Przekop Mierzei Wiślanej. Marek Gróbarczyk: Przechodzimy do etapu budowy

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk poinformował, że umowa z wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną zostanie podpisana 4 października tego roku.

"Za nami skomplikowane procedury przygotowawcze: opracowanie dokumentacji, raport oddziaływania na środowisko, decyzja środowiskowa, pozwolenie wodno-prawne, zezwolenie na realizację inwestycji, wycinka drzew, badania archeologiczne i ferromagnetyczne, a w końcu zabezpieczenie i przenoszenie roślinności" - mówił minister Marek Gróbarczyk oraz zaznaczył, że cały etap przygotowawczy dotyczący inwestycji to 3 tys. 286 stron wszelkiego rodzaju dokumentacji oraz kilkanaście postępowań administracyjnych.

"Ta praca była jednak niezbędna do rzetelnego przygotowania budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną i zakończy się podpisaniem umowy z wykonawcą. Przechodzimy do etapu budowy" – podkreślił Gróbarczyk.

Koszt całej inwestycji szacowany jest na 2 mld zł

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na pierwszy etap prac przy przekopie Mierzei Wiślanej złożyła belgijska spółka N.V.Besix SA ze spółkami NDI SA oraz NDI sp. z o.o. Cena za wykonanie prac wynosi 992 mln 270 tys. 523 zł.

W połowie września Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) potwierdziła, że wybór oferty NDI i Besix - polsko-belgijskiego konsorcjum jako najkorzystniejszej do wykonania przekopu Mierzei Wiślanej w Nowym Świecie, był zgodny z prawem. KIO oddaliła trzy odwołania, które złożyły firmy po wyborze konsorcjum.

Koszt całej inwestycji szacowany jest na 2 mld zł. "Tak szacujemy na podstawie rozstrzygniętego pierwszego etapu przetargu i szacunków drugiego przetargu, który będzie ogłoszony na kolejną część. Wydaje nam się, że na chwilę obecną ta kwota wyczerpuje potrzeby inwestycji. Te pieniądze są, uchwała jest u premiera i za chwilę będzie podpisana" - mówiła przed tygodniem wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa.

Przekop Mierzei Wiślanej. Budowa podzielona na trzy etapy

Rozstrzygnięty już przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Dotyczył budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Ogłoszenie drugiej części budowy kanału powinno nastąpić jesienią br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy brzegów oraz robót czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - wstępnie zaplanowano za 1,5 - 2 lata.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Według resortu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (5)
Przekop Mierzei Wiślanej. Marek Gróbarczyk: Przechodzimy do etapu budowy
Zaloguj się
  • zbag19

    Oceniono 1 raz 1

    jeżeli odniesiemy do działań typu: 1 mln. samochodów elektrycznych, 100 tyś mieszkań, 3 nowoczesne promy jako początek nowej młodości stoczni szczecińskiej, 200 mostów - to przypuszczalnie skończy się na wielkim bałaganie i zniszczonym środowisku. "dobrej zmianie" jakoś inwestycje nie wychodzą; łatwiej rozdawać pieniądze - tym bardziej, że nie swoje.

  • valentin1943

    Oceniono 3 razy 1

    A ile wróbli za ogon na raz chce pan złapać panie ministrze. Najpierw skończ pan prom, lodołamacz i korwetę.

  • scarletscarab

    0

    Jedyne co pisy zrobily "rzetelnie" to zniszczenie Polski i zastapienie jej wolska. Rozp***ol calkowity!

  • gruppe

    0

    "To jest miś na skalę naszych możliwości."...

  • 2bxornot2b

    Oceniono 1 raz -1

    Budujcie to wazna w paru aspektach inwestycja.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX