Nocne pociągi bez kuszetek? Ludzie się skarżą. A PKP na to: są miejsca siedzące w nowoczesnym taborze

-Odbieramy skargi od pasażerów i pracowników kolei na brak miejsc do spania i leżenia w nocnych pociągach - informuje serwis Rynek Kolejowy. - Więcej osób jeździ w dzień. Proponujemy miejsca siedzące w nowoczesnym taborze - odpowiada TOK FM PKP Intercity.

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Alarmujące sygnały Rynek Kolejowy odbiera od kilku miesięcy. Czytelnicy piszą m.in., że bilety na miejsca sypialne lub kuszety mogą być wyprzedane na kilka tygodni przed planowaną podróżą.

- W ciągu ostatnich lat liczba wagonów sypialnych i kuszetkowych zmniejszyła się - przyznaje Marta Ziemska z PKP Intercity. Aktualnie przewoźnik ma ich ok. 100. - Nasza strategia koncertowała się na zakupie najnowocześniejszych pociągów. Mamy 20 Pendolino, 20 Flirt3, 20 Pesa Dart - wylicza. Większość taboru PKP Intercity kursuje w ciągu dnia, bo - jak mówi Ziemska - w dziennych pociągach przewoźnik widzi największe "potoki pasażerskie". Nie zgadza się z tym Michał Szymajda z Rynku Kolejowego. - Wystarczy przejść się na którykolwiek z dużych dworców w Polsce i zobaczyć, jak wyglądają pociągi nocne, jaką mają frekwencję i zapewniam, że na większości relacji jest znakomita - mówi w rozmowie z TOK FM.

Ktoś nie dopilnował?

Zdaniem Szymajdy problem tkwi w tym, że PKP Intercity nie wysyłało we właściwym terminie wagonów na przeglądy. - Każdy wagon musi go przejść, aby pojawić się na torach - mówi. - Od wielu miesięcy zbierały się zaszłości w naprawach i remontach wagonów, które skutkują tym, że teraz ich brakuje. PKP Intercity samo przyznaje, że ma problem z wykonywaniem rewizji wagonów sypialnych, ale w to miejsce udostępnia pasażerom większą liczbę wagonów 2. klasy. Jak może wyglądać podróż z Warszawy do Kołobrzegu w przedziale 8-osobowym nocą, pewnie można sobie wyobrazić - mówi Szymajda.

Skupili się na Pendolino

Czy gdyby pociągi przeszły przeglądy, byłoby ich więcej na torach? - W ostatnich latach koncentrowaliśmy się na zakupie nowego taboru, a także na modernizacji jego części. Plan nie obejmował kuszet i wagonów sypialnych - mówi Ziemska. - Aktualizujemy plan na koleje lata. Podczas prac zapadnie decyzja, co będziemy robić z tego typu wagonami, czy będziemy je naprawiać czy kupować nowe - dodaje. Pociągi PKP Intercity z miejscami spania i leżenia kursują na 12 trasach, m.in. Przemyśl-Świnoujście czy Kraków-Kołobrzeg. Planowany czas podróży trwa odpowiednio 17 i średnio ponad 12 godz.

DOSTĘP PREMIUM