Raport Millera. Przyczyny katastrofy Tu-154: błędy załogi, błędy Rosjan [LISTA]

Raport komisji Millera jako bezpośrednie przyczyny katastrofy smoleńskiej wylicza błędy załogi: zejście poniżej minimum wysokości, nadmierną prędkość opadania w złych warunkach i spóźnione rozpoczęcie odejścia. Wymienia też szereg innych błędów Polaków, m.in. nieprawidłowe wyszkolenie pilotów. Komisja wskazała też błędy Rosjan, m.in. niezadbanie o dobry stan lotniska i złe komendy z wieży - ale jako sprzyjające katastrofie.
Czytaj RAPORT KOŃCOWY komisji Millera

Przyczyną wypadku polskiego tupolewa było "zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią", a także "spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg" - stwierdziła w raporcie Komisja Badań Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, przewodzona przez szefa MSWiA, Jerzego Millera. Oba te czynniki doprowadziły do "zderzenia z przeszkodą terenową, oderwania fragmentu lewego skrzydła wraz z lotką, a w konsekwencji do utraty sterowności samolotu i zderzenia z ziemią" - napisała w raporcie Komisja.

Samolot był sprawny do momentu zderzenia z ziemią

Wytykając wiele błędów zarówno załodze, jak i dowództwu 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego komisja podkreśliła równocześnie, że samolot był sprawny technicznie do momentu zderzenia z ziemią. Wśród "czynników, mających wpływ na zdarzenie lotnicze", komisja wyliczyła: niekontrolowanie wysokości za pomocą wysokościomierza barometrycznego podczas wykonywania podejścia nieprecyzyjnego, brak reakcji załogi na komunikaty PULL UP generowane przez system TAWS, a także próbę odejścia na drugi krąg przy wykorzystaniu zakresu pracy ABSU - automatyczne odejście".

Nieprawidłowe szkolenie pilotów i błędne informacje od Rosjan

Kolejne czynniki według komisji to przekazywanie przez kierownika strefy lądowania załodze informacji o prawidłowym położeniu samolotu względem progu DS, ścieżki schodzenia i kursu - niezgodnie z rzeczywistością. Mogło to "utwierdzać załogę w przekonaniu o prawidłowym wykonywaniu podejścia, gdy w rzeczywistości samolot znajdował się poza strefą dopuszczalnych odchyleń" - napisała w raporcie komisja. Kierownik strefy lądowania nie poinformował też załogi o zejściu poniżej ścieżki schodzenia i zbyt późno wydał komendę do przejścia do lotu poziomego. Komisja wskazała też wśród czynników mających wpływ na zdarzenie nieprawidłowe szkolenie lotnicze załóg w 36 pułku na samolotach Tu-154M.

Błędy załogi, nie stwierdzono nacisków na to, by lądować

Niewłaściwa współpraca załogi powodująca nadmierne obciążenie dowódcy statku powietrznego w ostatniej fazie lotu, niedostateczne przygotowanie załogi do lotu, niedostateczna wiedza członków załogi w zakresie funkcjonowania systemów samolotu oraz ich ograniczeń - to tylko część uwag, jakie komisja Millera wyszczególniła wobec załogi samolotu. Raport wylicza ponadto: niewłaściwe wzajemne monitorowanie czynności członków załogi i brak reakcji na popełniane błędy, a także nieprawidłowy dobór składu załogi do realizacji zaplanowanego zadania. Komisja równocześnie podkreśliła, że nie wykryła nacisków na to, by samolot lądował w Smoleńsku.

Zaniechania polskiego dowództwa, niedoświadczony kierownik strefy lądowania

Raport wskazuje też na zaniechania Dowództwa Sił Powietrznych: nieskuteczny bezpośredni nadzór Dowództwa nad szkoleniem lotniczym w 36 pułku, a także nieopracowanie w pułku procedur dotyczących działania załogi w trzech przypadkach: niespełnienia kryteriów ustabilizowanego podejścia, korzystania z RW przy wyznaczaniu wysokości alarmowej dla różnych rodzajów podejść i podziału czynności w załodze wieloosobowej. Komisja podkreśliła, że kierownik strefy lądowania w ciągu ostatnich 12 miesięcy (przed katastrofą - red.) zabezpieczał loty jedynie sporadycznie. Wytknęła też kierownikowi brak praktycznego przygotowania na lotnisku w Smoleńsku, w szczególności w wieży kontroli lotów.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (10)
Raport Millera. Przyczyny katastrofy Tu-154: błędy załogi, błędy Rosjan [LISTA]
Zaloguj się
  • mypetroniusz-ak-25

    Oceniono 3 razy 3

    sfałszowane z przyczyn pisuaru

  • mypetroniusz-ak-25

    Oceniono 3 razy 3

    ja nie wierzę w raport millera,naciski były,tylko to zostało sfałszowane.

  • aby_do_wiosny

    Oceniono 3 razy 3

    Piloci (akurat ci którzy lecieli tą tutką to może nie matoły, lecz z inteligencją raczej na bakier. Bywa!

  • jeszw

    Oceniono 3 razy 3

    Przedstawianie pilotów jako matołów nie znajacych się na pilotażu, to obraza tych chłopaków. Prosta logika wskazuje, że gdyby tak było to już dużo wcześniej ktoś zauważyłby, że oni mają problemy. Nikt o zdrowych zmysłach (a przecież nikt nie ma do tego zastrzeżeń) nie podejmuje brawurowych akcji bez nacisku kogoś z zewnątrz. I tutaj należałoby szukać najistotniejszej przyczyny, dla której samolot znalazł się w sytacji z jednym tylko wyjściem. Załamuję raęcę patrząc jak krzykliwa grupa z tych, których nikt nie przekona, że czarne jest czarne, a białe - białe, spowodowała, że Miller zatrząsł portkami, nie wskazując nawet na przesłanki wskazujące na naciski dysponenta lotu. To, że nie zarejestrowano bezpośredniego potwierdzenia takiego nacisku o niczym jeszcze nie świadczy ("spieprzej dziadu" dotarło do opinii publicznej jedynie przez przypadek). Dla oceny tego aspektu sprawy ważne jest stwierdzenie Millera, że dysponent nie dokonał nawet wyboru lotniska zapasowego, nawet "na wszelkij słuczaj".

  • ta_facetka

    Oceniono 5 razy 3

    My tam, kumo kochono, wiemy swoje: ruskie magnysem sciagnyli pryzydynta na ziemie.

  • costa3500

    Oceniono 2 razy 2

    Najbardziej zawiedzeni prawnicy Rogalski i Dubieniecki jch teorie spiskowe padły jak tu
    spojrzeć narodowi prosto w oczy.

  • mark6

    Oceniono 4 razy 2

    Błędy Rosjan????? Jakie????
    To SKANDAL aby obciążać kontrolerów za KRETYNIZM polskiej załogi!!!!!
    To ŚWINSTWO i OSZUSTWO twierdzić ,że wieża zle ich naprowadzała kiedy WSZYSTKIM
    wiadomo, że bez POTWIERDZENIA - KWITOWANIA informacji kontrolerów, praca ich jest
    kompletnie bezwartościowa!!!! Polskie "orły" OLALI podstawowoe PROCEDURY co było ich
    piep... OBOWIĄZKIEM !!!!!!
    Gdzie wy polscy "oficerowie" macie HONOR ???? Jesteście zwykłymi SZMATAMI kłamiąc w tak ważnej sprawie.

  • q-ku

    Oceniono 2 razy 2

    @jeszw
    nikt nie "przedstawił pilotów jako matołów nie znajacych się na pilotażu"

    to już Twoja wyobraźnia

  • druz_2

    0

    mark6:
    Może nie tak "wyraziście" jednak zgadzam się z pierwszymi tezami.
    W świetle tego co już dzisiaj wiadomo - propisowskie dywagacje nt tej katastrofy łącznie z obwinianiem Rosjan jest gwałtem na zdrowym rozsądku, który to gwałt może być akceptowany jedynie przez osobniki tego rozsądku pozbawione - Macierewicza do tego składu nie wliczam bo to raz: inna kategoria ułomności- dwa - jest politykiem, więc można zakładać, że "myśli politycznie" na pokaz a w rzeczywistości cynicznie podchodzi do sprawy ( ten niepokojący uśmieszek, nawet podczas dramatycznych wydarzeń - to nie jest zdrowy odruch...).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX