Będą drogi, na które e-hulajnogą nie wjedziesz? Ministerstwo Infrastruktury pokazało projekt ustawy

Długo oczekiwany projekt noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, który ma uregulować kwestię poruszania się na m.in. hulajnogach elektrycznych, został w końcu opublikowany na stronach Rządowego Procesu Legislacyjnego. Do tej pory nie było jasne, czy użytkownik poruszający się na tego typu urządzeniach to pieszy, czy też kierujący pojazdem, a jeśli pojazdem, to którym.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury, projekt przewiduje, że urządzenia transportu osobistego, a więc np. hulajnogi elektryczne, będą traktowane jak rowery, jednak nie wszystkie przepisy dotyczące rowerzystów będą obowiązywać użytkowników UTO.

Hulajnoga elektryczna jak rower

Zacznijmy od definicji. Zgodnie z propozycją, urządzenie transportu osobistego to urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h. 

Co ważne, urządzenia te mogą być napędzane tylko silnikiem elektrycznym. Zgodnie z założeniem, definicja roweru będzie również obejmować UTO, a to oznacza, że jeżdżąc na e-hulajnodze, trzeba będzie korzystać z infrastruktury dla rowerzystów, czyli dróg dla rowerów.

Po jezdni będzie można jeździć na UTO tylko pod warunkiem, że nie ma drogi lub pasa ruchu dla rowerów oraz gdy dopuszczalna prędkość na jezdni nie przekracza 30 km/h. Jeśli zaś po jezdni można jeździć szybciej niż 30 km/h, a nie ma drogi rowerowej czy pasa dla rowerów, wówczas hulajnogą elektryczną będzie można jechać po chodniku. Ale tylko, jeśli chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości. Dopuszczono również poruszanie się po chodniku lub drodze dla pieszych podczas warunków pogodowych zagrażających bezpieczeństwu.

Nie jest natomiast powiedziane, gdzie użytkownicy hulajnóg elektrycznych mają się poruszać, jeśli nie ma drogi rowerowej ani pasa dla rowerów, po jezdni można jeździć szybciej niż 30 km/h, a chodnik jest węższy niż 2 metry. Wygląda więc na to, że na takich drogach e-hulajnogami i innymi UTO w ogóle nie będzie się można poruszać. 

Dzieci na e-hulajnodze 

Dzieci poniżej 10 lat w ogóle nie będą mogły jeździć na tego typu urządzenia, nawet pod opieką osoby dorosłej. Dzieci i młodzież między 10. a 18. rokiem życia będą mogły korzystać z e-hulajnóg pod warunkiem posiadania karty rowerowej lub kategorii prawa jazdy AM (można je zdobyć, gdy skończy się 14 lat).

Ale nowelizacja proponuje również całą serię zakazów. Zabronione ma być: pozostawianie e-hulajnóg i innych UTO na drodze, przystanku lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu roweru, jeżeli utrudnia to ruch lub zagraża bezpieczeństwu tego ruchu; ciągnięcie nią innego pojazdu oraz używanie na drodze publicznej urządzenia wyposażonego w napęd elektryczny innego niż urządzenie transportu osobistego.

W propozycji noweli nie określono jednoznacznie UTO jako pojazdów - są to urządzenia. To, że UTO będzie pojazdem, można wyczytać z kontekstu innych zapisów, np. objęcia go definicją roweru, który to - zgodnie z definicją - pojazdem jest. Kilkukrotnie pojawia się też sformułowanie "kierujący urządzeniem transportu osobistego", a zgodnie z definicją zawartą w ustawie prawo o ruchu drogowym, kierujący to "osoba, która kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów, a także osoba, która prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem albo pędzi zwierzęta pojedynczo lub w stadzie". Czy to pomyłka, czy celowy zabieg, nie wiadomo.

W uzasadnieniu Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami nie można jasno stwierdzić, czy użytkownicy tych urządzeń, w tym hulajnóg elektrycznych, to piesi, czy jednak kierujący.

Projekt właśnie trafił do konsultacji publicznych. Ostateczny termin, do którego można przesyłać uwagi, wyznaczono na 9 września 2019 r.

W Aplikacji TOK FM posłuchasz na telefonie:

Więcej o:

Dostęp Premium TOK FM

Serwis informacyjny

Komentarze (29)
E-hulajnogą nie wjedziesz wszędzie? Jest projekt ustawy
Zaloguj się
  • van_norden

    Oceniono 13 razy 7

    Czyli ustawa de facto legalizuje jazdę po chodniku. Mogła się narodzić tylko w głowie idioty

  • wmr2000

    Oceniono 10 razy 6

    Żadna ustawa niczego nie zmieni dopóki w Polsce nie pojawi się na ulicach prawdziwa policja

  • sztucznypolak

    Oceniono 6 razy 4

    "Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami nie można jasno stwierdzić, czy użytkownicy tych urządzeń, w tym hulajnóg elektrycznych, to piesi, czy jednak kierujący"
    Jesli nie mozna tego stwierdzic, to jak mozna wprowadzac jakiekolwiek przepisy?

    Np. beda mogli przejezdzac przez przejscie dla pieszych, czy nie?
    Sprawa dosyc fundamentalna, bo moga sie poruszac z predkoscia nawet 25 km/h.
    Co moze zrobic kierowcam gdy nagle przed maske wjezdza mu ktos z taka predkoscia?

  • zd46

    Oceniono 3 razy 3

    Po co walczyć z hulajnogami skoro PiS-wy czubek partyjny: Kuchciński, Karczewski a czekamy na Kaczyńskiego, postępuje wg zasady "hulaj dusza piekła nie ma", bo największe piekło to my, PiS z Kaczyńskim.

  • 1948swierzy

    Oceniono 3 razy 3

    Wymuszenie mandatu od osoby która została potrącona przez coś co nie ma znamiona pieszego i przemieszcza się z prędko$cią ok. 20 km/h to jest prawdziwe kuriozum braku rozumu przy braku kodyfikacji w tym zakresie. Na szczęście rozum wygrał przed mundurem egzekuturomem bo winny musi być. Nieistotne ale jest sukces. Mandat z całą gorliwością został wręczony. Ciekawy jestem czy z taką samą gorliwością został zwrócony????
    Widać , że kodyfikacja w zakresie elementarnych zasad bezpieczeństwa nie nadąża za podstawowymi potrzebami społecznymi. Walki koterii partyjnych wygrywają z potrzebami starzejącego się społeczeństwa. Drugą sprawą jest szarańcza która z całą brutalnością wymusza im nieależne "prawa". Myślę, że trzeba się zabezpieczać przed brutalizacją i zwalczaniem ostatniej strefy bezpieczrństwa pieszego jakim jest chodnik.

  • alfred_hugecock

    Oceniono 2 razy 2

    Niech policja zacznie egzekwować obowiązujące już prawo, m.in. wyłapywać rowerzystów jeżdżących po chodnikach, czy kierowców parkujących na drogach dla rowerów.

  • gdabski

    Oceniono 2 razy 2

    " Zabronione ma być: (...) używanie na drodze publicznej urządzenia wyposażonego w napęd elektryczny innego niż urządzenie transportu osobistego."

    Strategia elektromobilności Morawieckiego FTW!

  • gladi3

    Oceniono 4 razy 2

    to chyb jasne ze pieszy idzie na wlasnych nogach a nie jedzie na kolach!! zajmijcie sie rowerzystami bo strach po chodniku isc czlowiek nie ma gdzie uciekac.

  • hellk

    Oceniono 4 razy 2

    Nie lubię tego szajsu, ale trzeba przyznać - wyhajpowanie i wciśnięcie wózków inwalidzkich osobom pełnosprawnym, to majstersztyk.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX