AAAdministracja biurowa szuka pracownika. 10 kroków do idealnego ogłoszenia o pracy

Kilkanaście lat temu ogłoszenie było krótkim komunikatem w gazecie codziennej. Jego zadaniem było informować potencjalnych kandydatów, że dana firma szuka pracowników na określone stanowisko wraz z listą wymagań, które kandydat musi spełniać. Dziś, kiedy na rynku coraz ciężej znaleźć i zatrzymać dobrych specjalistów, oferta pracy poza realizowaniem swojej podstawowej roli, powinna stanowić jeden z elementów budowania wizerunku pracodawcy.

Konsekwencje systematycznie spadającego bezrobocia odczuwa większość przedsiębiorców. Oczywiście poziom problemu zależy od branży, regionu i stanowiska, na które poszukiwany jest pracownik. Faktem jednak jest, że większość firm boryka się z problemami wynikającymi z braku personelu. Pracownicy z kolei korzystają z panującej hossy.

Poszukujący nowej pracy w internecie, odwiedzając serwis OLX, mogą wybierać ze średnio 100 tys. ogłoszeń w miesiącu. Potencjalni kandydaci odpowiadają na nie średnio aż 200 tys. razy dziennie. - Te statystyki mogą stanowić dla pracodawcy gwarancję tego, że kandydatów szuka we właściwym miejscu, czyli tam, gdzie zarówno ofert, jak i poszukujących pracy jest najwięcej - mówi Artur Kołpowski, Head of Jobs w OLX. - Warto jednak podkreślić, że to również ogromna konkurencja. Dobry pracodawca powinien wiedzieć, jak wyróżnić się na jej tle i przyciągnąć najlepszego kandydata.

Im lepiej napisane ogłoszenie, tym większa szansa na dotarcie do idealnego kandydata. W oparciu o badania serwisu OLX Praca wykorzystane w "Raporcie OLX Know How 2019" punkt po punkcie przedstawiamy wskazówki, jak napisać dobre i skuteczne ogłoszenie.

1. Jasno sprecyzuj nazwę stanowiska

Jest to klucz do znalezienia odpowiedniego kandydata. W ostatnich latach pojawiła się niezliczona liczba nowych nazw stanowisk. Często brzmią one bardzo dobrze, jednak czasem niewiele mówią na temat obowiązków. Pierwszy krok to też przypisanie pracy do odpowiedniej kategorii. Rozwiązanie to umożliwiają serwisy ogłoszeniowe.

2. Wskaż lokalizację

Coraz więcej kandydatów, decydując się na uczestnictwo w rekrutacji, bierze pod uwagę odległość przedsiębiorstwa od miejsca zamieszkania. Jak wynika z badań przeprowadzonych wśród użytkowników serwisu OLX, ok. 50% specjalistów nie jest skłonnych do przeprowadzki za pracą w inne miejsce.

Jeśli oferujemy pracę w dużej firmie, która ma swoje siedziby w kilku lokalizacjach, warto je doprecyzować. Jeżeli siedziba firmy znajduje się na obrzeżach miasta, bądź jest trudno dostępna, warto zawrzeć w ogłoszeniu informację o udogodnieniach. Część firm oferuje swoim pracownikom darmowy transport, dopłaty do kosztów dojazdu czy służbowe samochody. Jest to element, który niewątpliwie może stanowić zachętę do złożenia aplikacji. 

3. Zaprezentuj swoją firmę

Informacja na temat firmy jest istotna nie tylko z punktu widzenia budowania jej wizerunku. Dzięki niej kandydat nie musi fatygować się i wchodzić na stronę przedsiębiorstwa, żeby dowiedzieć się na jego temat nieco więcej. Niewiele jest marek, które są rozpoznawalne już po samym logo. Nawet jeśli jesteśmy jedną z nich, warto zamieścić w ogłoszeniu informacje, które mogą zachęcić naszą grupę docelową do aplikowania.

4. Pamiętaj o widełkach płacowych

Aż 78% kandydatów motywację finansową wskazuje jako tę pierwszą w procesie poszukiwania nowej pracy. Podanie przedziału płacowego zwyczajnie się pracodawcom opłaca. Kandydaci znacznie chętniej aplikują na ogłoszenia zawierające informację o oferowanym wynagrodzeniu. Jak wynika ze statystyk serwisu OLX, ogłoszenia, które zawierają widełki płacowe, otrzymują o 48% odpowiedzi więcej.

5. Opisz wymagania względem kandydata...

Jest to element, który każdego kandydata interesuje najbardziej. Dlatego wszystkie wymagania muszą być jasno sprecyzowane. Ciekawym rozwiązaniem jest podawanie informacji na temat poziomu wiedzy, jaki kandydat powinien posiadać. Dzięki temu aplikujący wie, czy powinien znać dany program na poziomie trzy na pięć czy być może pięć na pięć. W przypadku wymagań warto też zwrócić uwagę, żeby wpisywać oczekiwania, które jesteśmy w stanie zweryfikować w trakcie rekrutacji. Nie ma sensu zawierać elementów, których nie będziemy sprawdzać podczas procesu. W końcu zamieszczenie w ogłoszeniu danego wymagania oznacza, że jest ono kluczowe dla rekrutacji.

 6. ...i zadania, za które będzie odpowiedzialny

Na tych samych stanowiskach w różnych firmach mogą obowiązywać inne zadania.

Dobrze przygotowane ogłoszenie o pracę powinno zobrazować, jak wygląda dzień pracy. Niektóre firmy zawierają w ogłoszeniu informacje ukazujące, ile czasu pracownik będzie poświęcał na dane czynności, np. połowa czasu pracy będzie wykorzystywana na wyjazdy służbowe, a druga połowa na realizowanie obowiązków przy komputerze.

7. Poinformuj o służbowym sprzęcie

Istotną informacją jest to, jaki sprzęt do pracy gwarantujemy pracownikom. W przypadku stanowiska przedstawiciela handlowego kluczowe będzie, czy pracownik otrzyma służbowy komputer, telefon, a być może nawet samochód. Z kolei w przypadku zawodowego kierowcy ważne będzie, jakim samochodem będzie się przemieszczał.

8. Zaprezentuj się z dobrej strony

Niektóre firmy poza benefitami dbają o dobre samopoczucie pracowników. Decydują się na oferowanie im dodatkowych przekąsek, napojów, udostępniają prysznice (co jest ważne dla pracowników podróżujących do pracy rowerem) czy zapewniają dostęp do parkingu. Jeszcze inne nieodpłatnie przekazują pracownikom strój do pracy, bądź zamawiają sprzęt dostosowany do preferencji pracownika. Jeśli jest coś, co wyróżnia firmę w zakresie tego rodzaju udogodnień, warto o tym wspomnieć.

Pisząc ogłoszenie, mamy okazję zaprezentować kulturę organizacyjną firmy. Dlatego jeśli panują w niej nieformalne relacje, a wszyscy zwracają się do siebie na "ty", ogłoszenie również sformułujmy bez zwrotów grzecznościowych. Jeśli chcemy oddać ducha firmy, można dodatkowo dodać odpowiedni baner, bądź zdjęcia, które prezentują zespół. Firmy coraz częściej decydują się na zaprezentowanie w ogłoszeniu osób, z którymi kandydat ma szansę pracować. Dzięki temu pokazuje się kandydatowi, że będzie współdziałał z profesjonalistami, którzy wesprą go w pierwszych dniach pracy.

9. Zaprezentuj się!

W ogłoszeniu warto też znaleźć miejsce na to, by się pochwalić. Wartościami firmy, dodatkowymi udogodnieniami dla pracowników, misją. Warto pamiętać, by nie przesadzić i obszar ten dopasować do grupy docelowej. Do tej części trzeba też podejść bardzo uczciwie, bo informacje bez pokrycia mogą zostać bardzo szybko zdemaskowane.

10. Zamieść logo firmy

Logo to znak rozpoznawczy firmy, dlatego nie może go zabraknąć w ogłoszeniu. To też element, który uwiarygadnia firmę w oczach potencjalnych kandydatów. Część zainteresowanych, szukając pracy, kieruje się prestiżem marki, a dodanie logo na pewno ułatwi rozpoznanie oraz zapamiętanie firmy, jak i wyróżni ją wśród innych ogłoszeń znajdujących się na liście wyników wyszukiwania.

11. I link do strony

Dobrą praktyką jest umieszczenie w ogłoszeniu linku do strony firmy. Mogą z tego skorzystać kandydaci, którzy są nieco bardziej dociekliwi i chcieliby dowiedzieć się więcej. Nawet jeśli aplikujący nie zdecyduje się na złożenie CV, być może na tyle zainteresuje się marką, że będzie co jakiś czas wracać do naszej zakładki kariera i przeglądać oferty.

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny