8 planet w Układzie Słonecznym? "W naszej galaktyce jest ich 160 miliardów"

- Z naszych szacunków wynika, że planet w naszej galaktyce jest bardzo dużo - przypada ponad jedna na gwiazdę. Czyli jeżeli na Drodze Mlecznej jest ponad 100 mld gwiazd, to liczba planet w naszej galaktyce wynosi pewnie 160 miliardów - mówi w rozmowie z TOK FM prof. Andrzej Udalski, kierownik zespołu badawczego OGLE na Uniwersytecie Warszawskim. Wyniki swoich badań naukowcy przedstawili w liście do pisma naukowego "Nature".

Badacze z Uniwersytetu Warszawskiego w liście do "Nature" zaprezentowali wyniki oszacowania dotyczącego układów planetarnych Drogi Mlecznej, czyli naszej galaktyki.

Piotr Markiewicz: - Czego dotyczyły badania państwa grupy?

Prof. dr hab. Andrzej Udalski, astronom, dyrektor Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik projektu badawczego OGLE: - To są badania statystyczne częstości występowania planet wśród gwiazd w Drodze Mlecznej. Używamy do tego wyrafinowanej metody, zwanej metodą mikrosoczewkowania grawitacyjnego, która umożliwia odkrywanie planet w obszarach, gdzie żadne inne metody nie działają, a które są bardzo ważnymi rejonami układów planetarnych.

To są obszary, w których gwiazdy powstają. W związku z tym jedną z podstawowych informacji, którą astronomowie chcą wiedzieć, jest to, ile planet występuje w tych obszarach. Nasza praca jest podsumowaniem kilkuletniej kampanii - na podstawie sześcioletnich obserwacji statystycznie szacujemy ile planet i o jakiej masie przypada na jedną gwiazdę. Okazuje się, że jest ich bardzo dużo.

Co więcej - można się było tego spodziewać, ponieważ od 20 lat planety są odkrywane w coraz większej liczbie. Ile ich naprawdę jest, czy tylko trochę, czy są unikalne? To podstawowe pytania. Z naszych danych widać, że tych planet jest bardzo dużo - ponad jedna na gwiazdę. Czyli jeżeli w galaktyce jest ponad 100 mld gwiazd, to liczba planet w naszej galaktyce jest średnio pewnie 160 mld.

- Możemy spekulować jakie to są planety?

- Planet jest bardzo wiele i ich struktura jest przeróżna. Głównym czynnikiem, który określa, jak planeta jest zbudowana, jest jej masa. Metoda mikrosoczewkowania grawitacyjnego jest bardzo czuła na szeroki zakres mas. Jesteśmy w stanie, obserwując z ziemi, odkrywać bardzo masywne planety, takie jak Jowisz, ale również bardzo małe, nawet o masie Ziemi. Jeszcze takiej planety nie znaleźliśmy, ale najlżejsze planety przez nas odkryte mają masę 3-5 mas Ziemi. To są tzw. super-Ziemie. To są planety pewnie o podobnej strukturze: skalistej lub lodowo-skalistej.

Nasze oszacowanie obejmuje cały zakres tych planet. Im mniejsza masa planety, tym jest ich więcej. W przypadku planet masywnych, takich jak Jowisz, to takie "Jowisze" krążą średnio wokół 17 proc. gwiazd w naszej galaktyce. Natomiast planety o mniejszych masach, takie jak Neptun, obecne są przy ok. 50 proc. gwiazd. Natomiast takie super-ziemie występują przy ponad 60 proc. gwiazd.

- Jak prowadzicie te badania?

- W tej chwili nasz projekt ma swoją główną stację obserwacyjną w Chile. W tamtym rejonie obszary nieba, które obserwujemy, są najlepiej widoczne. W Polsce centrum naszej Drogi Mlecznej jest źle widoczne - jedynie w lecie i to krótko. Drugim ważnym powodem, dlaczego akurat Chile to pogoda; ile w Polsce jest czystego nieba? Każdy widzi. My obserwujemy w najlepszym pod względem astronomicznym miejscu na świecie. Mamy tam nasz teleskop, którym non-stop obserwujemy niebo.

Zjawiska, które obserwujemy, występują bardzo rzadko, więc musimy obserwować bardzo dużo gwiazd - każdej nocy ponad miliard - i precyzyjnie mierzyć ich jasność. Dzięki temu mamy dużą próbkę zjawisk mikrosoczewkowania i łatwiej jest szukać planet.

- Wasze szacunki to otwarcie na kolejne badania?

- Badania toczą się w dwóch kierunkach: coraz więcej planet jest odkrywanych, w związku z czym statystyki są coraz większe. Od czasu do czasu znajduje się też bardzo ciekawy przypadek planety i to jest bardzo interesujący materiał naukowy.

Drugi kierunek to badania statystyczne. Podstawową rzeczą, żeby zrozumieć co to są układy planetarne, jest wiedza, jaki jest rozkład planet o danej masie wśród gwiazd. To jest główny cel na najbliższe kilka lat - trzeba zrobić odpowiednio duże statystyki i te badania - w których jesteśmy pionierami - jeszcze doprecyzować.

10 lat więzienia Guantanamo [ZDJĘCIA] >>>