Niemcy wprowadzą podatek od SUV-ów? "Pochłaniają więcej zasobów, paraliżują przestrzeń miejską"

Wyższy podatek ma się pojawić już przy zakupie, a następnie przy użytkowaniu auta - tłumaczył w TOK FM dr Sebastian Płóciennik z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

W Niemczech toczy się dyskusja na temat zmiany polityki podatkowej. Federalna Agencja Środowiska  zaproponowała, by dodatkowo opodatkować właścicieli SUV-ów. Jako jeden z powodów podaje ich szkodliwość dla środowiska - tego rodzaju samochody charakteryzują się większą emisją CO2. 

Jak tłumaczył w TOK FM dr Sebastian Płóciennik z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, w Niemczech popularność SUV-ów rośnie w bardzo dużym tempie - w 2019 roku zarejestrowano blisko milion tych pojazdów. Zgodnie z badaniami, Niemcy kupują je chętnie, ponieważ postrzegają je jako bezpieczne. 

- Wyższy podatek ma się pojawić już przy zakupie, a następnie przy użytkowaniu auta. Nie chodzi tylko o to, że do wyprodukowania takiego samochodu trzeba zużyć więcej zasobów, ale też o to, że ten typ samochodu paraliżuje przestrzeń miejską  - tłumaczył dr Płóciennik. 

To nie jedyne propozycje zmiany podatków, o których dyskutuje się ostatnio w Niemczech.  Socjaldemokraci i Zieloni chcą podniesienia VAT na mięso z 7 do 19 proc. Również w tym przypadku chodzi o ochronę środowiska. 

Z raportu naukowców współpracujących z Organizacją Narodów Zjednoczonych wynika, że bez obniżenia produkcji mięsa trudno będzie walczyć ze skutkami kryzysu klimatycznego. Jak dowodzą, przemysłowa hodowla zwierząt odpowiada za gigantyczną emisję gazów cieplarnianych oraz pochłania wielkie ilość wody.

Liberałowie z FDP krytykują ten pomysł i ostrzegają, że doprowadzi to do ruiny niemieckich hodowców.

Niemcy chcą wprowadzić zakaz sprzedawania plastikowych reklamówek w sklepach. Podjęcia takich kroków domaga się federalny resort środowiska. Jego szefowa w wywiadzie dla Bild am Sonntag podkreśla, że zakaz pozwoliłby na szybsze ograniczanie negatywnego wpływu plastiku na środowisko.

Niemiecki resort środowiska nie podaje jednak, kiedy dokładnie całkowity zakaz sprzedaży popularnych reklamówek miałby wejść w życie.

Już teraz na sprzedaż plastikowych torebek w Niemczech nałożona jest opłata w wysokości 64 eurocentów za sztukę, która, jak podkreślają urzędnicy, przynosi widoczne korzyści.

Nadchodzi katastrofa klimatyczna. Dlatego będziemy nazywać rzeczy po imieniu

Grozi nam wymarcie. Nam i innym korzystającym z dobrodziejstw Ziemi gatunkom. Zmiany klimatyczne, problemy i ryzyko przerodziły się w klimatyczny KRYZYS, spodziewaną KATASTROFĘ i grożące nam na poważnie ZAŁAMANIE. Najwyższy czas zmienić język. O klimacie nie można już mówić "na miękko". I tak robimy w TOK FM i na tokfm.pl.

W Aplikacji TOK FM posłuchasz na telefonie:

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Komentarze (226)
Niemcy wprowadzą podatek od SUV-ów? "Pochłaniają więcej zasobów, paraliżują przestrzeń miejską"
Zaloguj się
  • cezar61

    Oceniono 9 razy 7

    Tiguan, CX5, itp zajmują mniej miejsca, niż samochody klasy D , a nawet duża część kompaktów.

  • albrecht_kalba

    Oceniono 6 razy 6

    Czytam te Wasze wpisy, czytam i zastanawiam się skąd wśród mieszczuchów tylu idiotów.

  • albrecht_kalba

    Oceniono 5 razy 5

    Rozumiem, że mieszkańcy wsi (gdyby w Polsce wprowadzono, a pewnie tak się stanie, taki przepis) będą zwolnieni z takiego podatku. No chyba, że będę miał zagwarantowaną zawsze odśnieżoną i wyremontowaną, pięknie wyasfaltowaną drogę. Wówczas wsiądę do osobówki.

  • oloros11

    Oceniono 7 razy 5

    najlepsze jest przekonaie ze sa bezpieczniejsze - statystyki mowia cos zupełnie innego albo ze maja wlascowosci terenowe - proszę raz wjechać w kartofkisko po deszczu
    jedyna przewaga to latwoiej się wsiada jak masz chory krzyz - ale zw limuzynie która kupiłem po suwie ./najwyzsza klasa/ fotel sprytnie pochyla się przy wsiadaniu i sprawa zalatwiona

  • mcguirre

    Oceniono 14 razy 4

    Wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy. Trochę późno, ale zawsze. Głupia moda na jeżdżenie półciężarówką po mieście przyszła z USA także dzięki koncernom, które w ten sposób znalazły sposób na wydojenie klientów. Może wyższe podatki to sposób na tą głupotę.

  • ps11111ps

    Oceniono 6 razy 4

    A ja czekam kiedy UE zacznie promować zalesianie nieużytków, zamiast regularnego koszenia ich jako warunku otrzymania dopłat. Powinni wprowadzic doplaty za zalesianie i za odbudowe lasów. Zamiast narzekać, że Brazylia niszczy puszcze amazońską wybudujmy własne puszcze.

  • mercx

    Oceniono 18 razy 4

    SUVy mi prezszkadzają bo ogranicząją moje pole widzenia na drodze... jadąc za takim czuję sie jakbym jechał za ciężrówką... nic nie widać.. a ciężarówki w miescie moga jezdzic tylko w ograniczonym przedziale czasowym - nie w godzinach szczytu - i tak jak na trasie - trzymają sie przewaznie prawego pasa wiec nie ma z nimi takich problemow jak z SUVami.. dodatkowo wszedzie gdzie są parkingi - z SUVami jest najwiekszy problem - zauwazylem że ich wlasciciele albo nie potrafia prawilowo parkowac albo żeby miec wiecej miejsca (bo maja duzy samochod) lubią zaparkowac tak żeby zajmowac prawie 2 miejsca... - czyli SUVy glownie przeszkadzają innym uzykownikom dróg i parkingów... dodatkowo jezdza im glownie babki idiotki wożące swoją torebkę... nie potrafi to-to jezdzic i czesto agresywnie i złosliwie zachowuje sie na drodze - bo ma SUVa i czuje sie bezpieczniej/bezkarnie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX