Odkryto planetę, która zbudowana jest z diamentów

Amerykańscy astronomowie odkryli planetę, która prawdopodobnie w dużej części składa się z diamentów. Leży jednak zbyt daleko od Ziemi, by planować wydobycie cennego kruszcu.
Diamentowa planeta nosi formalną nazwę 55 Cancri e. Jej skład chemiczny zbadano dopiero teraz, choć odkryto ją osiem lat temu w okolicy pobliskiej gwiazdy w naszej galaktyce. Ta bliskość jest oczywiście względna - planeta oddalona jest od nas o 40 lat świetlnych, więc przy dzisiejszych technologiach o podróży na diamentową planetę można jedynie pomarzyć.

Wiadomo jednak z dużym prawdopodobieństwem, że planeta jest dwa razy większa i osiem razy cięższa od Ziemi. Jej najciekawsza cecha to diamentowy płaszcz - stanowi jedną trzecią masy.

Diament to krystaliczna postać węgla. Oprócz niego na powierzchni 55 Cancri e jest też inna odmiana węgla - grafit. Przy gruncie temperatura wynosi prawie cztery tysiące stopni. Toteż mimo cennego minerału planeta nie ma jednak zapewne innego skarbu, jaki posiada Ziemia, a jest nim życie. Publikacja naukowa ukaże się w piśmie Astrophysical Journal Letters.