Facebook pożre konkurencję? "On nie ma być modny. Ma być oczywistym narzędziem"

Artur Jabłoński, konsultant ds. e-marketingu mówił w rozmowie z TOK FM, że Facebook doskonale radzi sobie z konkurencją. Tłumaczył, że kiedy tylko na rynku pojawia się znacząca aplikacja, firma Marka Zuckerberga wykupuje ją lub doprowadza do jej marginalizacji.

Od założenia Facebooka minęło 15 lat. Czy jeżeli nadal go używamy, to znaczy, że jesteśmy starzy, niemodni i nie znamy się na nowinkach technicznych? 

Artur Jabłoński, ekspert ds. e-marketingu zdecydowanie się z tym nie zgadza. W rozmowie z TOK FM tłumaczył, że choć popularny portal społecznościowy jest rzeczywiście nastawiony na osoby w wieku 25-35 lat, to jest to i tak główna część użytkowników internetu, a sam Facebook w czasie swojego istnienia zmienił swoją rolę i obecnie zbiera nasze aktywności z wielu innych miejsc. 

Jabłoński przypomniał także obecne funkcjonalności portalu, które nie były dostępne na początku jego istnienia: oznaczanie miejsca, w którym jesteśmy, co tam robimy, jakiej muzyki słuchamy itp. 

- W jednym miejscu mamy wszystko, co nas bezpośrednio dotyczy. A jeżeli nie bezpośrednio na Facebooku, to w innej aplikacji, która do niego należy -  zaznaczył, dodając, że wśród dziesięciu najpopularniejszych aplikacji w App Storze połowa należy właśnie do Facebooka.

Dobre zakupy

Specjalista dodał, że Facebook dokonuje bardzo dobrych akwizycji: jest właścicielem Instagrama, aplikacji What's up, a niedawno stworzył konkurencję dla rosnącego w siłę wśród młodych ludzi TikToka. 

- Może i sam Facebook nie jest jakiś szczególnie modny, ale on nie ma być modny. Przede wszystkim chodzi o to, że on jest dzisiaj pewnego rodzaju oczywistym narzędziem - tłumaczył specjalista oraz dodał, że każdy powinien przypomnieć sobie, w jaki sposób korzystał z internetu przed portalem Zuckerberga: - Kiedy nie było jeszcze mechanizmu rejestrowania się na stronach przez Facebooka, kiedy nie było mechanizmu "like", więc żeby polecać artykuły, trzeba było wysyłać je mailem.  

Facebook pożre wszystko?

Jabłoński podkreślił, że nie widzi obecnie aplikacji, która mogłaby zagrozić dominującej pozycji Facebooka. Tłumaczył, że kiedy tylko na rynku pojawia się nowa, zyskująca popularność aplikacja portal Marka Zuckerberga doprowadza do jej marginalizacji lub ją wykupuje. 

Wyjaśniał, że tak było w przypadku Snapchata, który nie chciał sprzedać gigantowi udziałów. - Facebook wprowadził więc Instagram Stories, które bardzo szybko zjadło Snapchata, jeśli chodzi o dzienną liczbę użytkowników - wyjaśniał.

Dodał, że stworzenie odpowiednika popularnych aplikacji jest często stosowaną przez Facebooka metodą. - Tak było, chociażby w przypadku możliwości geolokalizacji czy transmisji live, które teraz są naturalną częścią ekosystemu Facebooka - podkreślił. 

Gdzie są "zabójcy Facebooka"?

Specjalista zaznaczył, że powstaje bardzo dużo nowych portali społecznościowych, a niektóre z nich były nawet określane mianem "zabójców Facebooka", ale jak podkreślił, żaden z nich nie utrzymał swojej popularności. 

Dodał, że Facebook jest często pierwszą stroną, od której internauci zaczynają swój dzień. - Sama liczba użytkowników, których jest już ponad 2 miliardy, to jest rzecz bez precedensu - podkreślił. 

Jabłoński nie widzi na razie innej możliwości zagrożenia pozycji Facebooka, niż poprzez wprowadzenie prawnych regulacji: np. anytmonopolowych, albo dużego odwrótu użytkowników, choć jak dodaje, nawet afera z Cambridge Analytica nie spowodowała tego w dłuższej perspektywie. 

- Nie wiem, kiedy ktoś wpadnie na pomysł, który będzie mógł zagrozić portalowi i nie wiem, czy to jest w ogóle możliwe - podsumował. 

Czy masz konto na Facebooku?
Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Komentarze (3)
Facebook pożre konkurencję? "On nie ma być modny. Ma być oczywistym narzędziem"
Zaloguj się
  • 2bxornot2b

    Oceniono 2 razy 0

    Zlikwidowalem konto na pejsbuku, dosc mialem polajanek jakis pnci i tysiecy konfidentow donoszacych na fejsbukowa zbrodniomysl. Problemem jest co innego mianowicie dzawaobiekt wtyczka do konta, ktory czasem jest jeddyna mozliwosci interakcji z tresciami zamieszcznymi na stronie. Co gorsza to czasem jedyny obiekt na stronie z pominieciem innych spolecznosciowek, a to juz jest monopol i cos czego nalezy sie bac.

  • mrpens

    Oceniono 2 razy 0

    Chiny zaoraja żydka Zukerberga

  • rastablaster

    Oceniono 2 razy 0

    Facebook = NSA, czyli amerykańska bezpieka.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX