Dworzec-brzydal do remontu. Pasażerowie niedoinformowani. "Wiemy, że nic nie wiadomo"

Jeden z najbrzydszych dworców w Polsce zmienia swoje oblicze. 15 października z Dworca Łódź Fabryczna odjedzie ostatni pociąg. Dworzec zostanie schowany 16 metrów pod ziemię, powstanie tam nowoczesny węzeł komunikacyjny, a w przyszłości Kolej Dużych Prędkości, która połączy Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. To największa operacja w dziejach Łodzi, jej mieszkańcy narzekają, że nie są o niej dostatecznie informowani.
Na Dworcu Łódź Fabryczna coraz częściej można spotkać fotografów. Wszyscy chcą uwiecznić na zdjęciach jeden z najstarszych, ale też z pewnością jeden z najbrzydszych dworców w kraju. Przez 143 lata służył on podróżnym nierzadko przyprawiając ich o mdłości. Wysiadających na dworcu witały szare, pomazane perony, brud i smród.

Nowoczesny dworzec pod ziemią

Teraz dworzec ma szansę stać się jednym z najnowocześniejszych w Europie. Zostanie on schowany 16 metrów pod ziemię. Powstanie węzeł komunikacyjny z połączeniami aglomeracyjnymi, regionalnymi i dalekobieżnymi, a w przyszłości kursować będą pociągi dużych prędkości - trasa połączy Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.

Przebudowa dworca Łódź Fabryczna i okolic zakłada m.in. wybudowanie kilkanaście metrów pod ziemią torów i czterech peronów, mają powstać wielopoziomowe parkingi i tunel doprowadzający tory do dworca. Ta część inwestycji pochłonie ponad 2 mld złotych.

Jeszcze będzie przepięknie

Realizowana przez miasto część projektu ma kosztować w sumie 595 mln. Za te pieniądze ma powstać m.in.: podziemny dworzec autobusowy i trzypoziomowy parking oraz nowy układ komunikacji tramwajowej i drogowej wokół dworca kolejowego. W dalszej przyszłości otoczenie dworca ma zmienić się w Nowe Centrum Łodzi. Trzy budynki zrewitalizowanej elektrociepłowni staną się nowoczesnymi ośrodkami kultury i rozrywki.

"O, remont będzie? Przyjdziemy i nie będzie pociągów?"

Część mieszkańców narzeka, że na tydzień przed zamknięciem dworca nie ma dostatecznych informacji o utrudnieniach. Ulotki o przebudowie dworca wiszą w kilku miejscach, ale trzeba się mocno nasilić, żeby je odnaleźć. Główne gablotki na dworcu o zmianach milczą. - Dlaczego nie ma żadnych zapowiedzi? - pyta jeden z podróżnych. - Nikt nie informuje nas przez megafon, ludzie przyjdą któregoś dnia zdziwieni, że dworzec nie działa - dodaje mężczyzna.

Będą ulotki: małe i czytelne

- Wkrótce do skrzynek mieszkańców trafią ulotki informujące o zmianach w komunikacji kolejowej i miejskiej, nie będzie za późno, są one na tyle małe i czytelne, że jak ktoś przeczyta je dwa dni przed zmianami to zdąży się we wszystkim zorientować - uspokaja Marcin Masłowski, zastępca rzecznika prezydenta Łodzi. - Chcemy dotrzeć do wszystkich łodzian poprzez wiaty, citylighty, radio i telewizję - dodaje Masłowski.

Funkcję dworca Łódź Fabryczna przejmie dworzec Łódź Widzew i Łódź Chojny. Wkrótce powstaną tam punkty informacyjne, podróżni będą informowani jak dotrzeć do celu, na miejscu będą też pracownicy mpk, którzy wskażą komunikację miejską. 10 października ma ruszyć całodobowa linia mpk, pod którą łodzianie dowiedzą się jak i gdzie dojechać.

Zobacz dworzec póki jest

Zanim ruszy przebudowa Dworca Łódź Fabryczna łodzianie będą mogli się z nim pożegnać. 16 października na terenie zamkniętego już dworca przez półtorej godziny będzie można zajrzeć w niemal każdy jego zakamarek. To ostatnia szansa, by utrwalić klimat, architekturę i otocznie budynku, który powstał w 1868 r. według projektu warszawskiego architekta Adolfa Schimmelpfenniga. Otwarte będą niedostępne na co dzień miejsca, m.in. dawne pomieszczenia "Warsa".

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny

Komentarze (2)
Dworzec-brzydal do remontu. Pasażerowie niedoinformowani. "Wiemy, że nic nie wiadomo"
Zaloguj się
  • bron

    0

    Co ładnie po nim widać... Łódź, k***a - żegnamy to powiedzonko bez żalu chyba prawda?

  • kcramsib

    0

    Gwoli ścisłości: dworzec powstał w 1868 roku ale od tego czasu kilkukrotnie był przebudowywany - ostatni raz w 20leciu międzywojennym.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX