"Nakłady zwracałyby się przez 450 lat". Ekspert wątpi w ekonomiczny sens przekopu Mierzei Wiślanej

Przekop Mierzei Wiślanej już się zaczął. Ekolodzy protestują w związku z wycinką drzew, natomiast część ekspertów wątpi, czy inwestycja w ogóle ma sens.

W piątek wojewoda pomorski wydał decyzję o rozpoczęciu prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. Nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności. Natychmiast rozpoczęto wycinkę drzew pod inwestycję, co oburzyło ekologów.

Przekop Mierzei Wiślanej - czy to się opłaca?

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Dzięki przekopowi Elbląg ma się stać portem uzupełniającym dla tych w Gdynii i Gdańsku. - Z całą pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego całego regionu - zapowiadał jeszcze w ubiegłym roku szef PiS Jarosław Kaczyński, gdy symbolicznie - oraz w ogniu kampanii wyborczej - rozpoczynał inwestycję.

Jednak eksperci wątpią w opłacalność inwestycji. - Z naszych wyliczeń wynika, że gdyby nawet obroty portu w Elblągu wzrosły do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostały podwojone, to roczne wpływy portu sięgnęłyby 2 milionów złotych. Biorąc pod uwagę koszt budowy kanału, okazuje się, że nakłady zwracałyby się przez 450 lat - wylicza na łamach "Rzeczpospolitej" prof. Włodzimierz Rydzkowski z Katedry Polityki Transportowej Wydziału Ekonomicznego na Uniwersytecie Gdańskim. Rydzkowski wskazuje także, że kontenery z Gdańska do Elbląga mogą szybciej trafić wyremontowaną drogą ekspresową S7.

Te zarzuty odpierają lokalne władze w Elblągu. Jak czytamy w "RZ" liczą one, że przekop Mierzei Wiślanej podniesie zyski okolicy z turystyki.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Komentarze (165)
Przekop Mierzei Wiślanej. Ekspert wątpi w ekonomiczny sens inwestycji
Zaloguj się
  • judaszowy

    Oceniono 30 razy 18

    wytną drzewa, ... sprzedadzą i powiedzą że jednak się nie opłaca... ale drzewa pójdą na pniu

  • qwerfvcxzasd

    Oceniono 26 razy 12

    Przekop nie ma najmniejszego sensu, zdewastuje przyrodę, być może doprowadzi do zaniku mierzei, ale nic go nie zatrzyma, bo chodzi o politykę i Rosję.
    Najgorsze jest to, że będziemy w to topić kolejne miliony każdego roku, żeby utrzymać te 4 metry głębokości na torze wodnych dla jachtów. (żaden porządny statek towarowy tam nie wpłynie)

  • qawsedrftg

    Oceniono 30 razy 12

    Bez paniki. Nie będzie żadnego przekopu, nie będzie też Centralnego Lotniczego. Tak jak nie było elektrowni atomowych które budował Grad. Chodzi tylko o umieszczenie Krewnych i Znajomych w Zarządach, Fundacjach, Dyrekcjach itd

  • turbo51

    Oceniono 14 razy 8

    Hm, bursztyn kopany bez koncesji ? Znowu na konto jakiegoś prezesa ?Suweren niech łyka port w Elblągu

  • kka69

    Oceniono 11 razy 5

    Ten kanał to kpina jest. Za płytki jest.
    Taki np. Dar Młodzieży, co teraz płynie dookoła świata do Elbląga nie zawinie, bo .... ten kanał będzie za płytki.
    I to są fakty , kanał będzie dla kutrów i barek dobry.

  • sselrats

    Oceniono 7 razy 5

    Koszt pozyskania drewna z wycnki zwroci sie natychmiast.

  • joki8688

    Oceniono 11 razy 5

    Guzik się zna. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom! I to nie jest nasze ostatnie słowo!

  • bosman64

    Oceniono 6 razy 4

    Kopać kopać! I to szybko! Elbląscy żeglarze napewno skorzystają nie będą musieli pływać przez Szkarpawę i Wisłę żeby wydostać się na zatokę Gdańską. A ekonomia no cóż kanał elbląski budowany jeszcze za Niemców pomimo że genialny też się nigdy nie zwrócił. Ale ten miliard na przekop jest i tak lepiej zainwestowany niż analogiczna kwota na dotacje dla TVPis.

  • kandrzej1

    Oceniono 6 razy 4

    Na pewno przekop będzie miał wpływ na turystykę i będzie to wpływ dodatni. To jest raczej pewne. Ale czy wielkość zysku pozwoli na jakikolwiek zwrot z inwestycji? Szczerze wątpię.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX