Ekspert o pomyśle obowiązkowych kasków dla dzieci: Tego się nie da zrozumieć, bo to nie ma sensu

pixabay.com

Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, mogą pojawić się zmiany w prawie drogowym. Wśród nich np. obowiązkowe kaski rowerowe dla dzieci. Pomysły komentował dla Tok FM Rafał Muszczynko z sieci Miasta dla Rowerów

Dziennik Gazeta Prawna poinformował, że zespół złożony z przedstawicieli kilku ministerstw i instytucji badawczych zaproponował zmiany w przepisach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najistotniejsze z nich to obowiązkowe kaski rowerowe dla dzieci i niższa prędkość maksymalna w terenie zabudowanym w godzinach nocnych.

Czytaj też: "Tajne" pogotowie: Wykształcenie dyspozytora musi być tajemnicą? W tle... zagrożenie terrorystyczne

Jak mówi Rafał Muszczynko, pomysł z kaskami wydaje się niestety nietrafiony.

Nie rozwiązujemy problemów

- Znowu ktoś rzuca propozycję bez badania, czy ma ona sens. Trzeba przeanalizować, czy dzieci już jeżdżą w kaskach, ile dzieci bez kasków ma urazy głowy. Nie mamy badań na temat tego, czy dzieci na rowerze giną w wypadkach. Tego nie ma w statystykach policji, bo dziecko do 10 lat jeżdżące na rowerze jest pieszym. Chodzi o to, żeby jako piesi mogły jeździć po chodnikach, ale z tego wynika wiele konsekwencji - tłumaczył. - Moim zdaniem nikt nie wysilił się, żeby poszukać takich danych, to jest na zasadzie “wydaje nam się, więc zróbmy - dodał.

Przytoczył wyniki badań, zgodnie z którymi kask nie uratuje nas przed rozpędzonym autem.Śmiercią nie kończą się potrącenia  przy prędkości samochodu 30 km/h. Przy 50 km/h przeżywa połowa pieszych, przy 60 km/h praktycznie nie ma szans.

- Te kaski są do sportu, nie do ruchu drogowego. Poza tym, dzieci poruszają się po drogach wewnętrznych, gdzie prawo o ruchu drogowym nie obowiązuje, więc i tak nie będzie tam trzeba nosić kasku - zauważył.

Prowadząca audycję Agata Kowalska przywołała statystyki Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i policji. Wynika z nich, że najbezpieczniejsze są dzieci jeżdżące autobusami i właśnie na rowerach. Najmniej bezpieczne są dzieci poruszające się pieszo i pasażerowie aut. - W takim razie dlaczego omawiany jest temat dzieci na rowerach? - pytała.

- Tego się nie da zrozumieć, bo ten pomysł nie ma sensu. Wiemy jakie są przyczyny wypadków i rozwiązujemy coś zupełnie obok - czyli kaski dla dzieci na rowerach - mówił Rafał Muszczynko.

Ujednolicenie prędkości to dobry pomysł

Pozytywnie wyraził się jednak o pomyśle ujednolicenia prędkości w miastach do 50 km/h, czyli również w nocy.

To bardzo dobry pomysł. Nie ma uzasadnienia dla większej prędkości w nocy, kiedy jest gorsza widoczność i większe zmęczenie kierowców - przekonywał.

A może zrobić tak, żeby nie można było możliwe rozpędzenie się do 90 km/h tam, gdzie jest ograniczenie do 50? - sugerowała Agata Kowalska.

- Gorąco popieram zmiany infrastrukturalne, bo infrastruktura uczy zachowań. Ale zanim przebudujemy wszystkie drogi w Polsce, miną 10 lat.  Musimy stawiać znaki, mieć sprawną policję, może wrócić do tematu fotoradarów w gminach - zauważył Muszczynko.

Motocykliści będą mieć oczy dookoła głowy. Na rynek wejdzie kask rodem z filmów Science Fiction

Zobacz także
Komentarze (74)
Kask na rower dla dziecka - powinien być obowiązkowy?
Zaloguj się
  • alben albus

    Oceniono 11 razy 9

    Zwyczajnie po prostu lobby producenckie maczało w tym pomyśle, pieniądz się zaczyna kręcić nad bezpieczeństwem. Skoro dzieci muszą mieć kaski to i dorośli też bo dziecko do lat 9 w KD jest sklasyfikowane jako pieszy de facto to ja muszę na piechotę do pracy iść w kasku z definicji prawa. Ktoś komu musiał dobrze naśmarować bo to niestety nie pierwszy i nie ostatni przypadek niby w imię "bezpieczeństwa", które straciło moc słowa w znaczeniu tego słowa w dosłowności. Czekam na przepis by pieszy na wysokości czoła miał przypietą latarkę na biało, a na potylicy na czerwoną oraz np na chodniku machać rękami, zamiaru skrętu. Brawo tym durnym decydentom bez wyobrażni...

  • japka_putina

    Oceniono 7 razy 5

    Moje dzieci nawet po osiedlu, czy po lesie jeździły prawie zawsze w kaskach i ochraniaczach. Nie chodziło o kolizje z szybko jadącymi samochodami, ale o stłuczenia, zadrapania i siniaki. Już nauka jazdy na rowerze odbywała się z takimi zabezpieczeniami, bo wtedy najwięcej było wywrotek i kolizji z otaczającą przyrodą. Obawiam się, że pytanie Rafała Muszczynko o cokolwiek, to strata czasu.

  • cezaryk

    Oceniono 10 razy 4

    Do biegania też niech zakładają. Można się potknąć i uderzyć o kamień.
    Właściwie do szybszego chodzenia również.
    Kaski koniecznie typu hokej, ze stalową osłoną na całą twarz.

  • siwywaldi

    Oceniono 10 razy 2

    Szanowny "ekspercie" z Zielonego Mazowsza.

    Tak samo BEZSENSOWNYM określano wprowadzony w latach 60-tych obowiązek kasków dla motocyklistów, w latach 80-tych dla motorowerzystów i obowiązek zapinania pasów w samochodach wprowadzony dopiero w latach 90-tych.

    Ale samo określenie "Zielone Mazowsze" mówi aż nadto.

  • magdeto

    Oceniono 4 razy 2

    Glupi ten ekspert. Nie chodzi o kolizje z roozpedzonym autem, ale o mniejsze obrazenia np przy upadku z roweru, na chodniku, drodze gruntowej czy na jezdni. Kosci czaszki do najgrubszych nie naleza, chyba nikogo nie trzeba przekonywac.

  • eskulapp

    Oceniono 8 razy 2

    Gdzieś były badania, że prawdopodobieństwo wypadku w przypadku jazdy w kasku na rowerze wzrasta kilkukrotnie, niż gdy rowerzysta kasku nie założy. Złudne poczucie bezpieczeństwa powoduje, że w kasku jeździ się bardziej brawurowo i nieodpowiedzialnie.

  • captain_planet

    Oceniono 3 razy 1

    Efekt kilku reform edukacji - ekspert z koziej wólki i banda forumowych inteligentnych inaczej.

  • student_zebrak

    Oceniono 5 razy 1

    Wolactwo glosuje nie. Ja takze nie lubie, ale musze. I zgadzam sie, bo koledze w pracy uratowalo to zycie. Jesli noszenie kasku uratuje zycie dziecka lub zapobiegnie trwalym urazom, to warto. Moje wnuki maja na rowerze, maja na hulajnodze. Kask kosztuje do 20 dolarow czyli nic.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny

Polecamy