''Mordo Ty moja!'' i inne hity. Czeka nas powtórka z rozrywki?

Wczoraj Trybunał Konstytucyjny orzekł, że zakaz używania billboardów i spotów w kampanii wyborczej jest niezgodne z Konstytucją, bo - jak uzasadniał - zakaz taki ogranicza wolność wyrażania poglądów przez partie i wolność pozyskiwania informacji przez wyborców.
Wybraliśmy, naszym zdaniem, najbardziej charakterystyczne spoty ostatnich lat i pytamy: czy w najbliższych wyborach czeka nas powtórka?
Które klipy wyborcze Wam najbardziej zapadły w pamięć? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!
15 września 2007, Gniezno. Rozpoczęcie kampanii wyborczej PO. Przemawia Donald Tusk. 15 września 2007, Gniezno. Rozpoczęcie kampanii wyborczej PO. Przemawia Donald Tusk. Fot. Wojciech Olkuśnik / AG

Mordo ty moja! - czyli język kampanii 2007

Wybory parlamentarne w roku 2007 były bardzo zawzięte. To wtedy pojawiły się klipy wyborcze Prawa i Sprawiedliwości pt. 'Mordo ty moja'. Zostałyby pewnie dość szybko zapomniane, gdyby nie reakcja Platformy Obywatelskiej, w którą to reklama uderzała.

Co zrobiła PO? Po ukazaniu się klipu Prawa i Sprawiedliwości wynajęła aktorów w nim grających i nakręciła własny spot w identycznej stylistyce co ten Prawa i Sprawiedliwości, tyle że atakujący sam PiS. Potem zabieg ten powtórzyła partia Jarosława Kaczyńskiego. I to właśnie przez taką żonglerkę aktorami i stwierdzeniem 'mordo ty moja' jest to chyba najlepiej zapamiętana kampania spotowa.

 

To nie był jedyny tego typu przypadek w kampaniach politycznych. Równie zapamiętana pozostaje Anna Cugier-Kotka. Jej transfer jednak odbył się w drugą stronę - ze spotów Platformy z 2007 roku do kampanii Prawa i Sprawiedliwości w wyborach do europarlamentu w 2009.

 

Spot PiS Spot PiS Fot. gazeta.pl

Spoty pełne agresji...

Kampanie spotowe kojarzą się obecnie z agresją, populizmem i demagogią. Niektórzy zwracają uwagę, że to przez same partie, które nie wykorzystują całego dostępnego potencjału medium, jakim jest krótki film - w końcu w te 30 sekund można przekazać coś więcej, niż myśl przewodnią, że to konkurent jest zły.

 



Grzegorz Napieralski Grzegorz Napieralski Fot. S3awomir Kaminski / AG

... i te wyjątkowo mało porywające

Nie wszystkie kampanie wbijają się w pamięć, jak te z chwytliwym hasłem obrażającym oponentów. Ci, którzy postawili na spokój, albo przynudzali, albo byli za spokojni. W każdym razie - wyborów nie wygrywali.

 



LPR LPR Fot. DAMIAN KRAMSKI, Albert Zawada, Rafal Michalowski / AGENCJA GAZETA

Co powróci?

Czy obawy o agresywną kampanię się ziszczą? Przekonamy się, gdy prezydent oficjalnie ogłosi datę wyborów - wtedy też zacznie się kampania wyborcza.

Co prawda powrotu do reklam z lat 90. raczej nie uświadczymy....

 



...ale takie 'kwiatki' jak kampania Janusza Korwin-Mikkego czy najbardziej bezpośrednia kampania Ligi Polskich rodzin najpewniej się pojawią.



Klip Prawa i Sprawiedliwości Klip Prawa i Sprawiedliwości pis.org.pl

A może jednak...

Pozostajemy jednak z nadzieją - może wśród wielu spotów pojawią się takie, które przekonają nieprzekonanych, a zamiast brutalnego ataku postawią na pozytywny przekaz? W końcu już mieliśmy do czynienia z takimi reklamami.



Więcej o:
Komentarze (2)
''Mordo Ty moja!'' i inne hity. Czeka nas powtórka z rozrywki?
Zaloguj się
  • mercurossaurus

    Oceniono 1 raz 1

    A ja lubię ten cyrk :) Szkoda tylko, że nie swoje robią............ :(

  • costa3500

    0

    Spoty PiS z mumią prezesa odstraszają wyborców polak to bohater ale duchów się boi.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX