NIK o Euro 2012: Duże opóźnienia, zabraknie 403,9 km dróg

W przygotowaniach do Euro 2012 nastąpił postęp, ale skala opóźnień jest na tyle duża, że może zagrażać prawidłowemu przebiegowi imprezy - to wnioski z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli. Najgorzej jest z drogami.
Cały raport przeczytasz tutaj

W kolejnym już raporcie dotyczącym organizacji mistrzostw Europy czytamy, że stadiony, mimo przejściowych problemów, na pewno powstaną na czas, choć na niektórych z nich "wystąpiły problemy z przestrzeganiem prawa budowlanego" (w Poznaniu), a stadiony w Warszawie i Gdańsku zostaną oddane z opóźnieniem.

Największe zaniedbania występują - i to nie niespodzianka - w kwestii dróg: przed Euro nie uda się oddać m.in. siedmiu kluczowych odcinków autostrad A1 i A4, nie będę też gotowe niektóre odcinki A18 i drogi ekspresowej SP. W sumie zabraknie ponad 403,9 km dróg - informuje Najwyższa Izba Kontroli.

Dworca Warszawa Zachodnia nie zaczęli nawet rozbierać

Najwyższa Izba Kontroli sugeruje, że alternatywą transportową mogłyby być pociągi, zwłaszcza w przypadku newralgicznych połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Poznaniem i Gdańskiem. Ale i tu mamy problemy - szczególnie z infrastrukturą dworcową. Są poważne opóźnienia budowie dworców Warszawa Zachodnia i Poznań Główny oraz przebudowie dworca Warszawa Stadion.

Na stacji Warszawa Zachodnia do końca 2010 nie rozpoczęto nawet prac rozbiórkowych, a jest to stacja końcowa dla pociągów w kierunku północnym i wschodnim oraz miejsce przesiadek krajowych i międzynarodowych połączeń autobusowych. Zdaniem NIK, nie ma realnych możliwości oddania do eksploatacji nowego dworca przed rozpoczęciem EURO 2012.

Brak też odpowiednich środków finansowych na przebudowę dworca Warszawa Wschodnia. Jeśli chodzi o lotniska, to rozbudowa przebiega poprawnie - największy poślizg mają w Poznaniu - Istnieje bardzo duże ryzyko, że budowa tego Portu Lotniczego nie zostanie ukończona przez czerwcem 2012 - podaje raport NIK.

Brak też środków na bezpieczeństwo

Kontrola wykazała też, że w budżecie na ten rok nie ma wystarczających środków na bezpieczeństwo podczas mistrzostw - ale to nic nowego, kilka tygodni temu wprost mówił o tym wiceminister Adam Rapacki.

Już wkrótce NIK rozpocznie kolejną kontrolę przygotowań do Euro 2012 sprawdzając m.in. przetarg i przebieg budowy odcinków na autostradzie A2 realizowanych przez chińską firmę Covec.

Po publikacji raportu okazało się, że minister Adam Giersz nie przedstawi posłom na tym posiedzeniu Sejmu informacji o stanie przygotowań do Euro, mimo że miał to zrobić dziś po południu.

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM