Zmiany w ustnej maturze z polskiego. "Dobry pomysł diabli wzięli przez niedbalstwo szkół"

Prezentacje na maturze ustnej z języka polskiego miały wyzwolić w maturzystach kreatywność. Od 2015 prezentacje znikają, zastąpi je klasyczne losowanie pytań. - To był naprawdę cudowny pomysł, ale diabli go wzięli w skutek niedbalstwa szkół - ocenia w rozmowie z TOK FM były szef CKE, prof. Krzysztof Konarzewski.
Od 2015 r. maturzysta będzie musiał rozszyfrować plakat z przedstawienia teatralnego albo wytłumaczyć sens tekstu popularnonaukowego. To koniec prezentacji na ustnej maturze - pisze dzisiejsza "Gazeta Wyborcza". Ustna matura z języka polskiego polega teraz na tym, że uczniowie "bronią" prezentacji, którą przygotowują w ciągu roku pod okiem nauczycieli. Temat wybierają sami.

Zamiast niej wchodzi stare, wypróbowane losowanie zestawów pytań. Z tym że nie będą to układane przez nauczycieli pytania z literatury i gramatyki - maturzysta będzie losował zadanie. Dostanie do interpretacji obrazek (plakat, okładkę książki itp.) albo tekst - literacki czy popularnonaukowy.

Dobre rozwiązanie, ale się nie sprawdziło

Jak mówi nam były przewodniczący Centralnej Komisji Egzaminacyjnej prof. Krzysztof Konarzewski, za zmianami najbardziej orędowali nauczyciele. Uczniowie pewnie woleliby system prezentacji przygotowywanych w domu, bo dawał większe poczucie bezpieczeństwa.

Prezentacje miały wyzwolić w maturzystach kreatywność. - To był naprawdę cudowny pomysł. W szkole średniej uczeń prawie w ogóle nie robi nic samodzielnie. Ale dobry pomysł diabli wzięli w skutek niedbalstwa szkół - ocenia w rozmowie z TOK FM prof. Konarzewski.

Prezentacja była pomyślana jak praca magisterska jak na studiach. Uczeń miał ją przygotowywać po kierunkiem nauczyciela, korzystać z konsultacji, a potem zaprezentować i zdać się na opinię komisji. - Niestety, nauczyciele nie mieli najmniejszej ochoty, żeby prowadzić uczniów. Uczniowie opracowywali tematy w zasadzie sami. Ci, którzy się przyłożyli, uczyli się bardzo dużo. Ale najczęściej się nie przykładali, część ściągała gotowce z internetu. Gdybym miał zgadywać, to prezentacje, tak jak wyobrażał sobie projektowadawca, przygotowywało ok. 10 proc ambitnych uczniów - opisuje.

Umiejętności retoryczne zaczną się bardziej liczyć

Co da nowy projekt matur ustnych z języka polskiego? - Przynajmniej unika demoralizacji związanej oszustwem, bo jeżeli pracę ściąga się z internetu albo kupuje gotową od kogoś, to nie tylko to nie kształci, ale także jest niewychowawcze - podkreśla prof. Konarzewski.

Prezentacje na maturze miały pomóc w kreatywności uczniów, a z tą jest spory problem. - W Polsce zmierza się do tego, żeby uczeń umiał odpowiadać na izolowane pytania; żeby to robił szybko i bezbłędnie. A przez to bez większego namysłu. To jest ślepa uliczka edukacji - ocenia. - Już więcej by się nauczył projektując test niż go rozwiązując - podsuwa.

Zdaniem prof. Konarzewskiego o ile sam nowy egzamin nie będzie wspomagał kreatywności, o tyle nauczyciele w mogą zacząć inaczej przygotowywać uczniów do matury. - W polskiej szkole nie dość, że się mało pisze, to nie ma zwyczaju mobilizowania uczniów do wygłaszania przemów. Teraz może się to zmieni, bo umiejętności retoryczne zaczną się bardziej liczyć - przewiduje.

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny

Komentarze (7)
Zmiany w ustnej maturze z polskiego. "Dobry pomysł diabli wzięli przez niedbalstwo szkół"
Zaloguj się
  • ciemnyludd

    Oceniono 18 razy 14

    A prawda jest taka że jak to w Polsce (kraju bardzo katolickim) prezentacje były tworzone profesjonalnie za kasę, podobnie jak prace dyplomowe wszystkich rodzajów, czy nawet doktoraty...

  • niktwazny126

    Oceniono 29 razy 11

    Ferie się zaczęły, teraz więc będzie miesiąc czasu pod nakiem "dokopać nauczycielom". Bo całe z ło w oświacie to wina pana Zdzicha - nauczyciela wf w Pcimiu niewielkim, pani Geni- polonistki z Krzywych Gruszek, pani Zeni- geografki z Małej Zadupiej. Zwolniono rzesze nauczycieli, bo niż. Nastepni za chwilę w kolejce po zasiłki- bo niż. Który dziennikarz odważy się i napisze, ile etatów przybylo w ministerstwie edukacji, kuratoriach urządach miejskich? Który dziennikarz napisze, co jest głównym obowiązkiem nauczyciela? Żaden? Bo obrabiabnie tony makulatury zamiast pracy z uczniem to niepopularne? A dołożenie po cichu dwóch godzin i wydłużenie roku szkolnego to taki sobie drobiazg? Jeden polonista ma usiąść i przygotować 30 prezentacji niemal licencjackich na godzinie karcianej czy na lekcji? A co w tym czasie z pozostałymi uczniami? Mają grać w karty? A przede wszystkim- czemu niby miała służyć prezentacja, oparta o jeden, mocno ograniczony temat?

  • pismen1

    Oceniono 6 razy 4

    Cecha charakterystyczna CKE. Kompletny brak wyobrazni i oderwanie od rzeczywistosci. I to nie tylko w kwestii prezentacji z jezyka polskiego. Cala dzialalnosc wg. zasady - Im gorzej tym lepiej.

  • peter-321

    Oceniono 12 razy 4

    Doktoraty to w wiekszosci plagiaty, a profesury to takie jak tego Pana i np. pani Pawlowicz , z nadania i bez jakosci , w oderwaniu od rzeczywistosci. Jak ktos nie ma co robic to siedzi w CKE i mysli jak by siebie zaprezentowac i zaslynac.

  • koko_loko80

    0

    Powyższe słowa są niesprawiedliwe. Sam konsultuję maturzystów do matury ustnej średnio raz w tygodniu. Przychodzą 1 - 2 osób i to też nie zawsze. Największa frekwencja jest tuż przed egzaminami. Dla niezorientowanych w temacie dodam, że nauczyciele nie mają prawa wyciągać żadnych konsekwencji z niestawiania się uczniów na konsultacjach.

    Młodzi ludzie są dzisiaj doskonale uświadomieni na temat swoich praw, ale nie mówią wiele na temat obowiązków. Można oczywiście obwiniać szkołę, że nie kształtuje odpowiednich postaw. Ale jak wygrać z miałkością medialną, która wszystkich dziś pochłania? Jak wygrać z domorosłymi teoriami zapracowanych mam i tatusiów, że wszystko się nam należy, a jak Ci nauczyciel coś powie, to to pójdę i zrobię w szkole aferę.

    Pomysł z prezentacjami był świetny, ale nikt nie wspomniał o konsekwencjach niezastosowania się maturzystów do reguł. Jak szkoła ma czegoś wymagać, skoro nie ma narzędzi do egzekwowania. Na piękne oczy?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX