W Chinach budują supermaszynę, która wydrąży tunel między wyspami Uznam i Wolin

W Chinach rozpoczęła się budowa maszyny, która wywierci tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Maszyna będzie miała ponad 13 metrów średnicy, a średnica samej tarczy wyniesie 12 metrów.

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) do budowy stałego połączenia wysp Wolin i Uznam jest już budowana - poinformował świnoujski magistrat.

Konsorcjum budujące tunel zleciło wykonanie maszyny firmie China Railway Engineering Group. Urządzenie będzie wprawdzie podobne do tych, które wiercą tunele w innych inwestycjach, ale będzie miało parametry wskazane przez polskich projektantów tunelu.

Dlaczego nie skorzystać z gotowej maszyny?

- Ktoś powie, że przecież takie maszyny już wierciły i wiercą tunele. To dlaczego nie skorzystać z gotowego. A dlatego, że musi spełniać parametry dedykowane temu konkretnemu tunelowi. Takiej, jakie wskazali polscy projektanci tunelu. I dlatego TBM musi być zaprojektowane pod to konkretne zadanie - napisał na Facebooku prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i opublikował zdjęcia z budowy maszyny.

Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę ponad 13 metrów, a sama tarcza liczyć będzie 12 metrów. Długość całej konstrukcji ma wynieść 101 metrów, a waga - 2740 ton. Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r. Później zostanie tam zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku br. Tunel realizuje konsorcjum firm: PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S i Energopol Szczecin SA.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 metrów; ma tam powstać dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.

Będzie to drugi podwodny tunel drogowy w Polsce. Pierwszy, pod Martwą Wisłą w Gdańsku, oddano do użytku w 2016 r.

Tunel pod Świną ma być gotowy do września 2022 r.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Komentarze (1)
W Chinach budują supermaszynę, która wydrąży tunel między wyspami Uznam i Wolin
Zaloguj się
  • scarletscarab

    Oceniono 1 raz -1

    Maszyna "musi" byc "nowa" bo pisy lubia wyrzucac w bloto pienidze podatnikow. No i beda potem mieli wymowke, gdy to chinskie badziewie nie bedzie dzialalo...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX