Ekspertka: Odroczenie roku szkolnego by³oby zasadne. Szko³y to wesela razy 500

- Resort edukacji zmarnowa³ bardzo du¿o czasu. Ju¿ w marcu by³o wiadomo, ¿e czeka nas druga fala epidemii. Od tego momentu powinno siê sukcesywnie przygotowywaæ szko³y do powrotu. Jednak MEN nie pos³ucha³ ekspertów - mówi³a w TOK FM Iga Kazimierczyk z Fundacji Przestrzeñ dla Edukacji.
Zobacz wideo

Po niemal czterech miesi±cach nauki zdalnej i dwóch miesi±cach wakacji we wtorek uczniowie i nauczyciele wróc± do tradycyjnych lekcji. W szko³ach trwaj± ostatnie przygotowania. Dyrektorzy - zgodnie z wytycznymi - musieli przygotowaæ szko³y na rozpoczêcie roku szkolnego. Jak zaznacza³a w TOK FM Iga Kazimierczyk z Fundacji Przestrzeñ dla Edukacji powrót do szko³y jest uczniom potrzebny. – Dla nich rówie¶nicy, kontekst spo³eczny i relacje s± czêsto bardziej istotnym motywatorem rozwoju, ni¿ to, co siê dzieje na lekcjach. Badania te¿ jasno pokazuj±, ¿e zarówno uczniowie, jak i nauczyciele s± przemêczeni cyfrowo – wskazywa³a ekspertka.

Blokada na podca¶cie? Odblokuj wszystkie podcasty za 5 z³

Jednocze¶nie podkre¶la³a, ¿e wytyczne przygotowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nie s± wystarczaj±ce. – Resort zmarnowa³ bardzo du¿o czasu. Ju¿ w marcu by³o wiadomo, ¿e czeka nas druga fala epidemii. Od tego momentu powinno siê sukcesywnie przygotowywaæ szko³y do powrotu. Jednak MEN nie pos³ucha³ ekspertów, którzy jasno radzili, ¿eby inaczej organizowaæ naukê – mówi³a Kazimierczyk.

TRWA SPECJALNY PORANEK TOK FM O EDUKACJI! OGL¡DAJ NA TOKFM.PL I FACEBOOKU!

Jednym z takich pomys³ów by³o odroczenie rozpoczêcia roku szkolnego przynajmniej o dwa tygodnie. Jak wskazywa³a ekspertka, wed³ug naukowców z PAN czy z Centrum Modelowania Matematycznego takie rozwi±zanie by³oby zasadne. – Te dwa tygodnie ekstra mo¿na by³oby potraktowaæ jako kwarantannê dla uczniów, którzy wracaj± z wakacji. Pamiêtajmy, ¿e szko³a to takie wesele razy 500. W du¿ych placówkach jest czêsto ponad 1000 uczniów i czêsto nie ma mo¿liwo¶ci zorganizowania np. innych ¶cie¿ek komunikacji. Mo¿emy doprowadziæ do sytuacji, ¿e trudno bêdzie rozró¿niæ sezonowe infekcje od koronawirusa – oceni³a go¶cini TOK FM.

Doda³a, ¿e dyrektorzy szkó³ we w³asnym zakresie starali siê przygotowaæ do nauki w czasie pandemii. – Æwiczone s± ró¿ne scenariusze. Wydaje siê, ¿e problem jest mniej skomplikowany w mniejszych placówkach. S± pomys³y pracy w bañkach, czyli grupach, które nie bêd± siê ze sob± kontaktowaæ. Powa¿nym problemem s± jednak w³a¶nie te du¿e szko³y. W tym przypadku bêdzie to rozpoznanie bojem. W mniejszych placówkach ³atwiej przeciwdzia³aæ zaka¿eniom, dziêki wytycznym, natomiast w wiêkszych oddzia³ach to bêdzie eksperyment – ubolewa³a Kazimierczyk.

DOSTÊP PREMIUM