"Podpity" dowódca, Rosja zrzuca winę na Polskę. Zagranica o raporcie MAK

Zagraniczna prasa i politycy oceniają raport Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, który większość winy za katastrofę smoleńską zrzucił na zaniedbania po stronie polskiej. Gazety podkreślają wątek nacisków psychologicznych na załogę samolotu i alkohol we krwi dowódcy polskich sił zbrojnych.
O "podpitym" dowódcy polskich sił powietrznych, który spowodował katastrofę, bo mimo ostrzeżeń smoleńskiej wieży kontrolnej zdecydował się lądować, pisze m.in. niemiecki "Die Zeit". Amerykańskie, brytyjskie i czeskie media, podobnie jak rosyjskie, piszą o "nacisku psychologicznym" na załogę.

"Die Zeit": zawinił "podpity" dowódca sił powietrznych

- Tragiczny wypadek samolotu polskiego prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Rosji został spowodowany przez podpitego dowódcę sił powietrznych, który, mając 0,6 promila alkoholu we krwi, mimo ostrzeżeń wieży kontrolnej lotniska, polecił pilotom lądować - pisze niemiecka gazeta, podkreślając słowa szefowej MAK, Tatiany Anodiny, o tym, że "nie było zezwolenia wieży kontrolnej w Smoleńsku na lądowanie" prezydenckiego samolotu.

New York Times: to rozsierdzi Warszawę

- Rosyjscy śledczy stwierdzili, że załoga prezydenckiego samolotu była pod presją wysoko postawionych osób, by wylądować w Smoleńsku - pisze "The New York Times". - Wnioski wysnute przez Rosjan zrzucają część odpowiedzialności za katastrofę na polskie władze, co z pewnością rozsierdzi Warszawę - komentuje amerykański dziennik. - Raport koncentrował się w szczególności na polskim dowódcy sił powietrznych, który - według Rosjan - miał 0,6 promila alkoholu we krwi, kiedy wszedł do kokpitu samolotu przed katastrofą - relacjonuje treść raportu MAK "NY Times".

"Guardian": Rosja zrzuca winę za katastrofę na Polskę

W podobnym tonie wypowiada się "Guardian". Brytyjska gazeta podkreśla, że prowadzący śledztwo Rosjanie zrzucili winę na Polaków, twierdząc, że załoga była naciskana, by wylądować podczas złej pogody, przez dowódcę sił powietrznych, który wcześniej pił alkohol. "Guardian" informuje też, że rosyjski raport nie znalazł winy po stronie kontrolerów z lotniska w Smoleńsku.

Czechy: mgła w ogóle nie pozwalała lądować

W Czechach publiczne telewizja i radio informują o raporcie MAK-u niemal co godzinę. Wiele miejsca poświęcają raportowi także portale internetowe. Media prezentują bardzo szczegółowe relacje z konferencji prasowej MAK-u i wniosków zamieszczonych w raporcie. Także nad Wełtawą zwraca się uwagę, że winą za katastrofę obarczono pilotów, którzy znajdowali się pod silnym naciskiem psychologicznym. Z wnioskami rosyjskiego raportu zgadza się m.in. publicysta lotniczy Martin Velek, którego zdaniem główną przyczyną katastrofy była mgła nad lotniskiem, co w ogóle nie pozwalało pilotom na wylądowanie . Ekspert wskazuje też błędne wskazania wysokościomierza w samolocie, i nałożony na to wszystko stres pilotów wywołany obecnością osób trzecich w kokpicie. Martin Velek podkreślił, że Jarosław Kaczyński niewłaściwie ocenił raport. - Wygląda mi na to, że rozpatruje to wszystko w kontekście polityki, a nie katastrofy lotniczej - powiedział redaktor Velek w wywiadzie dla czeskiej telewizji.

Rosyjska prasa: "Załoga bała się nie wylądować"

- Załoga Tu-154 bała się nie wylądować w Smoleńsku - takim tytułem opatrzył swoją informację popularny portal internetowy Rambler.ru. Portal, jak większość rosyjskich mediów, na pierwszym miejscu wybija informacje o psychologicznych naciskach wysokich urzędników państwowych, którzy domagali się, aby samolot bez względu na warunki pogodowe wylądował w Smoleńsku. "Moskiewski Komsomolec" tytułuje swoją informację: "Wylądować za wszelką cenę". Rosyjscy dziennikarze cytują wypowiedzi polskich pilotów pochodzące z zapisów czarnych skrzynek: "On się wkurzy" i "Jeśli tu nie wylądujemy, on będzie się mnie czepiał". "Wiesti" w pierwszym zdaniu stwierdzają, że "samolot z prezydentem Polski na pokładzie rozbił się z winy załogi". Ten sam serwis dodaje, że głównodowodzący Sił Powietrznych RP był pijany i wszedł do kabiny pilotów próbując dowodzić samolotem. Sugestiom o pijaństwie na pokładzie Tupolewa zaprzeczył szef komisji technicznej MAK Aleksiej Morozow, który powiedział na konferencji prasowej w Moskwie, że "we krwi członków załogi nie wykryto alkoholu i innych zakazanych środków".

Brytyjski europoseł: musi być międzynarodowe śledztwo

- Tylko niezależne i międzynarodowe śledztwo pozwoli wyjaśnić wszystkie przyczyny katastrofy smoleńskiej - powiedział rozmowie z Polskim Radiem brytyjski deputowany Charles Tannock. Europoseł podkreślił, że zbyt duże są rozbieżności między tym, co mówi strona rosyjska, która dziś przedstawiła raport o przyczynach katastrofy, a argumentami Polski. Tannock, członek Partii Konserwatywnej (której przedstawiciele w Parlamencie Europejskim zasiadają w jednej frakcji z PiS) od początku interesował się katastrofą w Smoleńsku, brał udział w wysłuchaniu w Parlamencie Europejskim poświęconym katastrofie.

- Jedynym sposobem na rozwianie wszelkich wątpliwości jest powołanie grupy międzynarodowych ekspertów lotnictwa, którzy przeanalizują wszystkie dowody. Niestety, część z nich została zniszczona, bo nie była dobrze zabezpieczona. Jesteśmy teraz w dość trudnej i skomplikowanej sytuacji po publikacji raportu. Dlatego musi być międzynarodowe śledztwo i szczerze powiem, nie widzę powodów dla których Polska i Rosja miałyby się sprzeciwić takiemu dochodzeniu - podkreślił Tannock w rozmowie z Polskim Radiem.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (16)
"Podpity" dowódca, Rosja zrzuca winę na Polskę. Zagranica o raporcie MAK
Zaloguj się
  • kadykianus

    Oceniono 5 razy 5

    Przyczyny tego nieszczęsnego lądowania na smoleńskiej polanie były znane 2 dni po katastrofie. Reszta to czysta polityka i procedury. Rosjanie mają rację. Koniec pieśni.

    A Polacy to burdel-naród. Szef pilotów, którzy latają z Obamą powiedział, że jest dla niego rzeczą niewyobrażalną, aby do kabiny pilotów Air Force One wszedł głównodowodzący sił powietrznych. U nas oczywiście nikt nie widział w tym problemu. A prawda jest taka, że Protasiuk powinien wywalić generała z kabiny na zbity pysk albo nawet zastrzelić jak psa, jeśli uznał był, że on zagraża bezpieczeństwu lotu.

  • rozenek_taki

    Oceniono 5 razy 5

    Co tu dużo gadać - pełna kompromitacja. A teraz jak się jeszcze okaże jaka była treść ostatniej rozmowy bliźniąt ... strach się bać!

  • rozenek_taki

    Oceniono 4 razy 4

    stefan-ku111: A co będzie, gdy międzynarodowa komisja dojdzie do podobnych wniosków co MAK?
    ------
    To pisiory powołają kolejną komisję ... ktoś wreszcie powie "prawdę" ...

  • stefan-ku111

    Oceniono 6 razy 4

    A co będzie, gdy międzynarodowa komisja dojdzie do podobnych wniosków co MAK? Bo według mnie innych być nie może

  • alexoi77

    Oceniono 8 razy 2

    A co to zmieni jutro w życiu szarego polaka Dostane wreszcie po 8 latach podwyżkę nie będzie kolejek w przychodni ,szpitale zaczną leczyć ,lekarze przestaną brać łapówki ,rząd weźmie się k..a za jakieś reformy ,powstanie nowa szkoła, przedszkole ,jakieś mieszkania jak k...wa za komuny okropnej i złej co dbała o swoich obywateli zbudujecie Po co wam ten winny co powiesić go chcecie łapcie przestępców krajcie kombinatorów omijających przepisy Weźcie się k...wa za to państwo weźcie się do roboty Szary uczciwy człowiek jutro wstanie o 5 do pracy za marne grosze złodzieje A wy od roku o jednym Mamy to w dupie, dotarło

  • juesej2

    Oceniono 1 raz 1

    Po co komisje miedzynarodowe,przeciez wiadomo,ze byly fatalne warunki pogodowe>Nie trzeba bylo ladowac.Teraz wszyscy winni tylko nie Polacy! To takie polskie,byc pokrzywdzonym.

  • tades1

    Oceniono 1 raz 1

    jak zwykle my mamy rację a nie postronni ,
    wszyscy wokół przyjęli wersję rosyjską ,
    my Polacy jesteśmy jak zwykle pokrzywdzeni ,
    bo tak lubimy od 300 lat .

  • kibic_rudego

    Oceniono 3 razy 1

    drogdzy pismaki, nikt nie zrzucił winy na kolesiostwo z KOR, S i Krk.
    Te cymblaki po prostu sami się zabijają i to od kilku lat

    23 stycznia 2008 r. rozbija się CASA ginią najwyżsi rangą dowódcy sił powietrznych
    27 lutego 2009 r. pod Toruniem rozbija się śmigłowiec Mi-24D. Ginie jeden z członków załogi.
    31 marca 2009 r. w Gdyni rozbija się samolot An-28 ginie cała załoga 4 osoby
    10 kwietnia 2010 r. Tu-154M Lux spada na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj. Ginie 96 osób. Czy sprawdzono czy L, Kaczyński był trzeźwy ?

    21 kwietnia 2010 marszałkowi Senatu Borusewiczowi w błocie zakopał się samolot. Gdy go po kilkudziesięciu minutach szarpania wydobyto go z błota, to opłukano podwozie i bez kontroli tech, marszałek poleciał dalej.

    25 czerwca 2010 r. Wylot hr. Komorowskiego z lotniska Babice nastąpił przy zbyt niskiej podstawie chmur

    26 kwietnia 2010 MSZ Sikorski używa zamknięte lotnisko w Bydgoszczy do lądowania i startu
    Dodać należy, ze już po tym wszystkim, pozwolono MSZ Sikorskiemu na przewał z Embraer, który nie nadaje się do lotów VIPow.
    Czy ludzie rządzący III RP są pozbawieni instynktu samozachowawczego ?

    Ale zaczęło się wcześniej
    Stefan Weker, najwyższy w Polsce urzędnik odpowiedzialny za wydawanie zezwoleń pilotom z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, mimo spowodowania 7 wypadków lotniczych zagrażającego życiu i zdrowiu ludzi, mimo posługiwania się licencją pilota zdobytą z naruszeniem prawa i mimo udowodnienia mu jednoznacznie winy jest całkowicie bezkarny.

  • eric.best

    0

    Poláci, copak nejste schopni podívat se pravdě do očí? Stále se snažíte to svést na někoho jiného a hledáte viníka všude jinde než tam, kde je - u sebe. Hlavní příčiny katastrofy byly známé HNED PO NÍ a vy to stále nechcete pochopit - za tehdejších meteorologických podmínek piloti NEMĚLI PRÁVO pokoušet se o přistání, letiště není vybaveno ILS (Instrumentation Landing System) a bylo možné jen vizuální přiblížení - za daných okolností nerealizovatelné. Vše ostatní je podružné, jsou to jen tragické NÁSLEDKY tohoto naprosto nezodpovědného chování.
    Sleduji vše pozorně od začátku (trochu to souvisí s mou profesí), mám uloženo okolo 2,5GB informací (fotografií, zpráv, článků) týkajících se katastrofy. Byla to letecká katastrofa, politika do toho NEPATŘÍ! Všímám si, že mnozí lidé u vás se příliš poddávají emocím a pletou do toho navíc právě tu politiku, přičemž část vašich politiků a veřejných činovníků je v tom podporuje a utvrzuje (p. J.Kaczynski, Macierewicz, Rogalski a další). Přitom zcela ztrácí schopnost používat obyčejný rozum a logiku. Z pohledu od nás, "zvenku", působí chování a reakce některých těchto vašich politiků a činovníků až směšně (nebo i drze). Přitom může ve skutečnosti napáchat dost škody - a to škody hlavně vám - ovlivní pohled na vás očima zahraničí.

    Polacy, czy nie jesteście w stanie spojrzeć prawdzie w oczy? Staracie się zawsze obwinić kogoś innego i szukacie winy w innym miejscu niż gdzie ona naprawdę jest. Główne przyczyny katastrofy były znane natychmiast po katastrofie, a wy nadal nie chcecie tego rozumieć - według warunków atmosferycznych piloci NIE MIELI PRAWA do próby lądowania na lotnisku, które nie jest wyposażone w ILS (Instrumentation Landing System) i pozwala jedynie na wizualne podejście - to w danych okolicznościach nie było możliwe. Wszystko inne jest wtórne, to tylko tragiczne konsekwencje całkowicie nieodpowiedzialnego zachowania. Oglądam wszystko dokładnie od początku (trochę to podobne do mojego zawodu), zapisałem już około 2,5 GB danych (zdjęcia, raporty, artykuły) dotyczących katastrofy. To była katastrofa lotnicza, to nie ma nic wspólnego z polityką! Zauważyłem, że wielu ludzi w Polsce w tej sprawie zbyt ulega emocjam i polityce, niektórzy politycy i urzędnicy wspierają tego i umacniają (pan J. Kaczyński, Macierewicz, Rogalski, i inni). Ludzie tracą zdolność posługiwania się zdrowym rozsądkiem i logiką. Z punktu widzenia nas, "na zewnątrz", z zagranicy, zachowania i reakcje niektórych polskich polityków i urzędników wydaje się prawie śmieszne (lub bezczelne). Przypomina mi się czasami powiedzenie "złodziej krzyczy, łapać złodzieja!". Może to faktycznie być przyczyną wielu szkód - szczególnie dla was - wpływa na spojrzenie na Polaków i na Polskę z zagranicy. (przepraszam za błędy gramatyczne)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX