Konkurs z Pawlakiem, czyli media przed wyborami [RAPORT]

Programy informacyjne telewizji publicznej przed wyborami nie manipulowały informacjami, ale zdarzało się, że przemilczały pewne fakty - wynika z raportu Fundacji Batorego, który dostała ?Gazeta Wyborcza?. Fundacja monitorowała serwisy informacyjnej w mediach publicznych i komercyjnych trzy tygodnie bezpośrednio przed wyborami - od 19 września do 9 października.
Okazuje się, że ulubieńcem mediów był przed wyborami premier Donald Tusk. Programy informacyjne pokazywały go najczęściej i najbardziej pozytywnie - 20 proc. materiałów było wobec niego przychylnych i raptem 5 proc. negatywnych. Liderami negatywnych ocen w mediach byli: szef SLD Grzegorz Napieralski i prezes PiS Jarosław Kaczyński - obaj mieli po 30 proc. relacji negatywnych na swój temat, ale pod koniec kampanii Kaczyński objął prowadzenie. Jednocześnie Kaczyński był politykiem najczęściej pokazywanym bezpośrednio przed wyborami - zajął jedną trzecią czasu prezentacji wszystkich kandydatów.

Niewiele ocen negatywnych zebrał w mediach wicepremier Waldemar Pawlak. Dobry wynik Pawlak zawdzięcza TVP Info, które intensywnie go promowało. Ponad połowa materiałów o nim była pozytywna. W ostatnim tygodniu przed wyborami liczba pozytywnych relacji o Pawlaku w Serwisie Info lawinowo rośnie - do 82 proc.

Raport podaje przykład ''tajemniczego konkursu'' w którym wygraną była wizyta u premiera Pawlaka. 30 września media relacjonowały kilka ważnych wydarzeń - spotkanie przywódców europejskich w Warszawie związane w Partnerstwem Wschodnim, sytuacja na Białorusi, skandal wokół wywieszenia transparentu Dżihad Legia na Stadionie Legii. Mimo tego natłoku Serwis Info i ''Teleexpress'' poinformowało o konkursie dla studentów ''Co bym zrobił, gdybym był ministrem gospodarki?''.

DOSTĘP PREMIUM