Pomidory to warzywa dobre na wszystko. Lepiej jednak jedz je na ciepło - z powodu likopenu

Zazwyczaj gdy mówimy o warzywach, pojawia się stwierdzenie, że zdrowsze są jedzone na surowo. Ale nie dotyczy to pewnej właściwości pomidorów, czyli bardzo zdrowego likopenu, który się w nich znajduje.

Likopen to przeciwutleniacz, który zmniejsza ryzyko zawału serca i powstawania niektórych nowotworów. Ale uwaga  - jest go więcej w pomidorach poddanych obróbce cieplnej niż jedzonych na surowo, czyli na przykład koncentratach pomidorowych, ketchupach, sokach, sosach i przecierach.

Jak to wytłumaczyć? Likopen jest jest uwalniany podczas rozdrabniania, gotowania czy smażenia. Dla porównania: świeże pomidory zawierają średnio 0,7-20 mg likopenu w 100 g, a pasta pomidorowa może zawierać ok. 5,4-150 mg likopenu w 100 g.

Dwie praktyczne uwagi na temat pomidorów

Po pierwsze - lepiej przyswajamy likopen w towarzystwie tłuszczu. Stąd do pomidorów oraz do potraw, których są bazą, warto dodać oliwę z oliwek lub inny zdrowy tłuszcz, w zależności od sposobu przygotowania.

Po drugie - likopen lepiej wchłania się także wtedy, gdy jest spożywany po podgrzaniu; zupy i sosy mają więc tu przewagę.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (8)
Pomidory a dieta. Lepiej jeść je na ciepło, niż na zimno. Wszystko ze względu na likopen
Zaloguj się
  • 2bxornot2b

    Oceniono 1 raz 1

    To nowe odkrycie procesow metabolizmu czlowieka. Slowem pomidorowka, zamiast tradycyjnej salatki.

  • edekiecho

    0

    Likopen w dużych ilościach znajduje się także w koncentratach pomidorowych, polecam te Kotlina są najlepsze.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX