To już piąta katastrofa w tym roku. Rosyjskie samoloty są przestarzałe

Blisko 100 osób zginęło już w tym roku w wypadkach rosyjskich samolotów. Dlaczego do nich dochodzi? Rosyjska flota jest przestarzała, a mali przewoźnicy mają problemy z utrzymaniem standardów bezpieczeństwa.
Katastrofa samolotu JAK-42 pod Jarosławiem to piąty duży wypadek lotniczy rosyjskich samolotów w tym roku.Dzisiaj zginęły 43 osoby . W całym 2011 roku ofiar jest 97.

1 stycznia 2011 roku na płycie lotniska w Surgucie, na Syberii, z nieznanych powodów stanął w płomieniach i eksplodował Tu-154B-2 należący do linii lotniczych Kogałymawia. Po tym wypadku prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew oznajmił, że dalsza eksploatacja samolotów Tu-154 może stanąć pod znakiem zapytania.

20 czerwca w katastrofie samolotu Tu-134 koło Pietrozawodska, stolicy Karelii, na północy Rosji zginęło 47 osób. Tu-134 runął na drogę w pobliżu miejscowości Biesowiec, w odległości ok. 700 metrów od lotniska w Pietrozawodsku. Po uderzeniu w drogę rozpadł się na wiele części i stanął w ogniu. Tu-134 podchodził do lądowania w trudnych warunkach meteorologicznych, w deszczu i mgle.

Kontroler lotu, który prowadził samolot z ziemi, utrzymuje, że nakazał załodze odejście na drugi krąg, jednak kapitan zdecydował, iż posadzi maszynę na własne ryzyko. O błędzie pilota jako najbardziej prawdopodobnej przyczynie wypadku mówił wicepremier Rosji Siergiej Iwanow.

Awaryjne lądowania i śmierć hokeistów

2 lipca rosyjski samolot pasażerski Tu-154 awaryjnie lądował w Jekaterynburgu, na Uralu. Nikt ze 111 pasażerów i 11 członków załogi nie odniósł obrażeń. Przyczyną zdarzenia była awaria jednego z trzech silników.

Samolot należał do Uralskich Linii Lotniczych, leciał z Jekaterynbura do Mineralnych Wód, na południu Rosji. Wkrótce po starcie z lotniska Kolcowo kapitan poinformował kontrolę lotów o kłopotach technicznych. Przekazał też, że podjął decyzję o powrocie do Jekaterynburga.

11 lipca katastrofie uległ samolot An-24, zmuszony z powodu pożaru silnika do lądowania na rzece Ob na trasie Tomsk-Surgut, piloci zachowali się prawidłowo i udało im się uratować część pasażerów. W wypadku zginęło siedem osób, 30 udało się uratować. Trafiły do szpitala.

Dziś doszło do kolejnej poważnej katastrofy. Jak-42 rozbił się i zapalił tuż po starcie z lotniska w rosyjskim mieście Jarosław. Na pokładzie było 45 osób, łącznie z załogą. Przeżyły dwie - podaje agencja ITAR-TASS. Samolotem podróżowała drużyna hokejowa Lokomotiwu Jarosław.

Feralny 2010 r. wpłynął na decyzje władz

W 2010 r. doszło do pięciu poważnych wypadków z maszynami Tu-154. Cztery Tu-154M rozbiły się w Rosji, a jeden - w Iranie. Najpoważniejsza była katastrofa polskiego samolotu rządowego pod Smoleńskiem, w której zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński i jego małżonka Maria. Po czarnej serii katastrof Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiacja) zdecydowała w o całkowitym wycofaniu z eksploatacji w Rosji od 1 lipca 2011 r. 20 samolotów pasażerskich Tu-154M i wstrzymaniu użytkowania kolejnych dziewięciu maszyn tego typu.

W marcu Rosawiacja zaleciła zawieszenie eksploatacji wszystkich Tu-154M w związku z wadami konstrukcyjnymi, wpływającymi na awaryjność tych samolotów. Jednocześnie nakazała użytkownikom Tu-154M wprowadzenie do 1 lipca 2011 r. zmian zaleconych przez producenta.

Tu-154 były wytwarzane od 1968 r. Ich seryjną produkcję zakończono w 1998 r. Samoloty Tu-154M weszły do użytku w 1984 r. Seryjnie były produkowane do 2006 r. Łącznie wytworzono 935 maszyn Tu-154 różnych modyfikacji. W ostatnich latach były one jeszcze produkowane w krótkich seriach w zakładach lotniczych "Awiakor" w Samarze.

Nie tylko samoloty Tu-154M okazują się wadliwe. Wicepremier Rosji Siergiej Iwanow zapowiedział, że samoloty pasażerskie Tu-134 i An-24 zostaną od 1 stycznia 2012 roku wycofane z obsługi planowych rejsów. Dodał, że maszyny te będą wykorzystywane do czarterów i nieregularnych lotów. I zapowiedział krach małych linii lotniczych.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny