Rząd nie zaostrzy kar za usuwanie z silników filtrów DPF. Pełnomocnik premiera przedstawia inną koncepcję

Piotr Woźny, pełnomocnik premiera ds. programu "Czyste Powietrze", tłumaczył w rozmowie z TOK FM, w jaki sposób chce, aby państwo walczyło z kierowcami niestosującymi filtrów cząstek stałych. Chodzi o obowiązek rejestracji audio-wideo.

Aktywiści z Polskiego Alarmu Smogowego w przedstawionym przez siebie raporcie, zwracali uwagę na gorszą niż 10 miesięcy temu sytuację dotyczącą spalin samochodowych. Za skandaliczną uznali rezygnację rządu z przyjęcia przepisów zaostrzających karanie za wycinanie w samochodach filtrów DPF czy zaniechanie prac nad uszczelnieniem kontroli i dokumentacji jakości spalin samochodowych.

Reporterzy "Uwagi TVN" alarmowali w jednym z reportaży o procederze usuwania zużytych filtrów przez kierowców w warsztatach samochodowych i niewymienianiu ich na nowe. Dlaczego kierowcy decydują się na taki krok? Filtry po pewnym czasie się zużywają, a ich wymiana to duży wydatek. Jeśli nie są uszkodzone, można je umyć, wówczas będą działać jak nowe. Ale to też kosztuje - nawet 500 zł. Średnia trwałość filtra to ok. 160 tys. km. Koszt nowego urządzenia to z kolei kilka tysięcy złotych. 

Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar", do Polski sprowadzono w 2018 roku ponad 1 mln używanych samochodów. Średni wiek przywiezionych pojazdów to 12 lat. Jak podkreślono, nadal trwa moda na diesla. A to właśnie w starych dieslach problem z filtrami jest największy.

Kierowco, kontrola twojego pojazdu może być nagrana!

Piotr Woźny, pełnomocnik premiera ds. programu "Czyste Powietrze", w rozmowie z TOK FM przyznał, że sprawa filtrów cząstek stałych to w Polsce gigantyczny problem. - Samochód, który ma wycięty filtr, nie powinien poruszać się po polskich drogach, ponieważ jest to sprzeczne z przepisami prawa o ruchu drogowym - podkreślił. 

Woźny nie kryje, że kontrolowanie kierowców jest wielkim wyzwaniem. - Myślę, że musimy doprowadzić do tego, aby stacje kontroli zostały wyposażone w stosowne uprawnienia i aparaturę kontrolną, tak aby takie samochody nie mogły pozytywnie przechodzić badań technicznych - mówił w rozmowie z TOK FM.

Pełnomocnik premiera ma na to pomysł. - Jestem zdecydowanym zwolennikiem tego, aby w ramach zmian ustrojowych, które są potrzebne, wprowadzić również obowiązek rejestracji audio-wideo przebiegu takiego badania technicznego - powiedział.

Podkreślił, że nie chodzi o to, aby oglądać setki tysięcy godzin badań kontrolnych, ale o świadomość, że każda kontrola jest rejestrowana: - Że ktoś może to kiedyś odtworzyć - dodał.

Kamery są już bowiem montowane na stacjach kontroli, ale pozwalają na sprawdzenie tylko, czy dany samochód na stację wjechał. 

Kiedy możemy spodziewać się zmian?

Piotr Woźny tłumaczył, że pierwsze podejście do wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących kontroli filtrów cząstek stałych nie spotkało się z aprobatą. - Te przepisy przewidywały powołanie silnego korpusu urzędników. Miało być 300 dodatkowych urzędników, co wywołało spore kontrowersje, że aż tyle miałoby kosztować wprowadzanie systemu - wyjaśniał. 

Dodał, że ma wrażenie, iż w 2018 roku zostało zrobione bardzo dużo, jeśli chodzi o niską emisję z domów jednorodzinnych, "ale jeśli chodzi o samochody, to jesteśmy troszkę na początku drogi".

- Dla mnie to jest priorytet, aby w ciągu najbliższych miesięcy wyjść z jakimiś propozycjami legislacyjnymi. Myślę, że trzy miesiące powinny wystarczyć, aby zaprojektować badania na stacjach kontroli pojazdów - podsumował. 

Chcesz wiedzieć więcej? Posłuchaj!

  • o uldze podatkowej;
  • które domy są największym problemem w walce o czyste powietrze;
  • jakie działania edukacyjne są prowadzone?
  • o naborze wniosków w rządowym programie "Czyste Powietrze".
Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny

Komentarze (86)
Monitoring na stacjach kontroli pojazdów. Pełnomocnik premiera ma pomysł na brak filtrów w samochodach
Zaloguj się
  • krytek-7

    Oceniono 23 razy 17

    Kamery maja stwierdzic,czy auto powinno byc dopuszczone do ruchu? Czy nie lepiej jest zatrudnic na stacji diagnostycznej ksiedza? Pooglada,pokropi i po sprawie.

  • saves

    Oceniono 20 razy 12

    Samochód ma spełniać przewidzianą dla niego normę spalin Euro i koniec. Sonda w rurę i wszystko widać jak na dłoni. Nie spełnia - pieczątki nie dostanie, a informacja idzie do Cepiku. I niech właściciel jeździ z duszą na ramieniu, że zatrzyma go policja albo będzie uczestniczył w stłuczce.

  • r0b0l_reaktywacja

    Oceniono 22 razy 12

    rząd wybrany przez motłoch i skazany na motłoch ( wybory niedługo ) nie może działać przeciw swoim wyborcom.

    Jedynym ratunkiem dla powietrza w polskim kraju są patrole SS i Armii Czerwonej. Złapani na gorącym uczynku rozwalani na miejscu. Tylko to polactwo rozumie.

    Na stare lata zachorowałem na astmę, badania potwierdziły że to w wyniku zanieczyszczeń.
    Dlatego dziękuję temu państwu i życzę mu jak najgorzej

  • myczyoni

    Oceniono 16 razy 10

    Czujnik w rurę,jak przekracza normy-laweta na koszt właściciela pojazdu i do oskp.
    Diagnosta sprawdza - brak filtra- zabrany dowód rejestracyjny,
    Problem jest tylko taki, że ten rząd ma w d ekologię tak jak jego starczy elektorat.

  • pcat

    Oceniono 19 razy 9

    Zamiast kamerki i filmu, którego nikt nie obejrzy proponuję:
    - kara 5 tys za wycięty filtr dla właściciela pojazdu,
    - grzywna 50 tys dla warsztatu, który wycina
    - do tego kanał youtube, na który można wrzucać filmiki z nagranymi na drogach, na których widać wyziewy z takich trupów z widoczną tablicą rejestracyjną

  • szoferek1

    Oceniono 10 razy 8

    Nic nie zrobio bo najwięcej tedeików jeździ na wiochach i przed wyborami nie ma mocnych!

  • wawa1920

    Oceniono 9 razy 7

    Elektorat dojnej zmiany jeździ wypierdzianymi przez germanca,poniemieckimi szrotami.Jedynie słuszna partia nie będzie podcinała gałęzi na której siedzi.Niech tysiące ludzi zdycha od smogu byle oni byli przy władzy.

  • leszekgazeta52

    Oceniono 11 razy 7

    Sprowadzanie starych diesli i wycinanie filtrów to jest to samo co sprowadzanie do Polski odpadów toksycznych.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX