Modlin - niegdyś gwiazda wśród lotnisk, dziś grozi mu utrata płynności finansowej. Wszystko przez... Radom?

Podwarszawskie lotnisko w Modlinie od półtora roku nie dokonuje żadnych inwestycji. Jak informuje "Puls Biznesu", w tym roku może stracić płynność finansową.

Lotnisko w Modlinie zostało otwarte w roku piłkarskich mistrzostw Europy rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie. Port cieszył się dużym powodzeniem wśród podróżnych, najszybciej się rozwijał.

Dziś sytuacja jest zupełnie inna. Jak informuje "Puls Biznesu", lotnisko od półtora roku nie inwestuje, bo nie ma zgody udziałowców. W tym roku Modlin może stracić płynność finansową. W ubiegłym roku zwiększył liczbę pasażerów tylko o 5,1 proc., podczas gdy średnia dla wszystkich lotnisk (bez Chopina) wyniosła 15,3 proc. - podkreśla gazeta.

"Puls Biznesu" przypomina, że Ryanair, jedyny przewoźnik operujący z Modlina, zapowiedział w 2018 roku, że jest gotów w pięć lat podwoić do 6 mln liczbę pasażerów obsługiwanych z Modlina. Ale współpraca z irlandzkim przewoźnikiem nie jest w smak udziałowcy podwarszawskiego lotniska - PPL. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", a właściwie prezes firmy Mariusz Szpikowski "właśnie umowę z Ryanairem uważa za barierę uniemożliwiającą wydanie zgody na inwestycje". Utrzymuje, że umowa, do której PPL nie ma wglądu, jest korzystna dla Ryanaira, "ale odstrasza inne linie, dlatego rozbudowa Modlina dla irlandzkiego przewoźnika byłaby pomocą publiczną".

Modlin jak... Radom?

Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa, komentując sytuację lotniska w Modlinie, zwrócił uwagę na istotny szczegół. - Niestety, wydaje się, że obecnie jedynym rozwiązaniem dla Modlina jest jeśli nie przeniesienie, to przynajmniej zmiana nazwy na Radom. Wszystkie działania PPL mają udowodnić tezę, że warto inwestować w Radomiu, a nie w Modlinie. Chociaż tam też, na razie, się to nie udaje - mówił. 

Przypomnijmy, w czasie kampanii samorządowej jesienią 2018 dowiedzieliśmy się, że PPL przejmuje lotnisko w Radomiu. To wyjątkowo mało popularny wśród przewoźników i pasażerów port lotniczy, który słynie głównie z tego, że jest stoi pusty. W uroczystości brał udział premier Mateusz Morawiecki. - To historyczny moment. Od dziś rozpoczynamy dynamiczny rozwój Radomia i regionu radomskiego. Ta inwestycja wyniesie nas na zupełnie inny poziom, na poziom dużych miast, a Radom przecież dużym miastem jest. Dziś jest moment historyczny, spełniają się marzenia wielu radomian - mówił wtedy Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony narodowej i kandydat PiS na prezydenta Radomia.

Kandydat PiS nie został prezydentem Radomia.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (4)
Modlin - niegdyś gwiazda wśród lotnisk, dziś grozi mu utrata płynności finansowej. Wszystko przez... Radom?
Zaloguj się
  • baranek320

    Oceniono 1 raz 1

    Nie przypominam sobie żeby kiedykolwiek była to gwiazda. Ze względu na położenie, latam enterem z Szopena kilka razy do roku. Może dla mieszkańców z tamtych rejonów Modlin jest ok, ale ja mam tam fatalny dojazd

  • 2bxornot2b

    Oceniono 1 raz 1

    Modlin to kolejny pokaz beznadziei rzadow obecnie w opozycji poko. To klasyczny neoliberalny przyklad dotowania monopilstycznego przewoznika ze srodkow publicznych. To obecnie najtansze lotniskow w Europie i co ciekawe linia monopolistyczna nie tyle ze nie poczuwa sie do wkladu w infrastrukture to jeszcze stawia zadania o szybsza i wieksze finansowanie z budzetu rozbudowy, na tym nie koniec Modlin w zasadzie zlikwidowal nietanie lotnisko w Lodzi i Bydgoszczu. Istniala koncepcja lortniska miedzy-aglomeracyjnego pomiedzy Lodzia i Wsiawa, ale zamiast tego powstala prowizorka wsrod mokradel i oczeretow fatalnie skomunikowana, taka to wlasnie neoliberalna gspodarka budowac i nurzyc, burzyc i budowac i wiecznie dotowac prywatne z budzetu, taka wicie nowa filozofia.

  • perski_dziadzio

    Oceniono 3 razy 1

    No to budujmy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie!
    Po co? Im większa inwestycja, tym więcej można nakraść przy jej realizacji.
    A potem inwestycję zrealizowaną za miliardy sprzeda się za równowartość Opla Corsa (10 tys. euro), jak lotnisko - widmo Ciudad Real pod Madrytem, bo nie ma takiej siły, żeby zmusić przewoźników do korzystania z lotniska, które im nie pasuje. Metodami administracyjnymi też się ich nie zmusi, czego przykładem może być lotnisko Mirabel pod Montrealem. Z powodu braku zainteresowania przewoźników nowo wybudowanym lotniskiem zarządzono, by wszystkie międzynarodowe połączenia z Montrealem były realizowane przez lotnisko Mirabel. Przewoźnicy odpowiedzieli krótko: w takim razie do Montrealu NIE BĘDZIEMY LATAĆ WCALE i władze musiały się wycofać z tego nakazu, a lotnisko stało się symbolem złego planowania i marnotrawstwa pieniędzy.
    CPK w Baranowie to nie tylko oczywista bzdura, marnotrawstwo i likwidacja ok. tysiąca dobrze prosperujących gospodarstw, ale również wielka szkoda dla środowiska i BEZPOWROTNE zniszczenie wyjątkowo żyznego areału.
    Niezależnie od powyższych argumentów dodam, że dla pasażerów taki centralny port to znaczny wzrost kosztów, bo do tego wynalazku trzeba będzie dojechać (z całej Polski, również z miast, które dziś mają bezpośrednie połączenia międzynarodowe).

  • satjez

    0

    Czyli zabiją Modlin po to, żeby Radom i tak stał dalej pusty. Pisowska logika.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX