Prezent dla dziecka pod choinkę. "Warto poprosić wigilijnych gości o niekupowanie słodyczy"

Słodycze są źródłem bezwartościowych kalorii i szkodzą zdrowiu, zwłaszcza najmłodszych dzieci - przekonuje dietetyczka Anna Sobolewska-Wawro. Dlatego lepiej nie dodawać ich do świątecznych prezentów.

Anna Sobolewska-Wawro, ekspert żywieniowy programu edukacyjnego "1000 pierwszych dni dla zdrowia",  podkreśla, że słodycze to zbędny dodatek do diety, szczególnie szkodliwy dla maluchów w pierwszym okresie życia.

Żywienie dziecka w tym krytycznym okresie ma istotny wpływ na programowanie jego metabolizmu i stanu zdrowia w przyszłości, w tym na ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, alergii, chorób autoimmunologicznych. W dodatku w pierwszych latach życia nabywamy nawyki żywieniowe, które towarzyszą nam później, dlatego warto, by były zdrowe.

- Warto zdobyć się na odwagę i poprosić wigilijnych gości o niekupowanie dziecku słodyczy. Nawet najbardziej rozpieszczająca babcia powinna zrozumieć, że jeżeli maluch nie dostanie sklepowych łakoci, to tak naprawdę nic go nie ominie. Rezygnacja ze słodyczy nie odbierze dziecku radości ze świąt - tłumaczy Sobolewska-Wawro.

Czytaj też: Jak wigilia, to i śledzie. Jaką dietę zastosować, by w święta nie przytyć?>>>

Dietetyk przypomina, że okres bożonarodzeniowy ogólnie sprzyja wzmożonemu spożyciu cukru. Dlatego rodzice powinni przemyśleć, czy słodkie dodatki do prezentów są naprawdę konieczne, zwłaszcza, że w codziennej diecie polskich maluchów i tak znajduje się już zbyt dużo cukru. Badania wskazują, że nawet 3 na 4 dzieci zjada codziennie produkty, w których zawartość cukru przekracza zalecane dawki. 

- Jeżeli rodzice chcą dodać do prezentu słodki akcent, niech będzie on dla dziecka wartościowy. Z pomocą bakalii, płatków owsianych, daktyli i bananów można wyczarować wiele smakowitych kombinacji. Mogą być to na przykład owsiane batoniki czy kuleczki kokosowe zrobione z kaszy jaglanej. Opiekunowie mogą także przygotować zdrowe pierniczki z pełnoziarnistej mąki, bez dodatku cukru, ozdobione płatkami migdałów - tłumaczy Sobolewska-Wawro. Takie produkty będą dla dziecka nie tylko smaczne, ale i zdrowsze.

Według specjalistki rodzice mogą przygotować dziecku nawet chipsy, na przykład z cienko pokrojonych jabłek zapieczonych samodzielnie lub z odrobiną cynamonu.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny