Spot-ostrzeżenie: pieszy rozmawia przez telefon, wchodzi na pasy, na czerwonym świetle... ''Dziwne, częściej kierowcy powodują wypadki''
W spocie mężczyzna wchodzi na czerwonym świetle na przejście dla pieszych, rozmawia przez telefon. Kierowca nie ma szans się zatrzymać. Mężczyzna zostaje potrącony, miś, którego trzyma w dłoni, pada obok niego.
Spot pokazuje sytuację która, może wbrew pozorom, zdarza się rzadko. Przynajmniej tak możemy wyczytać ze statystyk, które podaje sama KRBRD - uważa Krzysztof Woźniak, jeden z twórców programu ''Skołowani'' w TOK FM.
Raport ''Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2015 r.” pokazuje, w jakich okolicznościach piesi powodowali wypadki śmiertelne.
Przyczyny wypadków śmiertelnych Fot. tokfm.pl
Najczęściej przyczyną było nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadący pojazd oraz przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym, a takżę nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadący pojazd oraz - uwaga - stanie na jezdni czy leżenie na niej.
Próżno szukać informacji, w ilu tych przypadkach pieszy rozmawiał przez telefon. Przechodzenie na czerwonym świetle, tak jak to pokazuje ostatni spot KRBRD, jeśli chodzi o okoliczności wypadków jest na czwartym miejscu, a wypadków śmiertelnych, spowodowanych przez pieszych - na miejscu piątym. Informacji w ilu tych wypadkach pieszy rozmawiał przez telefon, również próżno szukać.
To kierowcy częściej są sprawcami
- Jakoś szczególnie nie mam pretensji do KRBRD, że stworzyła spot, który apeluje do pieszych o rozwagę. Wprawdzie to kierujący pojazdami w 60 proc. powodują wypadki z udziałem pieszych. Wydaje się jednak, że lepiej wpływać na zachowania pieszych, właśnie przez kampanię, aniżeli przez mandaty, albo bardziej represyjne przepisy. Dodatkowo, jeśli chodzi o KRBRD, kampanii skierowanych do kierowców, w ostatnich latach było kilka, różnej treści i jakości - uważa Woźniak.
Zdaniem Woźniaka w kampaniach społecznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego, powinno się raczej pokazywać te sytuacje, które zdarzają się najczęściej.
Dobrze, że mężczyźni
To właśnie oni częściej są sprawcami, jak i ofiarami wypadków. Wśród pieszych, grupą najbardziej narażoną na wypadki drogowe, są osoby w wieku 60+. Tego również zabrakło w tym spocie.
- W najbliższym czasie, ma być uruchomiona inna kampania skierowana do pieszych, ale i do kierujących pojazdami, ogólnokrajowa, nie tylko w internecie. Może warto skupić się na tych sytuacjach, w których dochodzi do największej liczby wypadków, szczególnie tych śmiertelnych - uważa Woźniak.
Audycja ''Skołowani'' co sobotę o godz. 9.
-
Leszek Miller o wysokim poparciu dla PiS-u: Zdemoralizowana władza demoralizuje społeczeństwo
-
"Drastyczne" rekolekcje w Toruniu. "Żadna fundacja tego nie zrobiła, a w kościele dzieci to widziały"
-
Ksiądz na Facebooku będzie musiał się ujawnić. Episkopat chce zrobić porządek z duchownymi w sieci
-
Wypadek radiowozu z nastolatkami. Są zarzuty. Giertych: Nie udało się sprawy przekręcić
-
Wolał iść do więzienia niż ogrzewać dom. Poszukiwany 52-latek sam zadzwonił na policję
- Co ze zdrowiem papieża Franciszka? Włoska agencja podaje nowe informacje
- Po co PiS walczy z Trzaskowskim? "Boją się, że Tusk powtórzy wariant Kaczyńskiego"
- Szwajcaria. Wykoleiły się dwa pociągi. Wiele osób rannych
- "Czy Kaczyński zostanie porządnym gościem? No, nie wiem" [604. Lista Przebojów TOK FM]
- Dług Polski przekroczył 1,5 biliona złotych. Są nowe dane