Nie każdy nauczyciel wie, jak przeciwdziałać mowie nienawiści. Pomoże Centrum Edukacji Obywatelskiej

Właśnie ruszają zapisy do "Szkoły Tolerancji", "Porozmawiajmy o uchodźcach" i Klubów Dobrej Rozmowy. Nauczyciele nauczą się, jak rozmawiać o trudnych tematach i jak reagować na argumenty młodzieży.

Po tragicznych wydarzeniach w Gdańsku i śmierci prezydenta Pawła Adamowicza wiele samorządów w Polsce podejmuje decyzje o lekcjach o tolerancji. Nie wszystkim nauczycielom się to podoba, część mówi wprost, że nikt ich do tego nie przygotowywał i nie chcą tego robić. Jeden z internautów nagłośnił kontrowersyjny wpis żony posła PiS Marcina Horały, Beaty Horały, nauczycielki z Gdyni. Załączył screen obraźliwego wpisu na temat przedstawicieli innych narodowości.

Na tweeta nauczycielki odpowiedziała szkoła informując, że nie będzie ona prowadziła lekcji dotyczących mowy nienawiści.

Jak dyskutować o trudnych tematach

Każdy nauczyciel, może skorzystać z oferty Centrum Edukacji Obywatelskiej, które od lat szkoli nauczycieli. Uczy ich m.in. tego, jak zakładać w szkołach Kluby Dobrej Rozmowy. Daje nauczycielom narzędzia do rozmów z młodzieżą m.in. o uchodźcach, tolerancji, mowie nienawiści, bo pedagogów, którzy szukają wsparcia w tym zakresie, przybywa. Niejednokrotnie chcą dyskutować o trudnych tematach, widzą taką potrzebę, ale nie czują się na siłach. Nie bardzo wiedzą jak; boją się agresji i mowy nienawiści, która mogłaby się pojawić ze strony uczniów.

Czytaj też: Analiza memów, filmy i spotkanie z imamem. Tak uczniowie dyskutują o uchodźcach w Klubach Dobrej Rozmowy

Centrum Edukacji Obywatelskiej zaprasza do Szkoły Tolerancji czy na warsztaty dla nauczycieli „Rozmawiajmy o uchodźcach”. Chodzi o praktykę, a nie teorię. Właśnie rusza kolejny nabór dla nauczycieli z całej Polski. Wystarczy wejść na stronę: www.szkolatolerancji.ceo.org.pl/

Jak podkreśla Malina Baranowska - Janusz z CEO, lekcje tolerancji nie mogą się ograniczać jedynie do pojęcia „mowy nienawiści”. Tematu nie można traktować „akcyjnie” – ważne jest podejście systemowe; uczenie tolerancji i wzajemnego szacunku na co dzień, a nie od święta. - Chodzi o to, by w trakcie spotkań z młodymi ludźmi dojść do sedna tematu, rozmawiać z nimi o tym, jak to jest być ze sobą w grupie, kiedy się różnimy. Warto samemu dokonać autorefleksji: kiedy ja byłem dyskryminowany, czy jestem w jakiejś grupie dyskryminowanej, a może jestem w grupie uprzywilejowanej, jak używam tego przywileju? To szeroki, ale bardzo ważny temat, dlatego, że tego typu problemy po prostu w szkole są – mówi Malina Baranowska – Janusz.

Jak tłumaczy, najbardziej istotną kwestią na zajęciach z młodzieżą jest pokazanie, że ważne jest wysłuchanie wszystkich głosów. - W społeczeństwie mamy dużą polaryzację,  na zasadzie albo jesteś „za”, albo jesteś „przeciw”. A to, że się różnimy, nie znaczy przecież, że nie możemy ze sobą rozmawiać, chodzić do klasy, czy się lubić. Nadrzędne dla nas na dzisiaj przesłanie jest takie, że fakt, że się różnimy naprawdę jest OK – tłumaczy edukatorka.

Elżbieta Krawczyk z CEO zachęca nauczycieli, by - oprócz zapisywania się na warsztaty - korzystali z przygotowanych przez centrum materiałów edukacyjnych, m.in. gotowych scenariuszy lekcji. – To też może być pomocne – dodaje nasza rozmówczyni.

CEO przygotowało m.in. broszurę dla uczniów na temat dobrej rozmowy i klubów.  Jest tu dziesięć porad, jak rozmawiać o uchodźcach i wzajemnie się słuchać. Jakie to porady? M.in.:

- Mówcie do większości, a nie tylko do przekonanych.

- Szanujcie osoby, o których rozmawiacie i do których mówicie.

- Nie traktujcie wszystkich osób, które się z wami nie zgadzają, jak wrogów.

Chcesz wiedzieć więcej? Posłuchaj podcastu

TOK FM PREMIUM