Warszawa: II linia metra. Kiedy otwarcie kolejnych odcinków?

Warszawskie metro powoli się wydłuża. Rok 2019 i 2020 przynosi otwarcie kolejnych odcinków. Kiedy druga linia metra dotrze dalej na Wolę?

Warszawa: II linia metra. Kiedy otwarcie kolejnych odcinków?

Budowa kolejnych stacji najnowszej linii metra w Warszawie zakończyła się już w maju 2019 roku, jednak na ich otwarcie mieszkańcom stolicy przyszło poczekać nieco dłużej. Rozbudowa M2 to nie lada udogodnienie dla pasażerów warszawskiej komunikacji miejskiej. W wrześniu 2019 roku otwarto trzy nowe stacje na odcinku wschodnim północnym: Szwedzką, Targówek Mieszkaniowy i Trocką. Jak podaje serwis transportpubliczny.pl od otwarcia liczba podróżujących linią M2 regularnie przekracza 150 tys. osób.

Kiedy otwarcie kolejnych odcinków II linii? Trzy wymienione wyżej stacje to jednak nie koniec rozbudowy drugiej linii warszawskiego metra. Na oficjalnej stronie przewoźnika można przeczytać, że przebieg metra ma być poprowadzony "z zachodniej części miasta, z Mor, na praską stronę Wisły i zakończenie linii w jej północnej części na osiedlu Bródno, a w południowej na Gocławiu. Odgałęzienie południowego odcinka będzie zlokalizowane w okolicy stacji Stadion Narodowy. Długość całej II linii metra wynosić ma około 31 km". Z dostępnych informacji wynika, że budowa nowych stacji M2 na Bródno ma zostać ukończona do 2022 roku. Jednak II linia metra rozbudowuje się również w drugą stronę i pasażerowie pojadą nowiuteńkim metrem na Woli najpewniej już na początku 2020 roku. Wówczas do użytku mają zostać oddane kolejne stacje, czyli: Księcia Janusza, Młynów i Płocka. Kolejne stacje - Ulrychów i Bemowo - mają zostać ukończone do 2022 roku, zaś odcinek od Lazurowej do Karolina - w 2025 roku. 

Metro w Warszawie - historia M1 i M2

Już niedługo warszawskie metro będzie świętować swoje dwudziestopięciolecie, co jak na system kolei podziemnych w stolicy dużego środkowoeuropejskiego kraju nie wydaje się imponującym wiekiem. Jednak historia metra w Warszawie sięga lat 20. XX wieku i wielkich planów związanych z jego budową, które zostały przerwane najpierw przez Wielki Kryzys lat 30., później natomiast przez II Wojnę Światową. To metro, którym warszawiacy codziennie udają się do pracy, szkoły czy na uczelnię, otwarto dopiero wiele lat później, a dokładnie 7 kwietnia 1995 roku. Wówczas kolej poruszała się między stacjami Kabaty i Politechnika, a w miarę upływu czasu dodawano do nich kolejne.

Dziś M1, czyli pierwsza i ta starsza linia metra, liczy sobie 23 kilometry i 21 stacji, a przejazd z jednego końca na drugi (Kabaty - Młociny) powinien zająć ok. 40 minut. Z raportu opublikowanego w 2015 roku wynika, że wartość netto przychodów metra wynosiła 1 240,17 mln złotych, do czego przyczyniła się szacowana liczba 171,26 mln pasażerów, w tym 142,07 mln dla M1 i 29,19 mln dla M2. Obecnie w mediach głośno jest właśnie o tej drugiej, młodszej i krótszej linii. Jej posiadaniem Warszawa może pochwalić się dopiero od 2015 roku, kiedy to 8 marca można było przejechać się metrem z Ronda Daszyńskiego na Dworzec Wileński. Rok 2019 przyniósł natomiast kolejne i oby nie ostatnie otwarcie nowych stacji na M2.

Maciej Zakrocki rozmawiał z dr. hab. Andrzejem Zawistowskim z Katedry Historii Gospodarczej i Społecznej SWPS o jego najnowszej książce "Stacja plac Dzierżyńskiego, czyli metro, którego Warszawa nie zobaczyła. Budowa warszawskiej kolei podziemnej w latach 50. XX w.". Pobierz Aplikację TOK FM i posłuchaj sprytnie:

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny