Prezes Boeinga: Usterki dreamlinerów? To normalne na początku eksploatacji
- Do tej pory Boeing dostarczył 40 dreamlinerów do ośmiu linii lotniczych na świecie, w tym United Airlines, Japan Airlines czy Qatar Airways, a także linii lotniczych LOT - chwali Bochniarz dla Gazeta.pl.
"Problemy, które muszą zostać przepracowane"
Jednak koncern boryka się z problemami. Na początku grudnia Boeing stwierdził w kilku swoich dreamlinerach problemy związane z nieszczelnymi przewodami paliwowymi, dlatego cała flota tych maszyn zostanie skierowana na przegląd. Wcześniej dreamliner amerykańskich linii United Airlines, lecący z Houston do Newark ze 184 osobami na pokładzie, musiał lądować awaryjnie w Nowym Orleanie na skutek stwierdzenia bliżej niesprecyzowanego problemu technicznego. Po lądowaniu wady nie znaleziono.
Dreamliner w połowie listopada trafił do LOT-u, jako pierwszy z ośmiu zamówionych. Pod koniec listopada w samolocie trzeba było wyregulować podwozie, co spowodowało krótkotrwałą przerwę w wykonywaniu lotów szkoleniowych. Kłopoty są tez z drugą maszyna, która dzisiaj przyleciała do Warszawy. - Z powodu usterki drugi samolot Boeing 787 Dreamliner, należący do PLL LOT, nie odleciał w piątek po południu z Warszawy do Wiednia - poinformował PAP rzecznik spółki Marek Kłuciński. Zamiast niego poleci Boeing 737.
- Jako firma Boeing jesteśmy przekonani co do możliwości samolotu 787. W przypadku nowych samolotów wprowadzanych do służby czasami zdarza się, że występują początkowe problemy, które muszą zostać przepracowane na początkowym etapie eksploatacji - przekonuje Bochniarz.
"Niewykluczone, że w trakcie projektowania popełniono błędy"
Dotychczas usterki stwierdzono też w maszynach należących do japońskich przewoźników Japan Airlines oraz All Nippon Airways (ANA).
Z opinią, że samoloty muszą się jeszcze przetrzeć zgadza się Jakub Górski, dziennikarz i ekspert ds. lotnictwa. - Dreamliner jest konstrukcją, która do końca nie jest przetestowana. Choćby dlatego, że jeszcze niewiele tych samolotów regularnie lata. Były opóźnienia, niewykluczone, że w trakcie projektowania popełniono jakieś błędy, które zawsze wychodzą w okresie dziecięcym - mówi.
Ale też zaznacza: - Problem z maszyną LOT-u polega na tym, że jeszcze kilka dni temu mówiło się o problemach technicznych tej maszyny, to teraz mówi się o problemach mechanicznych, a te powstały prawdopodobnie w wyniku eksploatacji przez pilotów LOT.
Czy to znaczy, że piloci LOT przyczynili się do usterek? - Muszą się jeszcze nauczyć latać tym samolotem i mechanicy muszą pracować przy tej maszynie. Każda usterka jest analizowana i kolejne maszyny, które są obecnie montowane, będą pozbawione tych usterek - stwierdza Górski.
- Z 40 maszyn tylko kilka ma problemy. To nie jest taki zły wynik - kwituje.
DOSTĘP PREMIUM
- "Dziś nie płacę" i "dzida". Ale potem wracają, bo "pensja przyszła". Plaga kradzieży paliw na stacjach
- F-16 raczej nie dla Ukrainy. Ale jest inny pomysł. "Unikamy wielomiesięcznego szkolenia pilotów"
- Co dalej w sprawie tortur w więzieniu w Barczewie? Ekspert: Obawiam się najgorszego scenariusza
- Jest decyzja sądu ws. aresztu dla Rafała Baniaka
- Horror w schronisku pod Nowym Tomyślem. "Policja znalazła martwe psy w budach i lodówkach"
- Śnieżyce przechodzą nad Polską. Bardzo trudne warunki na drogach
- Paco Rabanne nie żyje. Znany projektant miał 88 lat
- "W garze zawrzało ponad poziom". Polska u progu buntów w więzieniach? Ekspert: Napięcie stale rośnie
- EEC Trends już w lutym 2023 - ruszyła rejestracja dla uczestników
- Ksiądz skazany za antysemickie kazanie. Pierwszy taki wyrok w sprawie katolickiego duchownego