Nareszcie piątek. Co nowego grają w kinie? [ZWIASTUNY PREMIER]

Za oknem zimniej, w kinach coraz lepiej. Kto nie siedzi teraz na pokazach festiwalu w Wenecji ma do wyboru kilka filmów, które naprawdę warto zobaczyć.
Czarna Venus Czarna Venus

Czarna Wenus, reż. Abdel Kechiche, Belgia, Francja, Włochy 2010, historyczny

To film oparty na faktach. W 1808 roku ciemnoskóra dwudziestoletnia Saartjie Bartman wraz z angielskim opiekunem - Cezarem, opuszcza rodzime RPA, aby szukać zarobku w Londynie. Praca miała być łatwa i przyjemna. Saartije marzy o aktorstwie. Występuje jako Hottentot Venus w parateatralnych pokazach, prezentując swoje ciało brytyjskiej publiczności. Jej szczególny wygląd: sporych rozmiarów pośladki i ponadnaturalnie duże wargi sromowe, wzbudzają zainteresowanie. Początkowo pracuje pod opieką Cezara, występując w widowiskowych pokazach cyrkowych. Gdy jednak Cezar zostaje oskarżony o łamanie prawa w zakresie handlu niewolnikami, Saartije zostaje sprzedana, a jej nowym opiekunem zostaje Réaux. Po wyjeździe do Francji pokazy Hottentot Venus nabierają pikanterii, zmieniając się w egalitarną, perwersyjną, seksualną orgię.

Ubezwłasnowolniona przez dwóch kolejnych mężczyzn, hotentocka Wenus przechodzi wszystkie stadia upokorzenia. Najpierw jako teatralny rekwizyt, obiekt erotycznych uniesień francuskiej arystokracji i w końcu prostytutka. Organy Saartjie po jej śmierci stały się eksponatami paryskiego Muzeum Człowieka - o czym informuje prolog filmu.

Film, jak pisze recenzent 'Gazety Wyborczej' Paweł Mossakowski jest za długi (trwa 166 minut),  i składa się z 'niemiłosiernie rozciągniętych scen, w trakcie których reżyser młotkuje nas po głowach oskarżycielską tezą: spójrzcie, jacy podli potraficie być wy, którzy mienicie się Europejczykami'.

Więcej o premierach, filmach i aktualny repertuar na stronie film.gazeta.pl>>

Colombiana Colombiana

Colombiana, reż. Olivier Megaton, Francja/USA 2010, Thriller/Akcja

Ten motyw już znamy - zemsta na złym świecie za śmierć rodziców po latach nie jest może szczególnie odkrywczym motywem w filmie, ale jeśli mścicielką jest piękna kobieta to zawsze można spróbować zaciągnąć widzów do kina. Współscenarzystą filmu jest Luc Besson.

Cataleya Restrepo (Zoe Saldana) jako mała dziewczynka była świadkiem brutalnego morderstwa rodziców. Teraz, kiedy jest już dorosła, staje się zawodowym zabójcą. Jest piękna, silna i zdeterminowana. Jako płatna morderczyni, z zimną krwią wykonuje kolejne egzekucje. Obsesyjnie tropi i eliminuje osoby powiązane ze śmiercią swoich rodziców. Z każdym kolejnym zabójstwem Cataleya zbliża się do upragnionego celu - zabicia gangstera, który był odpowiedzialny za zamordowanie najbliższych. Można to nazwać happy endem?

Inny Inny

Inny, reż. Oskar Santos Gomez, Hiszpania 2010, dramat/thriller

Diego jest lekarzem, obcuje co dzień z ludźmi na granicy życia i śmierci, przez co staje się odporny na ludzkie cierpienie i traci kontakt z ukochaną kobietą i dzieckiem. Lekarz pada ofiarą napadu. Zostaje postrzelony, poza tym nie pamięta nic. Wkrótce zacznie czuć w sobie moce, których ludzki umysł nie może wyjaśnić. A z jego ust pada zdanie ?ja nie chcę uleczać ludzi?.

Co o filmie pisze Paweł Mossakowski z 'GW'? 'Nie jest to film specjalnie inny od tego, co nam ostatnio oferuje kino hiszpańskie lubiące przemieszanie realności z fantastyką, tajemniczą atmosferę itd. Jest tylko jedna różnica - jest znacznie gorszy'.

Kocha, lubi, szanuje Kocha, lubi, szanuje

Kocha, lub, szanuje, reż. Glenn Ficarra, John Requa, USA 2011, komedia

Film opowiada o mężczyźnie, którego idealne życie rozpada się po tym, jak zdradziła go żona. Czterdziestolatek (Steve Carell -podobno dla niego warto zobaczyć ten film) próbuje się odnaleźć w świecie i utrzymać w miarę poprawne relacje z dziećmi. Przyjaciel (Ryan Gosling - podobno dla jego klaty warto zobaczyć ten film) pomaga mu znaleźć nową ukochaną. Perypetie na kolejnych randkach z nieodpowiednimi kobietami sprawiają, że i tak dochodzimy do punktu wyjścia, czyli tego, co się dzieje w sercu Cala Weavera.

Oryginalny tytuł 'Crazy, stupid love' dużo mówi o filmie. Krytycy nazywają go męską odpowiedzią na egzaltowane ?Jedz, módl się i kochaj? z Julią Roberts.

Jak pisze recenzent 'GW? Paweł Felis: film to 'urocza powiastka o męskości zagubionej gdzieś pomiędzy romantycznym idealizmem a podejściem cynicznego playboya.

Postrach nocy Postrach nocy

Postrach nocy, reż. Craig Gillespie, USA 201, komedia/thriller

Główny bohater to młody nastolatek zafascynowany horrorami, który odkrywa, że w sąsiedztwie zamieszkał wampir. Chłopak, chce wykorzystać z walce z nim wszystkie chwyty jakie zna z filmów, ale okazuje się, że wcale nie będzie tak łatwo pozbyć się uroczego martwego łajdaka. Kino dla osób, które lubią bajki o wampirach i uganianie się za nimi z osikowym kołkiem.

Film jest też w wersji 3D.