"Gorąco! Niech pan włączy klimatyzację". Dlaczego w komunikacji miejskiej jest duszno?
W gorącym słońcu oczekujemy na autobus, mając nadzieję, że chłód w nim przyniesie nam choć odrobinę ulgi. Wchodzimy do środka, a tam… jeszcze bardziej duszno niż na zewnątrz. Któż z nas nie miał takiej sytuacji? Wraz z powrotem tropikalnej pogody coraz częściej słychać skargi pasażerów podróżujących komunikacją miejską na niedziałającą klimatyzację.
- Przede wszystkim, nie wszystkie autobusy i tramwaje tę klimatyzację mają - zastrzega w rozmowie z TOK FM Tomasz Kunert, rzecznik prasowy warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego. - My też otrzymujemy skargi, że w pojeździe było gorąco, przy czym później okazuje się, że nie było w nim klimatyzacji - dodaje.
Jeśli chodzi o tabor w stolicy, klimatyzacji nie posiada 200 na około 1600 autobusów i mniej więcej połowa tramwajów. Każdy pojazd, który takie udogodnienie posiada, jest oznaczony naklejką (na drzwiach lub oknach) z napisem "pojazd klimatyzowany". Wtedy powinien mieć pozamykane wszystkie okna. W przeciwnym razie efekt klimatyzacji nie będzie odczuwalny.
Problemy z klimatyzacją. "Kierowca nie ma wpływu"
Poszczególne typy autobusów, jak wyjaśnia Tomasz Kunert, mają różne typy klimatyzacji. Jest to uzależnione od wieku danego pojazdu. Nowsze mają klimatyzację automatyczną, a starsze - sterowaną ręcznie. - W tych z automatyczną klimatyzacją kierowca w ogóle nie ma wpływu na jej działanie. Jest uruchamiania rano, przy wyjeździe z zajezdni, a później reguluje się sama w zależności od temperatury, jaka jest na zewnątrz i wewnątrz pojazdu - wyjaśnia rzecznik ZTM.
Klimatyzacja automatyczna ma różne tryby pracy. Jeśli na zewnątrz jest ciepło, ale nie upalnie, powinna schłodzić wnętrze pojazdu do około 20-22 stopni Celsjusza. - Natomiast jeśli jest duży upał, to działa w tzw. trybie reakcyjnym - ma obniżyć temperaturę wewnątrz o około sześć stopni niżej niż na zewnątrz, więc jeśli mamy 35 stopni, to w autobusie powinno być około 29 - podaje nasz rozmówca.
W autobusach z klimatyzacją ręczną temperatury powinny być utrzymane na podobnym poziomie. Tu - za włączenie i wyłącznie klimatyzacji - odpowiada już kierowca. Może też włączyć tzw. tryb EKO, w którym działają tylko wentylatory (bez chłodzenia).
Awarie klimatyzacji w autobusach
Nieraz jednak spotykamy się z sytuacją, w której w autobusie - mimo że ma napisane "klimatyzowany" - i tak jest niesamowicie duszno. - Zdarzają się awarie - przyznaje Kunert, choć zastrzega, że nie są one zbyt częste. Przekonuje, że pracownicy warszawskiego ZTM-u każdego dnia przeprowadzają około 100-150 kontroli dziennie dotyczących samej klimatyzacji. - Na przykład w zeszłym tygodniu, w czwartek 6 czerwca, sprawdziliśmy 172 autobusy i w 12 z nich były nieprawidłowości w działaniu klimatyzacji - podaje.
Kiedy autobus ma awarię klimatyzacji, pracownicy ZTM-u muszą zdecydować, czy mimo to "puszczać" go na trasę, czy zostawić w zajezdni. Często wybierają pierwszą opcję, bo w danej chwili nie ma pojazdu, który mógłby zastąpić ten zepsuty. Jak mówi Kunert, dzieje się tak najczęściej w godzinach szczytu. - Wtedy jeździ się z niedziałającą klimatyzacją, która jest naprawiana, kiedy autobus nie jest na trasie - mówi. W przypadku braku chłodzenia - pojazd powinien mieć otwarte okna.
Jak zgłosić problemy z klimatyzacją?
Pasażerowie mogą zgłaszać problemy dotyczące klimatyzacji na kilka sposobów. Najprostszym jest kontakt z Miejskim Centrum Kontaktu 19 115 (telefonicznie lub przez aplikację). Można też napisać bezpośrednio do ZTM. Po otrzymaniu takiego zgłoszenia technicy ustalają, co może być przyczyną problemu - czy pojazd w ogóle ma klimatyzację i czy została ona uruchomiona przez kierowcę (w przypadku klimatyzacji ręcznej).
- Jeśli okazuje się, że jest to nieprawidłowość polegająca na niewłączeniu klimatyzacji, to kierowca oczywiście otrzymuje nakaz jej włączenia od naszego dyspozytora - zapewnia rzecznik ZTM.
Tomasz Kunert przyznaje jednak, że pasażerowie muszą zdawać sobie sprawę, że "klimatyzacja w miejskim autobusie nigdy nie będzie działała tak efektywnie jak w samochodzie". - Autobus często się zatrzymuje, otwiera drzwi, powietrze się miesza, więc stan taki, jak w aucie osobowym, gdzie po minucie jest przyjemny chłód jest raczej nie do uzyskania - mówi.
-
Próbowali zakłócić pokaz "Zielonej granicy". "Grupa chuliganów z wicemarszałkiem województwa"
-
Awantura z Polską to temat numer jeden w Ukrainie. Obrywa się też Zełenskiemu
-
Łódzka odsłona afery wizowej. Szczerba o "załatwiaczach". "To nas przeraziło"
-
"Schudłem 20 kilo, kaszlałem. Nie miałem pojęcia, że to gruźlica". Liczba zakażeń "rośnie i rośnie"
-
O czym jest "Zielona granica"? "Polska jest tam na drugim planie"
- PiS przeszarżował z hejtem na "Zieloną Granicę"? "Potworna, prymitywna manipulacja"
- Rozpierducha. I podłość, czyli Duda - prezydent niektórych Polaków [629. Lista Przebojów TOK FM]
- Trójkąt polsko - ukraińsko - niderlandzki. Multikulturową układankę otwiera Jerzy Nemirycz
- Płonie sala weselna w Pruszkowie. Pożar wybuchł w trakcie imprezy
- Zboże z Ukrainy. Polska z Unią się biją, a Rumunia skorzysta? "Byłbym ostrożny"