"Fuck China". Dlaczego Ai Weiwei jest niewygodny dla komunistycznych władz chińskich?

Ai Weiwei jest przetrzymywany przez chińskie władze w nieznanym miejscu i bez formalnego aktu oskarżenia już ponad miesiąc. Aresztowano go na lotnisku, skąd wybierał się w interesach do Hong-Kongu. Wcześniej, w styczniu zdemolowano jego studio w Pekinie. Co nie podoba się władzom Chin w twórczości Ai Weiwei'a? Prezentujemy 6 prac.

Weiwei z konikiem 'Cao Ni Ma'

Na fotografii nagi Ai Weiwei zasłania przyrodzenie pluszowym konikiem 'Cao Ni Ma'. Zwierzątko jest powszechnie znanym wśród chińskich internautów znakiem sprzeciwu wobec cenzury internetu ze strony władz. Początkowo miała to być lama alpaka, z czasem uznano, że to koń. Jego nazwa 'Cao Ni Ma' to ostre przekleństwo. Fotografię powszechnie interpretuje się jako prowokacyjne polityczne oświadczenie Weiwei'a o cenzurze w Chinach.

Plac Tiananmen

'Studium perspektywy' to cykl fotografii znanych w Chinach miejsc na tle wyciągniętego w obraźliwym geście środkowego palca autora. Na fotografii plac Tiananmen.

Ai Weiwei badał trzęsienie ziemi w Syczuanie

Po trzęsieniu ziemi w Syczuanie w maju 2008 roku, które osiągnęło 8 stopień w skali Richtera i w którym zginęło 70 tys. osób, Ai Weiwei zastanawiał się, co sprawiło, że budynki szkolne zawaliły się jak domki z kart i zabiły kilka tysięcy dzieci, podczas gdy niedaleko stojące budynki rządowe wytrzymały wstrząsy. Podczas prywatnego śledztwa, z którego wynikała większa afera korupcyjna, został brutalnie pobity i doznał krwotoku wewnętrznego. W Berlinie musiał przejść operację mózgu.

'Rooted Upon' i 'So Sorry'

Na największej swojej wystawie - w monachijskim Haus der Kunst w 2009 r. Ai Weiwei pokazał dwie prace zaprojektowane pod to muzeum. Pierwszą jest 'Rooted Upon' (sto pni drzew z całych Chin). Druga to 'So Sorry' - zbiór przeprosin rządów i korporacji z całego świata za błędy, które spowodowały ofiary.

'Rzeźba rower'

Ai Weiwei postanowił przyjrzeć się procesowi demontażu, przetworzenia i odtwórstwa. Rzeźba rower została po raz pierwszy wystawiona w Muzeum Mori w Tokyo w 2009 roku. Ma 275 cm wysokości i 450 cm szerokości.

'Ziarna Słonecznika'

W Hali Turbin londyńskiej Tate Modern Weiwei zasypał podłogę ok. 100 milionami naturalnej wielkości porcelanowych ziaren ręcznej roboty wykonanych przez chińskich robotników. 'Made in China' - organizatorzy chcieli, by zwiedzający zastanowili się nad znaczeniem tych słów, stąpając po ziarnach odwiedzający galerię.

'Weiwei works here'

Anonimowi internauci wzywają wszystkich, którzy chcą się przyczynić do uwolnienia Ai Weiwei'a, żeby wchodzili na stronę Weiwei works here i kopiowali powyższy obrazek. 'Pomóż stworzyć światową sieć w przestrzeni artystycznej i walczyć z cenzurą! Dołóż starań, by wywrzeć presję na chińskie władze, żeby uwolniły Ai Weiwei'a' - pisza na stronie organizatorzy.

DOSTĘP PREMIUM