40 procent pacjentów niezadowolonych z ochrony zdrowia w Polsce. Co wypadło najgorzej?

Tylko co piąty pacjent pozytywnie ocenia system ochrony zdrowia w Polsce, a aż 40 proc. chorych lub ich opiekunów ma złe doświadczenia związane z procesem leczenia w państwowych instytucjach.
Zobacz wideo

Dane te pochodzą z raportu badania "Doświadczenia pacjenta w Polsce", stworzonego przez firmę Siemens Healthineers. Wynika z niego, że tylko 18 proc. badanych pozytywnie ocenia opiekę zdrowotną w Polsce, w tym jedynie 2 proc. bardzo pozytywnie. Z drugiej strony, 39 proc. pacjentów uważa, że polska opieka zdrowotna jest zła lub bardzo zła.

Kiepsko w badaniu wypadły szpitale - na złe doświadczenia w nich wskazało aż 36 proc. badanych. Chorzy skarżyli się przede wszystkim na jakość wyżywienia (dla 48 proc. pacjentów było to złe doświadczenie), ale również na złe informowanie o ryzykach związanych z leczeniem i czas oczekiwania na przyjęcie lub konsultację.

Nie wszystkie typy placówek oceniono jednak tak negatywnie. Badanie wskazało bowiem, że szpitale kliniczne i prywatne przychodnie cieszą się większym uznaniem pacjentów. Na plus oceniana jest w nich m.in. przejrzystość planu leczenia (37 proc. pozytywnych odpowiedzi dla szpitali klinicznych i tylko 21 proc. dla szpitali miejskich i powiatowych) oraz lepsze traktowanie. W raporcie czytamy bowiem, że w placówkach miejskich i powiatowych tylko 18 proc. pacjentów doświadczyło traktowania pozbawionego szacunku, a w szpitalach klinicznych - ledwie 3 proc.

"Raport oddaje głos pacjentom"

- Opinia pacjenta ma decydujący wpływ na ogląd sytuacji. Nie opinia polityka, decydenta czy dyrektora. Ostateczną pieczątkę co do jakości opieki wypłaca pacjent, więc z tego punktu widzenia ten raport jest istotny - wskazała prof. Dorota Cianciara, specjalistka ds. zdrowia.

Autor raportu Piotr Kusowski zwrócił z kolei uwagę na inną kwestię. - Raport pokazuje, że mamy też bardzo dużą grupę osób, które nazywamy bezbronnymi, bo nie radzą sobie w tym systemie, boją się zapytać lekarza, wyjaśnić wątpliwości. Ich trzeba otaczać szeroką opieką - powiedziała. 

W badaniach do raportu Siemens Healthineers wzięło udział prawie 2 tysiące osób pacjentów i opiekunów.

Zdrowie w kampanii

Problemy systemu opieki zdrowotnej są jednym z podstawowych tematów trwającej właśnie kampanii wyborczej do parlamentu. Wszystkie partie przedstawiają szereg pomysłów, które miałyby poprawić obecną sytuację. Prawo i Sprawiedliwość zapowiedziało niedawno tzw. "piątkę dla zdrowia", która zakłada m.in. wzrost wydatków na ochronę zdrowia do 6 proc. PKB, stworzenie Funduszu Modernizacji Szpitali (na 2 mld zł), który pomógłby w oddłużeniu placówek oraz objęcie szczególną opieką seniorów.

Koalicja Obywatelska obiecuje z kolei głównie skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów (nie dłużej niż 21 dni), a także na SOR, na których pacjenci nie mieliby czekać dłużej niż 60 minut.

Profesor Andrzej Matyja, szef Naczelnej Izby Lekarskiej, mówił ostatnio w TOK FM, że do wszelkich obietnic politycznych podchodzi z dystansem.

- To, co ktoś nam naobiecuje, to jedna rzecz, a to, co zrealizuje, to już inna sprawa. Zawsze priorytetem politycznym w okresie wyborczym jest ochrona zdrowia, ale jakoś później rządzący zapominają o tym i tak aż do następnych wyborów - mówił w Magazynie EKG Matyja. Podkreślił też, że politycy w swoich pomysłach na służbę zdrowia operują głównie hasłami, bez konkretów i sposób na ich realizację. 

Posłuchaj całej rozmowy z prof. Matyją. W Aplikacji TOK FM możesz to zrobić na telefonie:

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM