Raport Millera. "Lotnicy bez szkoleń i bez procedur. Trochę przerażające"

- W załodze nie funkcjonowała współpraca. A lotnicy 36. specpułku nie byli szkoleni i nie mieli opracowanych procedur. To jest trochę przerażające - tak pierwsze wnioski z raportu MIllera skomentował zastępca redaktora naczelnego ?Przeglądu Lotniczego? Michał Setlak. Gość TOK FM przestrzegał: - Wnioski z tego są dla każdego z nas: trzeba się pilnować na każdym kroku. Licho nie śpi.
Gość Jakuba Janiszewskiego nie chciał krytykować raportu Millera świeżo po jego opublikowaniu. Na zapoznanie się z dokumentem przeznaczył najbliższe dwa dni. Widzi już, że w dokumencie jest dużo więcej wartościowych informacji na temat wewnętrznych, polskich przyczyn wypadku, więcej niż w raporcie MAK-u.

- Przyczyna wypadku, którą formułuje raport, jest zgodna z tym, co pisaliśmy w "Przeglądzie Lotniczym" i mówiliśmy wielokrotnie: "zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania przy nadmiernej prędkości opadania". Choć w drugiej części raczej byśmy napisali "przy nieustabilizowanym podejściu".

- Co to znaczy? - pytał prowadzący program.

- Przy podejściu istnieje kryterium ustabilizowania tego podejścia tzn. że w określonym punkcie samolot musi mieć określoną prędkość zniżania, położenie, prędkość poziomą. Jeśli któreś z tych kryteriów nie jest spełnione, to trzeba odejść na drugi krąg i spróbować jeszcze raz. Bo ryzyko, że coś pójdzie nie tak jest bardzo duże.

"Powinni byli przerwać podejście do lądowania"

W raporcie czytam: "W 36. Pułku nie były opracowane procedury dot. mi. działania załogi w przypadku niespełnienia kryteriów ustabilizowanego podejścia." Czyli ci lotnicy w zasadzie nie wiedzieli co to jest ustabilizowane podejście. To jest trochę przerażające - powiedział Michał Setlak. - Dobrze rozumiem? Lądowali dyletanci? - dopytywał Jakub Janiszewski. - Ten samolot powinien był przerwać podejście i odlecieć na drugi krąg - potwierdził specjalista.

- Załoga nie była szkolona we współpracy w załodze wieloosobowej. Każdy działał niezależnie. W tym akurat locie musiał wszystkim zajmować się kapitan. Nawigator tego nie mógł robić, bo nie znał rosyjskiego. W sytuacji, gdy kapitan był tak obciążony pracą, praktycznie nie miał szans wykonać wszystkich zadań dobrze - tłumaczył Michał Setlak.

Licho czyha na każdego

- Skąd się bierze lekceważenie procedur w dziedzinie awiacji? - dziwił się Jakub Janiszewski. - Jest mnóstwo przyczyn psychologicznych: to może być rutyna. Wielu pilotów najpierw lata zgodnie z przepisami i bardzo o to dba. Ale potem zdarza się, że warunki wymuszają lekkie nagięcie przepisów. Przy następnej okazji łatwiej przekracza się kolejne granice. Według zasady, że wcześniej przecież nic złego się nie stało - tłumaczył redaktor "Przeglądu Lotniczego". I dodał: wnioski dla każdego z nas: trzeba się pilnować na każdym kroku. Licho nie śpi. Licho czyha na każdego.

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny

Komentarze (30)
Raport Millera. "Lotnicy bez szkoleń i bez procedur. Trochę przerażające"
Zaloguj się
  • szmaciarewicz

    Oceniono 8 razy 8

    Latać z pijakiem-furiatem któremu przypakowa władza odebrała rozum to tragedia!

  • wojtekd38

    Oceniono 7 razy 7

    To Pulk Latajacej Smierci. Bali sie Prezydenta jak diabel swieconej wody bo byl msciwy i bezwzgledny. W kazdym widzial wroga . To nie byl przyjaciel ludzi raczej diabla a teraz robia z niego swietego.

  • jarek_bez_proszkow

    Oceniono 6 razy 6

    @bunia3
    i jeszcze jedno: Ruscy od razu wiedzieli co się stało, bo u nich zginęło w ostatniej dekadzie 4 gubernatorów którzy też zmuszali pilotów do lądowania we mgle. A Kartofel to był taki przerażony agresywny ruski nuworysz-cham bez kultury, obycia i pojęcia. Rozmawiałem z jednym z pilotów tego pułku to wiem.

  • jarek_bez_proszkow

    Oceniono 6 razy 6

    @bunia3
    wolisz polskiego niedouka niz ruskiego fachowca i za to ci chwała (będzie w niebiesiech jak cię niedouk podwiezie). Ja wolę żyć.
    @sibi
    to jest wojsko i nie piloci decydują co powinni umieć i jakie szkolenia przechodzić. Wieśniak bez krzty rozumu Szczygło uciął im dwa lata wcześniej treningi na symulatorach a Klich nie miał fachowca na poziomie do rady.

  • bp_2

    Oceniono 6 razy 6

    Mam wielką nadzieję, że wreszcie skończy się smoleńskie ględzenie PISorków.

  • tag1

    Oceniono 5 razy 5

    To nie jest trochę przerażające!!!!! to jest obraz totalnego 'tumiwisizmu' w RP. !0 kwietnia 2010 Smoleńsk, 36 specpułk, dziś most Północny (5ciu w Wisle), totalny 'burdel" w MEN_ie,CKU i OKE (szczególnie OKE w W-wie), autostrady .... Mógłbym długo wymieniać. I to nie od dziś, Niech JK .nie udaje idioty, jemu & company też można dużo przypisać. Jakoś po sprawie śp. Blidy nie podał się do dymisji, a dziś szczeka na p. Tuska - 'przyganiał kocioł garnkowi'. tag

  • miroo

    Oceniono 5 razy 5

    Stenogramy wyjaśniły kto podjął decyzję o lądowaniu pomimo braku warunków:
    Pilot:
    10:26:17: Panie Dyrektorze, wyszła mgła...
    10:26:19: W tej chwili w tych warunkach nie damy rady usiąść...
    10:26:26: spróbujemy podejść, zrobimy jedno zajście ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie. Jak się okaże (...) to co będziemy robili?
    Kazana:
    10:26:43: no to mamy problem..
    10:30:32: na razie nie ma decyzji Prezydenta co dalej robić....

    i tylko on jest winien tej katastrofy...
    wszystko inne jest drugorzędne... w tym szkolenia itp. wiadomo jak jest w armii gdy nie ma pieniędzy... natomiast nawet z brakiem szkoleń załoga wiedziała, że nie wolno lądować..

  • gucia_22

    Oceniono 4 razy 4

    Może wypowiedzą się żyjący piloci, jak im się pracowało z Błasikiem.
    Pamiętam, że im zorganizował obóz przetrwania.
    Może ten rejs miał być kolejnym zadaniem survivalowym?!!

  • sargawska

    Oceniono 4 razy 4

    Kazdy komentarz w tej sprawie jest zbedny wlasciwie.Tyle juz razy w czasie kadencji Prezydent pokazal nam swoj lekcewazacy stosunek nie tylko do wojska,lotnictwa i innych przedstawiecieli panstwa.On NAJWAZNIEJSZY BYL. Na szczescie w Smolensku zareagowala OPATRZNOSC.Przy okazji jesiennych wyborow wezmy to pod uwage,ze BLIZNIAK moze okazac sie jeszcze gorszy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX