Lekarze walczą z niesumiennymi pacjentami. Powstał specjalny portal

Serwis niesolidnypacjent.pl powstał, by dyscyplinować pacjentów, którzy nie odwołują umówionych wizyt, mimo że nie stawią się na nich.

Lekarze chcą walczyć z niesolidnymi pacjentami, czyli takimi, którzy nie przychodzą na umówione wizyty i wcześniej ich nie odwołują. 

W tym celu miesiąc temu powstał portal niesolidnypacjent.pl. Jego pomysłodawcą jest lek. dentysta Marcin Krufczyk z Gliwic. Już prawie 150 placówek medycznych (zarówno prywatnych, jak i tych mających kontrakty z NFZ) korzysta z bazy, w której gromadzone są numery telefonów niesumiennych pacjentów. 

Koniec ze sztucznymi kolejkami do lekarzy? 

Jak mówił w rozmowie z tokfm.pl Marcin Krufczyk, do stworzenia bazy skłoniły go smutne doświadczenia. W jego gabinecie na umówione wcześniej wizyty codziennie nie stawia się 20-40 proc. pacjentów.  

- Wiele razy pacjenci nie pojawiali się w gabinecie bez wcześniejszej informacji. Często nie dawali znać, nawet pomimo naszych telefonów w celu potwierdzenia wizyty - tłumaczył oraz dodawał, że przez takich niesolidnych pacjentów nikt nie mógł skorzystać z pomocy lekarza.

Dentysta postanowił więc walczyć z takim procederem i wprowadził w swoim gabinecie opłaty za nieodwołane wizyty - 50 zł. To nie koniec. W przypadku braku wpłaty, pacjent jest wpisywany do bazy niesolidnypacjent.pl. 

- Sam wpis tylko informuje innych lekarzy, że taki pacjent wymaga szczególnej uwagi, ponieważ nie stawił się już gdzieś na wizytę - tłumaczył nasz rozmówca. Według Krufczyka, dzięki takiej informacji inni lekarze dowiadują się, że powinni wymagać od takiego pacjenta dodatkowego potwierdzenia. 

Takie podejście zdaje egzamin. - Pacjenci zaczynają przestrzegać zasad. Dwie godziny przed ewentualnym niestawiennictwem mamy telefon od umówionej osoby. A dwie godziny wystarczą, aby skontaktować się z osobą z listy rezerwowej lub umówić potrzebującego w danej chwili pomocy pacjenta.

Dentysta podkreśla, że brak uprzedniego odwołania wizyty można w wyjątkowych sytuacjach usprawiedliwić. 

Specjalna klauzula

Pacjenci gabinetu doktora Krufczyka są informowani, że za brak odwołania wizyty będą musieli ponieść konsekwencje. Akceptują specjalną klauzulę, która pozwala później umieścić ich numer telefonu w serwisie.

Numer ten nie będzie powiązany ani z imieniem, ani z nazwiskiem pacjenta. 

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (5)
Lekarze walczą z niesumiennymi pacjentami. Powstał specjalny portal
Zaloguj się
  • nicolah10

    Oceniono 2 razy 2

    Szczerze mówiąc nie dziwię się że pacjenci zapominają o wizytach w placówkach państwowych jeśli umawiają się pół roku wcześniej. Może warto by było wprowadzić powiadomienia smsowe o zbliżającym się terminie. Tak to działa w mojej przychodni i się dobrze sprawdza.

  • qwertura

    Oceniono 1 raz 1

    Pacjent powinien mieć obowiązek powiadomienia o tym, że nie skorzysta z wizyty (procedura powiadamiania - do uzgodnienia). Jeśli tego nie zrobi, powinien ponieść jakąś część kosztów wizyty, np. na podstawie wyceny z kontraktu NFZ. Od razu byłyby mniejsze kolejki.

  • 0

    Ciekawe rozwiązanie. Myślę, że można to zastosować do drugiej strony tworząc czarną listę lekarzy, którzy się regularnie spóźniają do pracy.

  • 66kropek

    Oceniono 1 raz -1

    NFZ? NFZ będzie walczyć z niesolidnymi pacjentami, którzy nie przychodzą na wizyty? Przezabawne, szczególnie jeśli wizyta jest za pół roku. Pomysł o wysyłaniu SMS przypominającego o wizycie jest powszechnie stosowany w prywatnych przychodniach, ale NFZ w to miejsce stworzy portal z"Pacjentami, których nie obsuługujemy" Mocne! Mam nadzieję, że prowadzenie tego portalu jest sowicie opłacane z NFZ, bo tylko taki jest w tym sens, chyba, że wejdą jakieś rozporządzenia o tym, że pacjent , który nie przyszedł na wizytę traci uprawnienia do opieki zdrowotnej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX