Analiza memów, filmy i spotkanie z imamem. Tak uczniowie dyskutują o uchodźcach w Klubach Dobrej Rozmowy

Uchodźca

Uchodźca (Foto.123RF)

Chodzi o to, by młodzież wiedziała, jakim językiem mówić o uchodźcach i jak rozmawiać bez agresji i napięć. Jak wynika m.in. z obserwacji RPO w Polsce nasilają się postawy rasistowskie i ksenofobiczne.

Rzecznik Praw Obywatelskich dr Adam Bodnar napisał w tej sprawie do premiera i ministra sprawiedliwości. RPO podkreśla, że wszelkie zdarzenia motywowane nienawiścią na tle narodowościowym, etnicznym lub wyznaniowym oraz przejawy tego typu uprzedzeń nie tylko stanowią naruszenie zakazu dyskryminacji wyrażonego w Konstytucji, ale także godzą w istotę demokratycznego społeczeństwa.

Do ataków na tle dyskryminacyjnym dochodzi w Polsce coraz częściej, a ataki te nie ograniczają się do obelżywych słów pod adresem cudzoziemców, lecz często przeradzają się w agresję fizyczną, w skrajnych przypadkach nawet wobec dzieci

- czytamy na stronie RPO.

W swoim liście zwraca uwagę na to, że trzeba przeanalizować przepisy prawa i rozważyć, czy organy ścigania mają odpowiednie narzędzia, by skutecznie zwalczać  działalność organizacji, których programy odwołują się do nazizmu czy faszyzmu. Rzecznik jednocześnie proponuje podjęcie niezbędnych działań z zakresu edukacji obywatelskiej i historycznej.

Klub Dobrej Rozmowy dla każdego

Właśnie z edukacją związany jest projekt "Rozmawiajmy o uchodźcach", realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) organizacją wspierającą kompetencje obywatelskie uczniów. W poprzednim semestrze odbył się pilotaż Klubów Dobrej Rozmowy - w ramach projektu w około 80 szkołach w Polsce powstały miejsca do debaty, wymiany poglądów, dyskusji. O uchodźcach, cudzoziemcach, migracjach. - Młodzi ludzie mogą się tam uczyć formułowania opinii, argumentowania swojego stanowiska czy krytycznego stosunku do informacji - mówi Julia Godorowska z CEO.

I do CEO, i do wielu organizacji pozarządowych zgłaszają się nauczyciele, którzy szukają wsparcia - chcą rozmawiać z młodzieżą o trudnych tematach, w tym o kryzysie migracyjnym i uchodźcach, ale nie czują się na siłach; nie bardzo wiedzą jak; boją się agresji i mowy nienawiści, która mogłaby się pojawić.

By te obawy rozwiewać, CEO proponuje udział w projekcie. Ci, którzy zdecydują się uruchomić u siebie w szkole Klub Dobrej Rozmowy, mogą liczyć na fachowe szkolenie dla nauczycieli, by wiedzieli, jak rozmawiać, do czego nie dopuszczać, na co w dyskusji zwracać szczególną uwagę.


- Zakładamy, że na Klubach Dobrej Rozmowy będą wybrzmiewały różne punkty widzenia. Dlatego zależy nam na tym, by w organizacji klubów w szkołach brali udział wszyscy uczniowie i uczennice. Chodzi o wysłuchiwanie z szacunkiem tego, co mają do powiedzenia inne osoby - mówi Elżbieta Krawczyk z CEO.

Jak dodaje, w ramach projektu centrum oferuje nauczycielom szereg konkretnych narzędzi. - Są to różne materiały dydaktyczne, merytoryczne, scenariusze zajęć. Mamy też praktyczne wskazówki, w tym 10 zasad dobrej rozmowy, które pozwalają bardziej się osadzić w kontekście dobrego rozmawiania. I mamy oczywiście kurs internetowy - dodaje E. Krawczyk.


Młodzież o memach: "Często oparte na stereotypach"

Spotkania Klubu Dobrej Rozmowy - w ramach pilotażu - odbywały się m.in. w jednej ze szkół w Bielsku-Białej. Na jednym z nich dyskutowano o memach, m.in. na temat migrantów - jaki jest ich cel i czy przekazują prawdę. Młodzież doszła do wniosku, że memy często korzystają ze stereotypów – opierają się na uproszczeniu i emocjach, a informacje w nich zawarte są ogólne, trudne do zweryfikowania.

Uczniowie - jak wynika z relacji ze spotkania - uznali, że istnieje zagrożenie, że odbiorcy/odbiorczynie, którzy bezkrytycznie przyjmą treść mema, zbudują swoje wyobrażenie o świecie w oparciu o fałszywe informacje.

Młodzież: Jak to jest z tym islamem? Może pójść do meczetu?

W szkole w Milanówku w ramach Klubu Dobrej Rozmowy młodzież obejrzała film "Dziewczyna w trampkach". Po projekcji część uczennic uznała, że chcą zająć się zagadnieniem kobiet w islamie. Stworzyły listę pytań, na które chciały poznać odpowiedź. Chciały potwierdzić, czy prawdą jest to, co o islamie słychać w mediach.

Zaproponowały wycieczkę do meczetu w Warszawie, aby porozmawiać z imamem, czyli osobą, do której muzułmanie zwracają się z pytaniami dotyczącymi wiary. W realizacji spotkania pomogło CEO.

Centrum Edukacji Obywatelskiej podkreśla, że Kluby Dobrej Rozmowy powinny być miejscem wymiany poglądów dla wszystkich, o bardzo różnych przekonaniach. - Chcemy uniknąć poczucia, że klub jest dla wybranej grupy uczniów czy uczennic, które mają określone podejście do tematu. Mamy świadomość tego, że młodzież w bardzo różny sposób podchodzi do uchodźców, ale jednocześnie bardzo chce o tym rozmawiać i szuka przestrzeni do wymiany myśli - dodaje Elżbieta Krawczyk.


CEO w ramach projektu przygotowało m.in. broszurę dla uczniów na temat dobrej rozmowy i klubów. W przewodniku można przeczytać, że jeśli jest w szkole kółko
matematyczne, przyrodnicze czy teatralne, to można też stworzyć takie, którego głównym celem jest rozmowa i wymiana opinii. Przewodnik pokazuje, jakie mogą być korzyści z utworzenia Klubu Dobrej Rozmowy, dlaczego warto rozmawiać o uchodźcach, jak to robić czy jak trzymać na wodzy emocje.

Jest m.in. 10 porad, jak rozmawiać o uchodźcach i wzajemnie się słuchać. Jakie to porady? M.in.:

  • Mówcie do większości, a nie tylko do przekonanych.
  • Szanujcie osoby, o których rozmawiacie i do których mówicie.
  • Nie koncentrujcie się tylko na faktach.
  • Nie generalizujcie i nie używajcie stereotypów.
  • Nie traktujcie wszystkich osób, które się z wami nie zgadzają, jak wrogów.

Nauczyciele, którzy chcieliby się zgłosić do projektu i stworzyć u siebie Klub Dobrej Rozmowy, powinni zajrzeć na stronę Centrum Edukacji Obywatelskiej

Zobacz także
Komentarze (11)
Kluby Dobrej Rozmowy dają nauczycielom narzędzia, by rozmawiali z uczniami o uchodźcach
Zaloguj się
  • 66kropek

    Oceniono 2 razy 2

    Kochani ludzie z Klubów Dobrej Rozmowy ( czyli jak sądzę przeciwnych do licznych Klubów Złej Rozmowy) lata 90 się skończyły i to z hukiem! Tego typu misjonarskie i paternalistyczne bredzenie tylko wkurza ludzi do białości. A tak BTW: a jak ludzie na spotkaniu będą chcieli uparcie rozmawiać o faktach co wtedy? Co zrobić ze ślicznym scenariuszem na kredowym papierze ? Ale pomysłu gratuluję to ostatnie chwile żeby wycisnąć z UE parę groszy na szkolenia, projekty, działania związane z uchodźcami, problem tylko jak nagonić do tego nauczycieli , którym wasze bzdety są równie przydatne jak rybie rower , gdyż prowadzący je edukatorzy zazwyczaj ostatni raz mieli do czynienia z prawdziwą szkoła kiedy robili maturę. Albo nie.

  • marudna.maruda

    Oceniono 4 razy 2

    Ależ w polskich szkołach są sprawdzone, znakomite sposoby pracy w środowiskach wielokulturowych. Sposoby, które przyniosły konkretne efekty, ponieważ zostały opracowane i wdrażane przez nauczycieli- praktyków, a nie przez edukatorów, znających problem teoretycznie. Problem w tym, że z "doświadczenia doświadczonych" nikt nie chce korzystać. Bo każdy projekt to pieniądze, którymi się strasznie trudno dzielić...

  • masofrev

    Oceniono 1 raz 1

    "Jakie to porady? M.in.:
    • Nie koncentrujcie się tylko na faktach."

    Pewnie, fakty najlepiej pomijać, jeśli są niezgodne z tezą... Np. pominięcie faktów o zamachach terrorystycznych znacznie poprawi wizerunek islamistów...

    "Zaproponowały wycieczkę do meczetu w Warszawie, aby porozmawiać z imamem, "
    A dlaczego nie wycieczkę do Arabii Saudyjskiej dla dziewcząt? Niech pochodzą kilka dni całe zakryte...

  • Van der Seck

    Oceniono 3 razy 1

    Pojecia z islamu:
    1. hidżra - podbicie terenow przez ich zasiedlenie (> migracja)
    2. dżizja - podatek od niewiernych (> zasilek). Dlatego muzulmanie nigdy nie beda wdzieczni za socjal - z ich punktu widzenia dostali go, bo Allah tak chcial i placa im niewierni.
    3. ketman i takija - tzw. klamstwo w islamie: wyznawca ma prawo oszukiwac niewiernych w dowolnym zakresie: moze wybierac z Koranu tylko "mile" fragmenty, zeby uzasadnic, ze islam jest religia pokoju (zapominajac o 156 ustepach nawolujacych do zabijania niewiernych - najlepiej przez ucinanie lbow). To tzw. polprawdy. Wolno mu nosic sie po europejsku, przejac zwyczaje, nawet przechrzcic sie. Wolno mu wszystko, o ile przyswieca temu wyzszy cel - przekonanie do siebie, a z czasem do islamu niewiernych i przeciagniecie ich na te strone.

    To, czego mu m.in. nie wolno, to zyc na koszt in.muzulmanina. Dlatego migranci nie udaja sie do in.krajow arabskich: wiedza, ze byloby to sprzeczne z zasadami religii (ktora jest tez normami spol. i ustrojem panstwowym), wiedza to tez kraje arabskie, ktore mialyby ich ew.przyjmowac, wiec nic nie robia w te strone, bo to wbrew islamowi.
    Jak to powiedzial kiedys libijski dyktator Kaddafi francuskiemu prezydentowi: "Zeby podbic Europe, nie potrzebujemy broni - wystarcza brzuchy naszych kobiet"...
    Tyle w temacie integracji i jej perspektyw.

  • Karl Kopferkingl

    Oceniono 3 razy 1

    Analiza memów.
    Kul!
    I kredki jeszcze powinny być.
    I grupa na fejsie.
    To rozwiąże problem.

  • komentarz.dna

    Oceniono 2 razy 0

    Ja się nie BOJĘ OBCOKRAJOWCÓW. Ja sobie po prostu nie życzę ich tutaj tak jak oni nie życzą mnie u siebie.

  • Piotr

    Oceniono 4 razy 0

    "Nie koncentrujcie się tylko na faktach" to jedna z porad dotyczących tego jak rozmawiać o uchodźcach. To zrozumiałe, bo należy też brać pod uwagę odczucia i opinie naszych rozmówców.
    Jednak, z drugiej strony warto pamiętać też o tym, że PiS w swoim przekazie bardzo często pomija fakty, nie tylko mówiąc o uchodźcach, a skupia się głównie na stereotypach, emocjach i prostych odruchach mas. Dzięki takiemu podejściu ta partia wygrała wybory. Może więc warto także pomyśleć o wielkiej akcji uwrażliwiania społeczeństwa na fakty?

  • 2bxornot2b

    Oceniono 4 razy 0

    Nie! organizatorom zalezy na zarobieniu niezlych pieniedzy, bez koneicznosci wykonywania czegos co wymaga konkretnych umiejetnosci, poza innowacyjnoscia w pozyskiwania jalowych srodkow na rownie jalowe projekty..
    W tych okolicznosciach polecam film 'zmierzch mielonych'
    Https://www.youtube.com/watch?v=wy58YFauRDc&t=702s

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Serwis informacyjny

DOSTĘP PREMIUM