"Nakłady zwracałyby się przez 450 lat". Ekspert wątpi w ekonomiczny sens przekopu Mierzei Wiślanej

Przekop Mierzei Wiślanej już się zaczął. Ekolodzy protestują w związku z wycinką drzew, natomiast część ekspertów wątpi, czy inwestycja w ogóle ma sens.

W piątek wojewoda pomorski wydał decyzję o rozpoczęciu prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. Nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności. Natychmiast rozpoczęto wycinkę drzew pod inwestycję, co oburzyło ekologów.

Przekop Mierzei Wiślanej - czy to się opłaca?

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Dzięki przekopowi Elbląg ma się stać portem uzupełniającym dla tych w Gdynii i Gdańsku. - Z całą pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego całego regionu - zapowiadał jeszcze w ubiegłym roku szef PiS Jarosław Kaczyński, gdy symbolicznie - oraz w ogniu kampanii wyborczej - rozpoczynał inwestycję.

Jednak eksperci wątpią w opłacalność inwestycji. - Z naszych wyliczeń wynika, że gdyby nawet obroty portu w Elblągu wzrosły do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostały podwojone, to roczne wpływy portu sięgnęłyby 2 milionów złotych. Biorąc pod uwagę koszt budowy kanału, okazuje się, że nakłady zwracałyby się przez 450 lat - wylicza na łamach "Rzeczpospolitej" prof. Włodzimierz Rydzkowski z Katedry Polityki Transportowej Wydziału Ekonomicznego na Uniwersytecie Gdańskim. Rydzkowski wskazuje także, że kontenery z Gdańska do Elbląga mogą szybciej trafić wyremontowaną drogą ekspresową S7.

Te zarzuty odpierają lokalne władze w Elblągu. Jak czytamy w "RZ" liczą one, że przekop Mierzei Wiślanej podniesie zyski okolicy z turystyki.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Komentarze (165)
Przekop Mierzei Wiślanej. Ekspert wątpi w ekonomiczny sens inwestycji
Zaloguj się
  • dariuszwena

    0

    Aktualny widok na Merzeje z drona youtu.be/YyW5oIQnTDE

  • somtam

    Oceniono 1 raz -1

    Rabunek Bursztynu to jedyny argument rzadu na przekopanie mierzei. Dobrze wiedza jaka duza kase zrobil jankowski , „ „budujac „ bursztynowy oltarz.

  • gabrielr

    Oceniono 4 razy 2

    Niektórzy eksperci mówili po co nam lotnisko w Baranowie jak jest w Berlinie, drugi ekspert mówił, ze w 2018r. deficyt budżetowy w Polsce wyniesie 100mld. zł. Teraz twierdzą, że przekop Mierzei Wiślanej jest nieopłacalny. Skąd wy takich ekspertów bierzecie? Kompromitacja.

  • markit44

    Oceniono 5 razy 1

    A za ile lat lemingowy krul zwróci zajumane z OFE 150 mld zł I może ktoś wie w co zostały zainwestowane? Może w przemycany z Niemiec olej napędowy?

  • kka69

    Oceniono 3 razy -1

    Przekop to pikuś, Pan Pikuś.
    Za chwilę okaże się , że te statki nie mogą wpłynąć do portu w Elblągu, bo tor jest za płytki, a poza tym ten port , to jest port dla jachtów i kutrów.
    I jeszcze infrastruktury tez nie ma żeby kontenery odebrać.

  • borsuk07

    Oceniono 2 razy 2

    nie ma to jak Rosję prosić o dotarcie do Polskich portów z Bałtyku

  • fields1

    Oceniono 2 razy 2

    KE może nas pocałować w sam środek d...
    Jedyne co możemy im wysłać to nasze F16.

  • zdzisiopierdzisio

    Oceniono 3 razy -1

    Na przekopie obowiązkowo pływający kościół ( z placem zabaw dla księży i dzieci)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX