Wstrząsający raport KE: na polskich torach kolejowych ginie najwięcej osób w Unii

Polskie koleje są najbardziej niebezpieczne w całej Wspólnocie - wynika z ostatniego raportu Europejskiej Agencji Kolejowej. W 2010 roku w Polsce doszło do 449 wypadków kolejowych, w całej Unii - nieco ponad 2400. Bruksela wielokrotnie zwracała Warszawie uwagę na poważne niedoinwestowanie jej kolei. Tymczasem rząd Donalda Tuska i tak planuje przeniesienie części funduszy z kolei na drogi
Komisja Europejska zaoferowała Polsce pomoc ekspercką w związku z katastrofą kolejową pod Szczekocinami, w której zginęło 16 osób. Rzeczniczka Komisji Helen Kearns powiedziała Polskiemu Radiu, że z takiej pomocy skorzystała w 2010 roku Belgia, gdzie w katastrofie kolejowej zginęło 18 osób, a ponad 100 zostało rannych.

Jeśli chodzi o stan kolei w Unii, to dane, które ma Europejska Agencja Kolejowa, pochodzą z 2010 roku. Wynika z nich, że polskie koleje były wtedy najbardziej niebezpieczne w całej Wspólnocie.

Zobacz raport Europejskiej Agencji Kolejowej >>

Polskie koleje najniebezpieczniejsze w Unii

Raport Agencji mówi, że w 2010 roku to właśnie w Polsce najczęściej dochodziło do wypadków kolejowych - było ich 449, w całej Unii ponad 2400. Polska przodowała też w niechlubnych statystykach, jeśli chodzi o liczbę śmiertelnych wypadków na kolejach. W naszym kraju doszło do 283 takich wypadków. W Niemczech 146, w Rumunii 139, w pozostałych państwach członkowskich ta liczba nie przekroczyła setki.

Rzeczniczka Komisji Europejskiej Helen Kearns przyznała, że na złą sytuację w naszym kraju ma wpływ niedoinwestowanie kolei, na co Bruksela zwracała wiele razy uwagę. A tymczasem rząd w Warszawie nie rezygnuje z planów przeniesienia części unijnych funduszy z kolei na drogi.



Komisja wkrótce zdecyduje, co dalej

Dziś do Brukseli wpłynęły dodatkowe dokumenty w tej sprawie. Rząd tłumaczy, że koleje nie zdążą wykorzystać pieniędzy do połowy 2015 roku, a Komisja od początku stanowczo sprzeciwiała się przesuwaniu pieniędzy.

W ubiegłym roku Bruksela wymusiła przygotowanie listy projektów na odnowienie linii kolejowych, czyli na tak zwaną rewitalizację, by fundusze na kolei pozostały. Ostateczna decyzja Komisji spodziewana jest w tym miesiącu.

DOSTĘP PREMIUM