Jak gotować szparagi? Jak je przyrządzać? Co mają w sobie dobrego?

Można je podawać na zimno, na ciepło, w postaci kremu. Sprawdzą w każdej kuchni, a ich niecodzienny smak wprowadzi trochę zielonego urozmaicenia do klasycznych dań. Szparagi to warzywa cenione ze względu na walory smakowe i bogactwo ważnych składników. Jak je gotować? Jak je przyrządzać? Co mają w sobie dobrego?

Szparagi. Wartości odżywcze

Historia szparagów sięga starożytności. Już wtedy korzystano z zawartego w nich bogactwa składników. W kulturze ludowej do dziś bywają uważane za afrodyzjak. Obecnie uprawia się je na całym świecie. Nic dziwnego, ponieważ szparagi mają wielu zwolenników. Badania potwierdzają, że szparag to roślina o działaniu moczopędnym i ułatwiającym wypróżnianie. Sprawdzi się więc w diecie osób mających problemy z pęcherzem moczowym i dolegliwościami przewodu pokarmowego, jak częste zaparcia.

Szparagi to lekkostrawne warzywa o delikatnym smaku, które świetnie sprawdzą się zarówno w potrawach mięsnych, jak i wegetariańskich. Co mają w sobie dobrego? Jako roślina jadalna są cenione nie tylko za smak, ale również zawarte w nich witaminy i mikroelementy. Szparagi charakteryzuje duża zawartość witaminy C i kwasu foliowego, soli mineralnych jak cynk i wapń, przeciwutleniaczy jak rutyna i glutation, i błonnika. Szparagi mają niską wartość energetyczną (100 g świeżych szparagów dostarcza 17 kilokalorii, a 10 ugotowanych pędów zawiera 33 kcal), więc sprawdzają się w dietach na redukcję tkanki tłuszczowej.

Szparagi. Jak je gotować? Jak przyrządzać?

W Polsce szparagi królują na sklepowych półkach dość krótko, ponieważ ich sezon trwa zaledwie kilka tygodni. Warto więc wprowadzić je do swojego jadłospisu, gdy jest okazja. W sklepach można trafić na dwa kolory szparaga - białe i zielone. Nie wynika to jednak z różnicy gatunkowej, a odmiennego sposobu uprawy. Białe wypustki wyrastają pod ziemią, zielone natomiast na powierzchni. Od wybranego przez nas koloru zależy sposób ich przygotowania i czas potrzebny na ugotowanie.

Jak wybrać szparagi? Podczas zakupów należy zwrócić uwagę na świeżość warzywa. Szparag powinien być sprężysty, jego główka zamknięta, a końcówka wilgotna w dotyku. Jeżeli zdecydujemy się na białe szparagi, warto wybrać te masywniejsze i grubsze, ponieważ przed przygotowaniem trzeba je będzie obrać z twardych włókien. Przy zielonych warto natomiast odciąć stwardniałe końcówki. Jak gotować szparagi? Gotowanie szparagów jest bardzo proste. Wystarczy zagotować wodę, włożyć szparagi pionowo główką do góry i dodać łyżkę soli, cukru oraz odrobinę masła. Zielone potrzebują ok. 4 minut, a białe ok. 7 minut. Nie powinno się ich rozgotowywać, żeby pozostały chrupkie. Tak przygotowane będą świetnym dodatkiem do sałatki czy mięsa. Można również podawać je same z sosem holenderskim lub w formie kremu.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny