Podpisujemy umowę z biurem nieruchomości. Na co trzeba zwrócić uwagę?

Polacy coraz częściej przy kupnie, sprzedaży czy wynajmie nieruchomości decydują się na pomoc wyspecjalizowanych w tych sprawach biur. Przed podpisaniem umowy z pośrednikiem, warto sprawdzić kilka podstawowych kwestii.

Umowa z biurem nieruchomości ma na cele skojarzenie ze sobą stron transakcji - kupującego ze sprzedającym. W prawie nosi nazwę umowy pośrednictwa. To umowa dwustronna. - Pamiętajmy, żeby dokładnie określić, kto z kim ją zawiera. Strony muszą być zdefiniowane - przypomina Jerzy Sobański, wiceprezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. Umowa musi zostać zawarta na piśmie, inaczej będzie nieważna. Co ważne, nie trzeba udawać się do notariusza, by ją sporządzić. Już na początku takiej umowy powinniśmy zaznaczyć, czy jest ona otwarta (możemy zlecić opiekę nad naszą nieruchomością innym agencjom), czy zawieramy ją z danym biurem na wyłączność. - Jeśli to drugi typ umowy, to my jako klienci wykluczamy swoje własne działania marketingowe w sprawie nieruchomości. Nie możemy też zlecać tego innym pośrednikom. Warto o tym pamiętać, żeby nie narazić się płacenie kilku firmom za tę samą czynność - zwraca uwagę Sobański.

Umowa z biurem nieruchomości. Prawa, obowiązki i cena

Umowa powinna zawierać jasno wypisane prawa i obowiązki obu stron. To pozwoli nam wymagać, czego oczekujemy od pośrednika, ale też stawia zobowiązania przed nami. W takich zapisach powinny znaleźć się dokładnie wypisane czynności, jakie pośrednik powinien wykonać przy pracy z naszą nieruchomością, takie jak: zrobienie profesjonalnych zdjęć, oprowadzanie oferentów czy "podbijanie" ogłoszenia w internecie. Ze strony klienta biura obowiązkiem jest zazwyczaj udostępnienie mieszkania czy utrzymanie go w takiej czystości, aby nadawało się do pokazywania oferentom.

Czytaj także: Sprzedajemy lub kupujemy mieszkanie. Lepiej z pośrednikiem czy bez?

Kolejnym ważnym aspektem umowy jest ustalenie ceny nieruchomości. Często pośrednik ma na tyle duże doświadczenie, że sam zaproponuje realną wycenę naszego mieszkania czy domu. Z drugiej strony, sami też możemy porównać podobne oferty w internecie. W ostateczności zawsze można zdecydować się na skorzystanie z usług rzeczoznawcy. Cena nieruchomości powinna zostać zapisana w umowie, warto też zaznaczyć, czy podlega negocjacjom i do jakiej kwoty. W zapisach umowy możemy zastrzec, czy jako klienci chcemy brać udział w ustaleniu ceny z przyszłym oferentem.

Umowa pośrednictwa z biurem nieruchomości powinna też określać czas jej trwania. Dzięki temu będziemy mogli kontrolować, czy pośrednik dobrze wywiązuje się ze swojej pracy, a on sam będzie wiedział, ile czasu powinien zajmować się naszą nieruchomością. W takiej umowie warto zapisać też okres wypowiedzenia, bo nie raz zdarzają się sytuacje - na przykład zmiana sytuacji życiowej, nagła choroba, utrata pracy - kiedy jesteśmy zmuszeni do rezygnacji z planów sprzedaży czy kupna nieruchomości.

Ile i za co płacimy pośrednikowi?

Umowa powinna zawierać też dokładne wynagrodzenie pośrednika. Obecnie to zazwyczaj od każdej strony od 2 do 3 procent kwoty, za jaką zostanie kupiona lub sprzedana nieruchomość. Przy wynajmie to często 100 procent jednomiesięcznego czynszu. - Należy zwrócić uwagę, czy pośrednik działa na podstawie umowy skutku, czy starannego działania. Rzadko, ale zdarzają się pośrednicy, którzy oczekują pieniędzy już za samo sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości czy wykonanie dokumentacji fotograficznej. Dlatego lepiej mieć to dokładnie zapisane w umowie - wyjaśnia ekspert PFRN.

Ostatnią kwestia, która musi znaleźć się w umowie, dotyczy ubezpieczenia. - Pośrednik musi posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej związane z wykonaną pracą. W przypadku błędu pośrednika, kiedy klient zostanie narażony na szkodę materialną, to z takiego ubezpieczenia można skorzystać - podsumowuje Jerzy Sobański.

Więcej o:

Serwis informacyjny