Znany aktor, zwykli ludzie... Rodzice gejów i lesbijek na plakatach w polskich miastach. "Dzieci nauczyły nas odwagi"

1 marca rusza kampania społeczna "Rodzice, odważcie się mówić". Na plakatach, które zawisną w polskich miastach, pojawią się rodzice osób homoseksualnych i biseksualnych wraz ze swoimi dziećmi. Jedną z twarzy akcji jest znany aktor Władysław Kowalski, który pozuje razem ze swoim synem, Kubą. "Syn nauczył mnie, jak ważne jest być sobą".
Na plakatach kampanii "Rodzice, odważcie się mówić" pokażą się trzy rodziny - matka, ojciec lub rodzice z dorosłym dzieckiem o orientacji homoseksualnej. Akcja opatrzona jest trzema hasłami: "Córka nauczyła mnie odwagi" - to mówi Elżbieta, matka lesbijki. "Syn nauczył mnie, jak ważne jest być sobą" - to z kolei Władysław, którego syn jest gejem. A rodzice lesbijki, Aneta i Rafał, firmują kampanię hasłem "Córka nauczyła nas mówić otwarcie".

KPH: Ponad 40 proc. gejów ukrywa się przed rodzicami

Inicjatorem wydarzenia - skierowanego do rodziców osób LGB - jest Kampania Przeciw Homofobii. - Z badań KPH wynika, że ponad 41% osób LGB [lesbijek, gejów i biseksualistów - red.] ukrywa swoją orientację przed najbliższą rodziną. Rodzice, którzy nie wiedzą, a najczęściej wiedzieć nie chcą, mogą tylko częściowo uczestniczyć w życiu swych dzieci. Obszar, z którego sami się wykluczają, z biegiem czasu rośnie, więź rodzinna słabnie - mówi Katarzyna Remin, działaczka KPH, koordynatorka projektu.

Jak tłumaczy, "bohaterowie kampanii stoją u boku swych dzieci i są z nich dumni". - Szanują ich tożsamość, o homoseksualnej orientacji dziecka mówią otwarcie, jak o jednym z przejawów rzeczywistości - podkreśla.

Pomóc rodzicom homoseksualistów

Plakaty będą wisieć w pięciu polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym przez miesiąc, w 140 lokalizacjach. Kampania Przeciw Homofobii (KPH) uruchamia też specjalną stronę kampanii: www.OdwazcieSieMowic.pl. Ma ona pełnić funkcję informacyjną dla rodziców gejów i lesbijek i umożliwiać wymianę doświadczeń z innymi matkami i ojcami.

Uzupełnieniem akcji plakatowej będzie kolejna edycja Akademii Zaangażowanego Rodzica, czyli cykliczne warsztaty dla rodziców, organizowane przez KPH. Akcji patronują m.in. wicemarszałek Sejmu Wanda Nowicka, pełnomocniczka rządu ds. równego traktowania Agnieszka Kozłowska-Rajewicz i prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

KPH od dwóch lat prowadzi działania skierowane wobec rodziców osób LGB. Wydała m.in. książkę "My, rodzice", przeprowadziła też tzw. Akademię Zaangażowanego Rodzica - warsztaty dla rodziców osób homoseksualnych. Dwie kobiety, których twarze znajdą się na plakatach kampanii, Elżbieta Bajan i Aneta Ostrowska, przeszły właśnie ten kurs, teraz zaś zakładają własną organizację: AKCEPTACJA - Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób Homoseksualnych, Biseksualnych i Transpłciowych.

Kampania "Rodzice odważcie się mówić" została zrealizowana przez Kampanię Przeciw Homofobii ze środków finansowych Open Society Foundations - organizacji, założonej przez miliardera i filantropa George'a Sorosa. Za koncepcję akcji i jej produkcję odpowiadała - pro bono - agencja LOWE GGK. Autorem zdjęć jest Kuba Dąbrowski.

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM