Warszawska prokuratura sprawdza, czy nie doszło do oszustwa ws. Neckermanna

Prokuratura prowadzi czynności sprawdzające ws. możliwości popełnienia oszustwa przez przedstawicieli Neckermanna w Warszawie, którzy jeszcze w ubiegły poniedziałek informowali o realizacji podróży zgodnie z planem.

Jak przekazał PAP rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie Łukasz Łapczyński, zawiadomienie w tej sprawie zostało złożone w niedzielę do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Ochota przez jednego z warszawskich adwokatów. Według zawiadamiającego, przedstawiciele Neckermann sp. z o.o. w Warszawie wydali 23 września w imieniu spółki komunikat o realizacji wyjazdów zgodnie z planem, który wprowadzał w błąd co do kondycji finansowej spółki osoby, które między ubiegłym poniedziałkiem a środą zawarły z tym biurem umowy o podróże turystyczne.

Prokuratura zaznaczyła, że z treści zawiadomienia nie wynika, by prawnik składający zawiadomienie był pokrzywdzonym lub reprezentował interesy potencjalnych pokrzywdzonych. Według śledczych złożył on zawiadomienie w swoim imieniu.

- Postępowanie jest na etapie czynności sprawdzających - podkreślił prok. Łapczyński.

Upadek biura Thomas Cook

Władze największego na świecie biura podróży Thomas Cook poinformowały 23 września, że znalazło się ono na skraju bankructwa. W ubiegły poniedziałek firma ogłosiła upadłość. W biurach spółki Thomas Cook na całym świecie pracuje 22 tys. osób, z czego 9 tys. w rodzimej Wielkiej Brytanii. Działająca w 16 krajach świata firma obsługiwała 19 mln turystów rocznie. Thomas Cook GMBH było właścicielem 100 proc. udziałów w Neckermann Polska.

Z kolei 25 września biuro podróży Neckermann Polska złożyło w urzędzie marszałkowskim oświadczenie o niewypłacalności. W momencie złożenia przez biuro tego oświadczenia, poza granicami kraju przebywało 3600 turystów. Marszałek województwa tego samego dnia wydał dyspozycję uruchomienia gwarancji ubezpieczeniowych biura. Z informacji podanych przez mazowiecki urząd marszałkowski wynika, że do poniedziałku do Polski wróciło już ponad 2100 klientów Neckermanna.

Jak wskazywał na antenie TOK FM jeden z ekspertów, pogorszenie kondycji biura podróży może mieć związek m.in. z brexitem. - Kwestia brexitu sprawiła, że klienci zaczęli się zastanawiać, czy stać ich na wycieczki, czy nie trzeba odpuścić, gromadzić pieniądze, bo nie wiadomo, jak to będzie po brexicie. To powoduje, że model biznesowy zaczyna się psuć. Nagle okazuje się, że popyt jest niższy, niż był założony w modelu i niższy od tego, który był zawsze. A pieniądze już są wydane, dług zaciągnięty, odsetki trzeba płacić - wyjaśniał Maciej Samcik z portalu Subiektywnie o finansach. 

Pobierz Aplikację TOK FM, słuchaj i testuj przez dwa tygodnie za darmo:

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny