Bicycle, bicycle! Rowerzystom będzie wolno więcej

Ustawa dająca większy oddech rowerzystom czeka już tylko na podpis prezydenta, dlatego zachęcamy Was do częstszego korzystania z dwóch kółek.
Wiosna w pełni to i sezon rowerowy już się zaczął. Większy ruch nie tylko w parkach i na ścieżkach rowerowych, ale i w specjalistycznych sklepach, co zauważa właściciel jednego z takich sklepów w Szczecinie Bogdan Czapiewski - ludzie wyciągają rowery, część naprawia część kupuje, najczęściej sprzedajemy rowery dla dzieci, starsi raczej wsiadają na kilkuletnie maszyny.

Nim ruszymy w pierwszą trasę warto pamiętać o kilku podstawowych czynnościach - musimy rower dobrze przemyć, przeoliwić, części gdzie są łożyska przesmarować, gdy to zrobimy, możemy mieć pewność, że rower będzie nam cały sezon służyć i nie będziemy mieć zbędnych wydatków na niepotrzebne naprawy - radzi Czapiewski.

Stowarzyszenia lobbują

Zwolenników dwóch kółek jest w Polsce z roku na rok coraz więcej, a w propagowaniu tego środka lokomocji pomagają stowarzyszenia, takie jak Rowerowy Szczecin. To stowarzyszenie Rowerowy Szczecin lobbowało w mieście by w centrum pojawiły się specjalne parkingi dla rowerów, udało się. Na co dzień członkowie i członkinie stowarzyszenia starają się zarażać rowerem, znajomych, przyjaciół, także media, udało im się wpłynąć na władze miasta, by te konsultowały ze stowarzyszeniem wszystkie planowane inwestycje rowerowe. Niestety nadal zdarzają się pomysły by np. ścieżkę wybudować z kostki, żali się Joanna Bylińska - od razu kwalifikują taki projekt jako bubel rowerowy, po którym rowerzyści nie będą jeździć i na pewno nie będzie on bezpieczny, kiedy pojawią się ścieżki rowerowe z prawdziwego zdarzenia, wtedy na dwa kółka przesiądzie się dużo więcej ludzi - uważa Bylińska.

Takich bubli, gdzie ścieżka się nagle kończy, nagle zaczyna, na środku stoi znak, czy zaparkowane auta w kraju nie brakuje - oto raport reporterów TOK FM z polskich miast:

Lublin

W ciągu ostatnich pięciu lat w Lublinie wybudowano 44 kilometry ścieżek rowerowych. Najdłuższym odcinkiem była trasa wokół Zalewu Zemborzyckiego, która jest przedłużeniem istniejącej wcześniej ścieżki. Jest to jednak praktycznie jedyny fragment, na który nie narzekają lubelscy rowerzyści. W centrum miasta jest sporo krótkich odcinków, które nagle urywają się i kończą np. na przejściu dla pieszych. W ubiegłym roku ludzie związani z nieformalną grupą Porozumienie Rowerowe chcieli zwrócić uwagę na problem budowania ścieżek rowerowych z kostki i wspólnie sprzątali kilkusetmetrowy odcinek zarośniętej przez trawę ścieżki.

Gdańsk

W ciągu ostatnich 10 lat w Gdańsku powstało 80 km dróg rowerowych, do 2014 ma powstać kolejne 40. Oprócz nich na ulicach jednokierunkowych Głównego i Starego miasta wydzielono w tym roku pasy dla rowerów do jazdy w obu kierunkach. Równolegle w tym rejonie obniżono maksymalna prędkość dla samochodów do 30 km/h i wprowadzono skrzyżowania równorzędne, czyli zasadę prawej ręki. Wszystko w imię bezpieczeństwa rowerzystów. Za unijne pieniądze do 2013 roku planowane jest wybudowanie w całym Trójmieście 14 parkingów "bike&ride" zlokalizowanych przy stacjach SKM, oraz 12 dużych parkingów rowerowych przy ważnych punktach miasta.

Łódź

Tu w ciągu ostatnich pięciu lat powstało ponad 15,5 km ścieżek rowerowych, w ciągu ostatnich dwóch lat 4,5 km. Rowerzyści oceniają je jako raczej średniej jakości; urywają się w połowie, komfortowo do centrum można dojechać tylko z jednego osiedla (Retkinia). Ścieżki są w większości z kostki. - Kostka powoduje wibracje, które mogą skutkować urazami - zaznacza Witold Kopeć, nowy pełnomocnik prezydent Łodzi ds. polityki rowerowej.

Wrocław

Wrocław nazywany jest polskim Amsterdamem. Jako pierwsze miasto w Polsce dorobiło się swojego oficera rowerowego. Cel jaki postawiły sobie władze miasta to 100 km dobrze skomunikowanych tras. Cykliści najbardziej cenią sobie szlak nad Odrą. Najlepsza ścieżka rowerowa łączy osiedle Gaj z Grabiszynkiem. To osiem kilometrów wydzielonej i świetnie oznakowanej trasy. Cały czas są niestety miejsca, gdzie rowerem trudno przejechać. Przez stare dzielnice miasta rowerzyści są zmuszeni jeździć po starym bruku i chodnikach z wysokimi krawężnikami. Największą bolączką wrocławskich rowerzystów jest zakaz wjazdu na Rynek. Za przejazd grozi mandat. Tymczasem wrocławska polityka rowerowa zakłada, że za trzy lata 15 % miejskiego ruchu, to będą rowerzyści.

Szczecin

Za chwilę zostanie oddany do użytku kolejny, kilkukilometrowy odcinek trasy między Tanowem, a Pilchowem, rowerzyści ubolewają, że został wybudowany z kostki brukowej. To część większego projektu - po polskiej i niemieckiej stronie ma powstać sieć ścieżek rowerowych wokół Zalewu Szczecińskiego. Podobna polsko niemiecka sieć istnieje już nad Bałtykiem, wsiąść na rower można w Świnoujściu, przejechać przez Kamminke a zsiąść z roweru dopiero w Ahlbeck, ta wyjątkowo dobrze oznakowana trasa ma ponad 22 km długości.

Katowice

Katowice mają ok. 100 km ścieżek rowerowych , podzielonych na 6 głównych tras . Niestety, w centrum miasta ciężko się poruszać na dwóch kółkach. Krótkie odcinki urywają się. Za to w plenerze trasy rowerowe są bardzo atrakcyjne, ponieważ wbrew pozorom Katowice należą do najbardziej zielonych miast w Polsce. Tereny zalesione obejmują ponad 41% obszaru miasta.

Poznań

W Poznaniu jest w sumie 90 km ścieżek rowerowych, mniej więcej po połowie - tras wydzielonych i połączonych z ruchem pieszym. Są piękne kilkukilometrowe drogi, które obejmują takie ulice jak Szeligowskiego, Szelągowska, Mieszka I, Hetmańska, Aleja Solidarności i Serbska. Niestety, dużo jest tych kończących się w szczerym polu - niechlubny przykład to ulica Kościuszki w okolicach Starego Browaru, tu luka w ścieżce wynosi 70 metrów - rozkłada ręce Ryszard Rakower z Sekcji Rowerzystów Miejskich w Poznaniu, który walczy o podobne rozwiązania jak w Gdańsku, czyli kontrpasy w centrum i ograniczenie prędkości do 30km/h.

Rowerzysta wyjątkowy

Namawiając Was na częstsze wycieczki rowerem przedstawiamy nietuzinkowego rowerzystę. Arek Zięba ze Szczecina na dwóch kółkach zwiedził już pół świata, jak opowiada TOK FM, dzięki rowerowi nie tylko więcej zobaczył, ale też poznał wielu ludzi jego opowieść poniżej.



Zmiany w prawie

Piątkowa nowelizacja ustawy znosi zapis nakazujący rowerzyście jadącemu prosto ścieżką rowerową ustąpienie pierwszeństwa samochodowi, który skręca z drogi poprzecznej.

Ustawa wprowadza też w prawie polskim znaną od dziesięcioleci w krajach zachodnich śluzę dla rowerów - część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem. Pozwala ona rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Dzięki śluzie rowerzyści wcześniej ruszają po zmianie świateł, są też lepiej widoczni dla kierowców.

Nowe przepisy pozwalają rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystać ze środkowej części - a nie tylko skrajnej prawej - pasa na rondzie, co ułatwia zmianę kierunku jazdy, zmniejsza też ryzyko wymuszenia na jadącym prosto rowerzyście pierwszeństwa przez pojazd, który zmienia pas, by zjechać z ronda.

Nowelizacja sankcjonuje jazdę rowerzystów obok siebie - np. rodzica asekurującego dziecko, kolarzy trenujących w peletonie. Pozwala na wyprzedzanie z prawej strony wolno jadących pojazdów.

Jeżeli rowerzysta jedzie z dzieckiem do lat 10, jest zła pogoda albo kiedy chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h - rowerzyście wolno jechać chodnikiem. Ustawa zawiera nowe definicje roweru i wózka rowerowego, co m.in. oznacza prawne dopuszczenie na ścieżki dla rowerów przyczepek do przewożenia dzieci.

Jak często jeździsz rowerem?
Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny

Komentarze (39)
Bicycle, bicycle! Rowerzystom będzie wolno więcej
Zaloguj się
  • yerry46

    Oceniono 10 razy 10

    Skonczyc raz na zawsze z kostka brukowa przy budowie sciezek komunikacyjnych i rekreacyjnych dla rowerzystow i rolkarzy! Dla tych ostatnich taka nawierzchnia to koszmar!!! Bezmyslnosc magistrackich projektantow to jedna, a skuteczne lobby producentow niechlujnie wykonanych betonowych klockow, to druga przyczyna takiego stanu rzeczy. Na dobra sprawe, wrzystkie sciezki rowerowe o nawierzchni z tandetnej kostki o ryflowanych brzegach nalezy przykryc gladkim dywanikiem bitumicznym, a na przyszlosc, jesli juz musi byc kostka, to taka wysokiei jakosci, bez fazowanych brzegow, pasowana na styk i ukladana na starannie przygotowanym podlozu ( vide; podjazdy na stacjach benzynowych, parkingi supermarketow etc.) Jestesmy krajem na dorobku i nie stac nas na bylejakosc. Najleprzym co moze przysluzyc sie sprawie na przyszlosc, to bezwzgledne obciazanie kosztami tych decydentow, ktorzy odwaza sie zadekretowac tworzenie nowych sciezek-bubli. Bezmyslnosc powinna bolec, i to baaaardzo!!!

  • arvelli_net

    Oceniono 8 razy 8

    ... czasami korzystam z auta, czasami ze zbior-komu ale prawdziwa przyjemność czerpię z jazdy na roverze... nie wymuszam pierwszeństwa, nie dzwonię na pieszych na ścieżce roverowej... pamiętajcie - to ma być przyjemność! .... pozdrawiam kierowców i cyklistów ... pieszym, kłaniam się !

  • prochmarny

    Oceniono 7 razy 7

    cyrix

    holandia jest bogatsza i nie cieplejsza od polski
    zupełnie nie rozumiem twojej opinii

    o wiele większą przeszkodą niż zimno jest ignorancja

  • poljack

    Oceniono 7 razy 7

    Rowerzystom wolno tyle na ile pozwalają im kierowcy.Wmawianie że rowerzysta jedzie w słuchawkach i nic nie słyszy jest tylko wymówką .Obowiązkiem każdego użytkownika drogi jest obserwowanie co na niej się dzieje a dzieje się bardzo dużo nie tylko ze strony rowerzystów ale i kierowców .Jako rowerzysta wiem że większość kierowców nie dba o ich bezpieczeństwo wyprzedzanie bez bezpiecznej odległości włączanie kierunkowskazów zajeżdżanie drogi skręcanie w prawo bezpośrednio przed rowerzystą to codzienność .

  • w0w0

    Oceniono 6 razy 6

    witam
    jeśli chodzi o traktowanie rowerzystów i innych użytkowników alternatywnych środków transportu Polska jeszcze długo pozostanie zaściankiem zacofania i ciemnogrodu. polecam wycieczkę do Berlina albo do Kopenhagi. zmiany mentalne w społeczeństwie katolickim takim jakie mamy w kraju to kwestia pokolenia, albo i dwóch, pod warunkiem że zaczniemy od dzisiaj.

  • jurek7

    Oceniono 8 razy 6

    zeno_1 przed chwilą
    0 + - zgłoś do moderacji

    Tytuł artykułu "Bicycle, bicycle! Rowerzystom będzie wolno więcej " Co to za słowo bicycl, albo rower, albo bicykl !!! A ty dziennikarzu to już języka polskiego nie chcesz używać? Wyp...laj na zmywak do londynu jak się brzydzisz ojczystą mową.

    Zanuć to sobie pod melodię piosenki Queen "Bicycle race", to może Ci ciśnienie opadnie...

  • wic2010

    Oceniono 7 razy 5

    Szkoda że przepisami nie da się nauczyć, ani nie da się wpoić idiotą jakichś fundamentalnych zasad kultury na drodze. Najwyższa pora aby ktoś zaczął wreszcie porzadnie karac tych debilnych kierowcow ktorym się wydaje ze jak jada samochodem to wszystko im wolno na drodze. Nie wystrczy wprowadzać przepisy. Należy wprowadzić naprawdę wysokie mandaty, żeby zabolaly, ale jeszcze trzeba chciec egzekwowac prawo.

  • occam

    Oceniono 7 razy 5

    @kaczkazporemwzupie
    lekarstwa były wzięte z rana ? :D:D

    ja za to niejednokrotnie byłem narażany na uszkodzenie wózków przez "sprytne" mamusie spacerujące po ścieżkach rowerowych. Parafrazując Ciebie, ciekawe jakby sie tłumaczyła... ale oczywiście i tak znów można zwalić na złych rowerzystów prawda ? :)

  • stemi48

    Oceniono 4 razy 4

    To czy za zimno na rower, czy nie to subiektywne. A rower to pojazd nie tylko dla biedoty, ale też dla tych, którzy chcą po mieście sprawnie poruszać się, a nie stać w wypasionym samochodzie w korkach

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX