba chory jesteś ?
    A może świruje ci w głowie zamach jak co poniektórym rodakom patriotom ?

  • srololot

    0

    chri-s48 kto tu mówi o lądowaniu przekazy z kabiny pilotów podchodzimy na drugi krąg i odchodzimy nie było o zejściu do lądowania była rozmowa między pilotami że pokażą nie ma możliwości i odchodzą i jeszcze jedno krzyk pułkownika prowadzącego w tej szopie starający się o kontakt z załogą gdzie jest krzyki nawoływania przekleństwa i tu uwaga ,<SPADA.> SPADA...........tak wykonał krzyk a nie że ląduje

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX