Czy człowiek wciąż podlega ewolucji? Międzynarodowy Dzień Darwina i pigułka wiedzy o jego teorii w 5 podcastach

Genialny przyrodnik, wnikliwy badacz, który o dziesięciolecia wyprzedził swoją epokę. O wielu rzeczach nie mógł wiedzieć, a mimo to je "przeczuł".

Dziś 210. urodziny Karola Darwina i z tej okazji Karolina Głowacka ma dla Was dawkę wiedzy na temat jego samego, jego teorii i tego, co dziś jest z niej dla nas najważniejsze.

Darwin i ewolucja, która trwa

Człowiek to istota, wbrew pozorom, niedoskonała: wrażliwa na zimno, na brak pokarmu, a do tego bezsensownie dwunożna... Ale to właśnie on zmonopolizował świat, sprawiając, że nie ma już zakątków przez niego nie dotkniętych. Tę dominację widać chociażby w biomasie znajdującej się na Ziemi, której większość dziś stanowimy my i to, co sobie sami wyhodowaliśmy.

Na ten temat Karolina Głowacka dyskutowała z prof. Magdaleną Fikus, przewodniczącą Rady Upowszechniania Nauki oraz dr. Marcinem Ryszkiewiczem z Muzeum Ziemi PAN. Dowiesz się np., jak to się stało, że do dziś człowiek nie wymarł, chociaż były ku temu przesłanki:

Darwin i antropocen

Czym jest antropocen, czyli epoka, w której żyjemy obecnie? Czym się skończy i czy musi to być złe zakończenie? Nauka bez problemu znalazłaby sposób na zatrzymanie szkód, które wyrządzamy naszej planecie, a mimo to nic takiego się nie dzieje. Dlaczego? Czy przez to, jacy jesteśmy? Czy wciąż się zmieniamy?

O tym opowiadał prof. January Weiner z Instytutu Nauk o Środowisku UJ, członek Polskiej Akademii Umiejętności, a także autor wstępu do nowego wydania "O powstawaniu gatunków" Karola Darwina. Posłuchaj, a dowiesz się więcej m.in. o tym, że Karol Darwin był ekologiem, choć sam o tym nie wiedział:

Darwin i przypadek

Czy jesteśmy najlepszą wersją samych siebie? Czy stworzenia, które żyją na Ziemi, wstępują w najlepszej możliwej formie? Dlaczego organizmy ewoluowały w różne kierunki - np. dlaczego osobniki męskie i żeńskie w przypadku pawi różnią się tak bardzo, a w przypadku gawronów - niemal w ogóle?

O ewolucji, jej kaprysach, które mogą wydawać się niezrozumiałe, a w gruncie rzeczy zawsze mają swoją przyczynę, mówił w TOK FM prof. Krzysztof Spalik z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego:

Darwin i ewolucja, której... nie wymyślił

Teoria Darwina nie była pierwszym głosem mówiącym o możliwości ewolucji. Gdy Karol Darwin wsiadał na pokład statku Beagle, teorie ewolucjonistyczne wisiały w powietrzu. Jak to się stało, że od kreacjonizmu nauka przeszła do ewolucji? Jak Darwin, po wielu latach doskonalenia swojej teorii przekonał do niej świat nauki?

O tym mówił w rozmowie z Karoliną Głowacką dr hab Adrian Kuźniar z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Posłuchaj:

Darwin i chłopak, z którego nic nie będzie

Czasy, w których przyszło żyć Karolowi Darwinowi, były okresem, w którym bardzo dużo się pisało - listów, prac, wspomnień, dzienników, notatek. Na tym, co zapisał, Darwin opierał się, pracując przez długie lata nad swoją teorią. Ale inne jego pisma, chociażby listy, wiele mówią o nim, jako człowieku.

O Karolu Darwinie - człowieku, nie tylko naukowcu, i o jego czasach mówiła w TOK FM prof. Dominika Oramus, literaturoznawca, filolog angielski i prof. nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego:

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (10)
Karol Darwin i teoria ewolucji. Czy człowiek wciąż podlega ewolucji?
Zaloguj się
  • polak_nieprawdziwy

Oceniono 2 razy 0

Ledwo napisali o Darwinie a już pojawiła się pierwsza małpa na forum.

• 2bxornot2b

Oceniono 4 razy 0

Darwin jest faktycznie ojcem nazizmu komunizmu eugeniki, antropologii rasizmu i wszystkich tych swieckich filozfii ktore dokonaly spustoszenia aksjologicznego w swiecie bialego czlowieka. Darwinizm otworzyl droge do ludzkich umyslow materializmowi i pewnie nadal by wesolo mieszal ludziom we lbach, gdyby nie odkrycia w genetyki, a zwlaszcza odkrycia mitochondrialnego DNA, ktore jakby nie krecic to przechowuje historie ludzkich matek i ojcow od pierwszej pary rodzaju ludzkiego.
    Oczywiscie poszukieaczy zaginionych czaszek to nie zrazilo i nadl wesolo kopia i przkoluja by udowodnic iz czlowiek to malpa inaczej, kon to swinia, wielblad pochodzi od krokodyla, a bocian od pelikana. Dosc ze entuzjazm nieco oslabl, ale szkody w swiadomosci ludzkiej pozostaja. W jego rodzinnym Shrewsbury stoi pomnik a wzasadzie siedzi, przed swoim rodzinnym domem , potwierdzajac sterotyp leniwego angola, to co niewatpliwiemusi byc nastepstwem jego obserwacji to teza, iz swiat ozywiony i nieozywiony nie powstal na drodze jednoaktowego kreacji, podlegal przemianom, jednak siegne tu do stanu kompletnego limbo w najwazniejszej z nauk fizyce, z ktorej coraz czesdiej podnosza sie glosy powaznych fizykow, iz aby ruszyc do przodu w modelu matematycznym trzeba bedzie zrezygnowac z czasu, po prostu uznac, iz czas nie istnieje na poziomie kwantowym i stworzyc jakis model wyjasnienie istnienia czasu na poziomie macro.

• andrzej1.61

Oceniono 1 raz -1

Przestańcie z tym Darwinem to Bóg stworzył świat 5000 lat temu, troszkę mu nie wyszło widocznie był na dopalaczach, przecież Bóg to mu wolno. Jak ktoś uważa ze to nieprawda to niech pogada z Bogiem sam mi się przyznał.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX