Są polskie stenogramy z Tu-154M [PRZECZYTAJ]

Wyodrębniono wypowiedzi 17 osób, z czego dziewięć udało się przypisać konkretnym osobom - taki wynik badania stenogramów z kabiny pilotów zaprezentował podczas konferencji prasowej płk Ireneusz Szeląg, szef Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie. Zobacz polskie stenogramy.

Błasika nie było w kabinie? Prokuratura: Nigdy nie mówiliśmy, że był

Nowe odczyty stenogramów nie zawierają słów przypisanych dowódcy sił powietrznych gen. Błasikowi. Jak podano, nie ma także opinii wskazującej jednoznacznie, że gen. Błasik przebywał w kokpicie. - W efekcie pracy biegłych wyodrębniono wypowiedzi 17 osób. Wyodrębniono, to nie znaczy, że je zidentyfikowano - powiedział płk Ireneusz Szeląg, szef Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie.

Wśród tych 17 osób są: czterech członków załogi Tu-154M, dwie osoby spoza załogi wypowiadających się w kabinie albo w jej pobliżu, trzech członków załogi Jak-40, trzech kontrolerów ruchu lotniczego w Mińsku, kontroler z Moskwy oraz czterech kontrolerów ruchu ze Smoleńska. Niektóre wypowiedzi udało się przypisać konkretnym osobom - załodze Tu-154M, dyrektorowi protokołu dyplomatycznego MSZ Mariuszowi Kazanie, jednej ze stewardes oraz trzem członkom załogi Jak-40.

Przeczytaj polskie zapisy rozmów z Tu-154M TUTAJ >>>

Legenda:

W obrębie dowodowego nagrania zidentyfikowano wypowiedzi siedemnastu osób, w tym szesnastu mężczyzn i jednej kobiety:

W przypadku jednoznacznej identyfikacji wypowiedzi określonej osoby, oznaczono je przypisanym symbolem. W sytuacji, gdy identyfikacja nie była jednoznaczna symbol opatrzono znakiem zapytania. Utrwalone w kanale trzecim wypowiedzi czterech członków załogi zapisano czcionką koloru niebieskiego, wypowiedzi innych osób, które zostały zidentyfikowane w obrębie materiału - czcionką koloru czarnego, wypowiedzi zaś, których mówców nie zdołano zidentyfikować - czcionką koloru szarego.

W odniesieniu do spisania wypowiedzi z kanałów pierwszego i drugiego, zawierających komunikację nadaną lub odebraną przez radiostacje UKF samolotu, posłużono się rozróżnieniami kolorystycznymi w następujący sposób:

- kolorem niebieskim wskazano wypowiedzi członków załogi samolotu Tu-154M nr 101,

- kolorem czarnym - wypowiedzi kontrolerów z Mińska, Moskwy i Smoleńska, wypowiedzi trzech członków załogi samolotu Jak-40 oraz wypowiedzi załóg sześciu innych samolotów,

- kolorem szarym - wypowiedzi, których treść została spisana na podstawie nagrania przekazanego przez Prokuraturę Generalną Republiki Białoruś oraz wypowiedzi, których utrwalenie jest rezultatem przesłuchu międzykanałowego.

Tzw. przesłuch międzykanałowy polega na utrwaleniu w kopiowanych kanałach sygnałów z innych kanałów. Zaobserwowano go wyraźnie w kanale pierwszym ze strony B i kanale drugim ze strony A, w których odsłuchano wypowiedzi odpowiednio, z kanału pierwszego ze strony A i kanału drugiego ze strony B. Sygnały utrwalone w kopiach na skutek przesłuchu zapisane są na taśmie na ścieżkach wymagających odtworzenia w przeciwnym kierunku, dlatego w kopiach wypowiedzi te utrwalone są wspak. Powstanie zarejestrowanych przesłuchów wskazuje na nieprawidłową pracę głowicy odczytującej magnetofonu MAPC-HB.

Katastrofa Tu-154 - ostatnie chwilę przed tragedią

DOSTĘP PREMIUM