Awaryjne lądowanie Boeinga na Okęciu - to nie pierwsza awaria maszyn LOT

Samolot LOT z Nowego Jorku do Warszawy musiał lądować awaryjnie na Okęciu z powodu awarii podwozia. Nie jest to pierwszy raz, gdy Boeing 767 polskich linii lotniczych uległ awarii.






Obecnie LOT ma w swojej flocie 5 Boeingów 767-300 ER. To największe samolotu LOT-u. Każdy z nich może pomieścić 243 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł maszyny wynosi 47,5 metrów, a długość 54,9 metrów. Zasięg Boeinga 767 to 11 700 kilometrów. Zazwyczaj LOT wykorzystuje go na dalekich trasach - do Nowego Jorku, Chicago, Toronto czy Hanoi.

Maszyna, która lądowała dziś awaryjnie "na brzuchu" na warszawskim Okęciu, jest stosunkowo młoda - ma 14,5 roku. To najmłodszy z Boeingów 767 na wyposażeniu LOT-u. Samolot ten jest oznaczony SP-LPC. Latał pod nazwą "Poznań", a piloci i pracownicy LOT nazywają go żartobliwie "Papa Charlie". Do PLL LOT trafił prosto z fabryki w maju 1997 r. Kosztował ok. 80 mln. dolarów.

"Papa Error", czyli najbardziej awaryjny polski Boeing 767

Najbardziej awaryjnym Boeingiem we flocie LOT jest osławiony SP-LPE, zwany też "Papa Error" lub "Pani Ewa". Wielokrotnie miał problemy m.in. z układem paliwowym. W lipcu 2009 r. próbował wylecieć z Nowego Jorku do Warszawy. Dwa razy wysiadała klimatyzacja, a wnętrze wypełniło się dymem. Pasażerowie na odlot musieli czekać ponad 2 dni.

- To latający złom - mówili o nim anonimowo pracownicy linii lotniczych. - Najlepiej byłoby go gdzieś sprzedać, najlepiej do Afryki. Koszty jego utrzymania są zbyt duże - dodawali.

Inne Boeingi 767 to SP-LPA (Warszawa), SP-LPB (Gdańsk) i SP-LPG.

Niektóre awarie Boeingów 767 LOT

Do awarii polskich Boeingów 767 dochodziło w przeszłości kilka razy.

W marcu 2007 roku polski samolot lądował awaryjnie w Stavanger w Norwegii. W lipcu 2008 r. samolot z Nowego Jorku do Warszawy z ok. 200 osobami na pokładzie lądował z podejrzeniem usterki w Nowej Funlandii (Kanada).

W czerwcu 2009 r. Boeing 767 z Warszawy do Nowego Jorku zawrócił po 45 minutach lotu i lądował awaryjnie na Okęciu. Przyczyną była drobna usterka techniczna, nie wiadomo jednak dokładnie jaka.

LOT zastąpi 767 Dreamlinerami

Kilka miesięcy temu LOT ogłosił, że wysłużone Boeingi 767 zostaną do 2015 r. zastąpione przez Dreamlinery. PLL Lot zamówił osiem takich samolotów, pierwszy z nich dotrze do nas w 2012 r.

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM