Już teraz przygotuj swój organizm na zmianę czasu na letni

Z soboty na niedzielę będziemy spać krócej. O godzinie 2.00 wskazówki zegarów zostaną przesunięte na godzinę 3.00. Jak przygotować się na zmianę i nie tracić cennego snu - radzą specjaliści amerykańskiego tygodnika "Time". Najlepiej już dziś wieczorem zacząć stopniowe przestawianie naszego zegara biologicznego.

Mimo że zegarki przesuwamy tylko o godzinę, zmiana może mieć odczuwalny wpływ na nasz organizm. Wśród typowych problemów związanych z przestawieniem czasu na letni wymienia się zaburzenia snu, problemy z koncentracją czy zmniejszenie apetytu. Najsilniej wcześniejsze wstawania wpłynie na tych, którzy już teraz regularnie się nie wysypiają. Żeby uniknąć niewyspania, wystarczy odpowiednio wcześniej przygotować organizm na zmianę.

Połóż się spać 15 minut wcześniej

- Warto już teraz zacząć stopniowo kłaść się spać coraz wcześniej. Wystarczy 10, 15 minut każdego dnia - radzi dr Sunita Kumar z Loyola University na stronie amerykańskiego tygodnika "Time". Przekonuje, że dzięki temu po zmianie czasu nasz organizm nie będzie miał wrażenia, że próbujemy położyć się za wcześnie. - W taki sam sposób astronauci przygotowują się do podróży kosmicznych - mówi dr Kumar.

Jeżeli po zmianie czasu nie uda nam się zasnąć odpowiednio wcześnie, nie próbujmy nadrabiać straconych godzin, śpiąc dłużej. Późniejsze wstawanie przyniesie dokładnie odwrotny efekt - jeszcze trudniej będzie nam zasnąć wieczorem.

W niedzielę wstań wcześniej i wyjdź na słońce

Specjaliści zalecają, by po zmianie czasu już od wczesnych godzin przebywać na słońcu. Najlepiej rano wybrać się na spacer albo zjeść śniadanie przy oknie. Wystawienie na światło słoneczne pomoże nam naturalnie dopasować zegar biologiczny i doda energii. Pomoże organizmowi uregulować cykl produkcji melatoniny - hormonu odpowiedzialnego m.in. za sen i odczuwanie senności.

Warto zadbać o to, żeby wyspać się już w poniedziałek, bo jak pisze "Time", badania pokazują, że liczba wypadków drogowych lekko wzrasta w pierwszym dniu roboczym po zmianie czasu na letni. A problemy ze snem, które staną się chroniczne, mogą być przyczyną poważnych problemów zdrowotnych, takich jak zaburzenia depresyjne.

Od ostatniej niedzieli marca do ostatniej października

"Podwójny czas" - letni i zimowy - stosuje się w blisko siedemdziesięciu krajach na całym świecie. Obowiązuje on w całej Europie, z wyjątkiem Islandii. W całej Unii Europejskiej od 2000 roku czas letni zaczyna się w ostatnią niedzielę marca, a kończy w ostatnią niedzielę października.

Wprowadzenie czasu letniego ma na celu efektywniejsze wykorzystanie światła dziennego, a co za tym idzie - oszczędność energii. Prekursorami wprowadzenia czasu letniego byli Niemcy już w 1916 roku.

Już wiosna! Szukajcie jej z nami. Czekamy na Wasze zdjęcia i filmy! >>

DOSTĘP PREMIUM